+ Plus

Getest: Uclear HBC200

Met de komst van Bluetooth-technologie, een vinding overigens van Nederlander Jaap Haartsen, eind jaren negentig, maakt draadloze communicatie een flinke opmars door. Ook op de motor; was je nog geen tien jaar geleden al blij met een enigszins verstaanbare rijder-bijrijder communicatie, de moderne motorrijder wil zijn systeem minimaal kunnen koppelen met verschillende randapparaten (telefoon, GPS) en helder communiceren met niet alleen de bijrijder, maar ook de motormakker(s). De Uclear HBC200 kan dat. En meer!

Strak, aerodynamisch design, grote bedieningsknoppen en dankzij een in één van de speakers geïntegreerde microfoon razendsnel (+/- tien minuten) in te bouwen; de eerste kennismaking met het HBC200 Force communicatiesysteem van Uclear is zonder meer een prettige. Ook omdat het pairen met andere communicatiesysteemen, mobiele telefoon en navigatiesysteem echt een fluitje van een cent is trouwens. In een goed kwartiertje is de hele boel operationeel en dat is lang niet met alle communicatiesystemen het geval.
Qua koppelmogelijkheden is de Uclear-unit dus redelijk vergelijkbaar met bestaande systemen, de intercomfunctie is echter wel behoorlijk vernieuwend. Bij de meeste communicatiesystemen kan doorgaans tijdens een gesprek slechts één van de gekoppelde rijders praten, het signaal werkt als het ware maar één kant op. Dankzij de full duplex technologie heeft de Uclear echter een open verbinding en kun je tegelijk praten. Een tweede mooie feature van de intercomfunctie is dat je, dankzij de ‘multi-hop’ techniek, een onbeperkt aantal communicatiesets aan elkaar kunt koppelen, de zogenaamde groepsintercom. Daarbij wordt bovendien telkens het bereik met 700 meter vergroot wanneer er extra systeem wordt gekoppeld, met tien gekoppelde sets is het bereik bijvoorbeeld een fikse zes kilometer. Simultaan aan die groepsintercom kun je tevens de private intercom-functie gebruiken, waarbij je slechts met één andere (vooraf gekoppelde) rijder communiceert. Qua verschillende functionaliteiten is de HBC200 dus helemaal state-of-art, het instellen van en wisselen tussen functies regel je daarbij met ‘slechts’ drie knoppen. Met andere woorden, er zijn nogal wat combinaties die je jezelf eigen moet maken wil je alles uit het systeem kunnen halen. Handig hulpmiddel daarbij is trouwens de verkorte handleiding met de belangrijkste basisbedieningen voor onderweg, evenals de speciale, gratis app voor op je smartphone. Ook niet onbelangrijk om te weten, het communicatiesysteem is te koppelen aan bluetooth systemen van andere fabrikanten (mits deze het HFP-protocol ondersteunen), en tevens is de firmware (software) snel en eenvoudig te updaten middels de website van de fabrikant.

Op papier overtuigend, maar ook in de praktijk. Een speciale ruisonderdrukker maakt de noodzaak van een losse microfoon overbodig, wat vooraf nogal wat twijfels bracht over de helderheid van met name de spraakoverdracht. Dat blijkt volledig ongegrond. Tot 100 km/uur kun je elkaar uitstekend verstaan en worden ook muziek en navigatieaanwijzingen kraakhelder doorgeven. Ga je harder dan wordt de geluidskwaliteit weliswaar beduidend minder, maar is tot 130 km/uur nog altijd acceptabel. Mocht daarbij de verbinding tussen twee sets onverhoopt worden verbroken, dan wordt deze eenmaal binnen bereik weer snel en onopvallend opgezet. Ook prima: tot tien uur spreektijd en vervolgens is de unit binnen één uur weer volgeladen. Helaas kan er slechts één unit tegelijkertijd worden opgeladen, omdat ook de geteste dual pack in slechts één laadkabel voorziet. Een systeem dus dat zeker wat betreft spraak en akoestiek overtuigt, en dat ‘ie dan af en toe een verbinding weggooit wanneer je meerdere functies tegelijk wilt gebruiken, ach, dat lijkt gemeengoed in bluetooth land.

MotoPlus-oordeel: goed/zeer goed

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...