Nieuws

Fabrieksbezoek Öhlins

Blauw, geel en goud – Öhlins-veerelementen zijn meestal te herkennen aan hun kleuren. Goud geanodiseerde onderdelen en de goud glinsterende titaniumnitride coating van de vorkbinnenpoten hebben het merkimago gevormd. MotoPlus neemt een exclusief kijkje in de Zweedse keuken en maakt kennis met nog meer Öhlins-specialiteiten.

Het is niet enkel de hardheid en slijtvastheid die een coating van titaniumnitride op een de binnenpoot van een voorvork zo waardevol maakt. Voor zo min mogelijk wrijving vormt het eveneens een goede combi met de vorkkeerringen. Öhlins hoofdingenieur Magnus Wallén bevestigt per mail mijn vermoeden, dat na enig nadenken ontstond: De ‘special treatments’, die de binnenpoten perfectioneren na het aanbrengen van een hardchromen basislaag en de plasmacoating met titaniumnitride, zijn niet bedoeld voor het verkrijgen van een zo glad mogelijk oppervlak. Ze zorgen ervoor dat er een microscopisch dun oliefilmpje op het glijvlak blijft zitten, terwijl ze tegelijkertijd voorkomen dat er grote hoeveelheden olie ontsnappen.

Deze poten worden niet zelf geprefabriceerd. Öhlins betrekt alle componenten van gespecialiseerde bedrijven en doet alleen de ontwikkeling en assemblage. Zoals de continuïteit van het productassortiment en de kwaliteit ervan en ook de levering van reserveonderdelen, zelfs voor oudere producten, laten zien, draait het daarbij niet enkel om kostenbesparing. Elke leverancier heeft de vrijheid om te doen waar hij goed in is en werkt serieus en duurzaam met Öhlins samen. Dat resulteert in stabiele toeleveringsketens en een hoge klanttevredenheid. En, als prettig neveneffect, in een bijna vlekkeloze productiefaciliteit. Galvanische dampen, bergen bewerkt metaal, de geur van hete olie, hitte en stof tijdens de productie van gesmede onderdelen – dit alles blijft buiten de deur. Niets van dit alles heeft invloed op de precisie en bedrijfsveiligheid.

Dit type productie, dat flexibel genoeg is om elk individueel product in twee-, drie- of viercijferige hoeveelheden te produceren, vereist niet alleen een stabiele toeleveringsketen, maar ook een geavanceerde interne logistiek. Een groot aantal afzonderlijke onderdelen kan op elk gewenst moment worden samengevoegd en met een ‘shuttle’ naar de assemblagehal worden getransporteerd. Die shuttle moet je zien als een oversized lade waarin alles wat nodig is voor de assemblage van bijvoorbeeld een schokdemper STX 46 met piggyback-reservoir, bovenste oogbout, onderste vorkbout, veer X, zuigerstanglengte Y en shimpakket Z in zit. Afhankelijk van de order kunnen de medewerkers op de zeven assemblagestations de afzonderlijke onderdelen die ze nodig hebben uit ‘hun’ lade halen.

Een andere voorwaarde voor een, ondanks de niet altijd even grote productieaantallen, rationele productie, is het modulaire systeem. De mogelijkheid om zoveel mogelijk voertuigen uit te rusten met zo weinig mogelijk elementen, ondanks verschillende doeleinden, gewichten, chassis- en swingarmgeometrieën, beschikbare inbouwruimte et cetera, is essentieel voor het businessmodel van Öhlins. Daarvan profiteert uiteindelijk ook de klant. Door een schokdemper, een cartridge-insert of een complete vork te kopen, krijgen klanten toegang tot een bijna oneindig aantal tuningsopties. Iedereen die ontevreden is over zijn vering en zijn probleem duidelijk kan aangeven, kan worden geholpen.

Eerlijkheidshalve moet hier worden opgemerkt dat het modulaire systeem geen uniek verkoopargument van Öhlins is. Andere veringfabrikanten volgen dezelfde strategie met dezelfde inspanningen en produceren hun producten met dezelfde, voor een leek nauwelijks te volgen, precisie. De ervaring heeft echter geleerd dat het modulaire systeem van Öhlins internationaal gezien een van de gemakkelijkst toegankelijke is. In tegenstelling tot bekende Japanse fabrikanten, om maar een voorbeeld te noemen, die met hun topproducten eigenlijk op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau opereren, heeft Öhlins dochterondernemingen in de VS, Thailand, Taiwan en Japan om zijn aanwezigheid op de markt buiten Scandinavië en Europa te garanderen. Öhlins Europe is gevestigd in de buurt van de Nürburgring en wordt in meer dan 60 landen vertegenwoordigd door importeurs waarvan de medewerkers regelmatig worden getraind.

Öhlins werd bekend door de interesse van oprichter Kenth Öhlin in de motorcross en zijn bijdrage aan het verbeteren van de vering van giftige tweetaktcrossers. Dat begon in 1976 en het bedrijf is nu betrokken in veel takken van motorsport. Naast talloze motorcrossteams zijn de Zweden partner van het merendeel van de teams uit de MotoGP- en WK Superbike-paddock. Maar de betrokkenheid van het bedrijf bij sport gaat verder dan races op twee wielen. Dit seizoen racet bijvoorbeeld het hele NASCAR-veld in Amerika met Öhlins-vering en daarnaast maken vier Formule 1-teams gebruik van de diensten van het bedrijf uit Väsby in Uppland. Officieel heeft echter alleen Ferrari zich gecommitteerd aan deze samenwerking; de anderen willen niet bij naam genoemd worden. De managers van Öhlins benadrukken dat alle teams betalen voor de onderdelen, het onderhoud en de bijbehorende technische ondersteuning. Het gaat hier dus niet om een dure hobby, maar om reclame voor normaal verkrijgbare veringsets, die ook nog eens omzet genereert.

Last but not least moet de kleine maar uitstekende mountainbike-divisie worden genoemd. Ook deze combineert betrokkenheid bij wedstrijden – voornamelijk downhill en crosscountry – met de ontwikkeling en marketing van vorken en schokdempers voor de markt. Het grootste deel van de verkoop wordt echter gegenereerd door de motorfietsdivisie met ongeveer 175.000 verkochte eenheden per jaar.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...