+ Plus

Fabrieksbezoek Royal Enfield

Royal Enfield is het oudste motormerk ter wereld met een ononderbroken productiegeschiedenis. Met een dynamisch management, een kwaliteitsoffensief en op korte termijn drie verschillende productielocaties in India is het merk op weg naar volwassenheid. We nemen een kijkje in de fabriek in Oragadam.

Oragadam ligt 50 kilometer ten zuidwesten van de Oost-Indiase metropool Chennai. Dagelijks worden hier en in de oudere zusterfabriek in Thiruvottiyur 2000 Enfields gebouwd. De fabriek in Oragadam werd in 2013 volgens de laatste milieurichtlijnen gebouwd, terwijl een andere fabriek nog op de planning staat. De fabriekshallen in Oragadam zijn fel verlicht en schoon, in de kantine zijn lekker pittige gerechten verkrijgbaar. “Ik ben blij dat ik hier kan werken”, vertelt Vikram (29), die de motorfietsen op een testparcours uitprobeert nadat ze van de band zijn gerold. De medewerkers verdienen goed en hebben de beschikking over ergonomische werkstations. Voorgeprogrammeerde elektronische montageapparatuur moeten de precisie en snelheid in het montageproces ten goede komen. Kans op verveling onder de medewerkers? Dat zal niet snel gebeuren, want het volledige modelpalet wordt hier geproduceerd, afwisseling genoeg dus. Om de kwaliteit en de onderdelenvoorziening te verbeteren, worden alle onderdelen elektronisch geregistreerd. Met behulp van moderne spuitrobots wil Enfield roestproblemen voor zijn, maar op de spuitafdeling wordt ook nog veel handwerk verricht. ‘Gevoel’ is hier naast robotprecisie nog een groot goed en dus worden de ‘pinstripes’ op de tank van de Classic-modellen nog met de hand getrokken. Conclusie: in Oragadam is stress vervangen door teamgeest en rust.

MODERNE MANAGER
Siddharta Lal is CEO van Eicher Motors en daarmee baas van Royal Enfield. De charismatische veertiger is een van de succesvolste managers van India. Onder zijn leiding heeft Royal Enfield zich ontwikkeld tot een uiterst rendabele onderneming met een groei van meer dan 50 procent. Deze onconventionele directeur rijdt zelf het liefst zo veel mogelijke motor en zet volledig in op duurzaamheid. Kwaliteitsoffensieven, een nieuwe bedrijfsstructuur en de ontwikkeling van nieuwe modellen staan inmiddels op zijn conto. Siddharta maakt gebruik van de modernste ontwikkelingen op het gebied van psychologie, milieukunde en techniek om de productieprocessen van motorfietsen verder te verbeteren. Hij ziet in markten als India, Colombia, Brazilië en Indonesië een enorm ontwikkelingspotentieel.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-