+ Plus

Evert ten Napel – De trein die niet ging

De capo van onze motorclub de DC10 Skyriders stuurde een half jaar geleden zeven andere leden een uitnodiging per e-mail voor een weekje motorrijden in Toscane begin oktober. Dat was niet tegen dovemans oren gezegd, want allemaal waren ze direct enthousiast.

In zijn voorstel liet de capo weten dat hij een optie op de autoslaaptrein had genomen richting Livorno, zodat we na een nachtje boemelen over het spoor fris en fruitig aan de zevendaagse door het heuvelland van Toscane konden toeren. De duimen gingen omhoog: prima voorstel en de aanbetaling werd gedaan, de datum van vertrek vanaf NS Station Den Bosch genoteerd en voorzichtig werden routes gemaakt in Basecamp/Mapsource. Dik voor mekaar dachten we.
Totdat enkele maanden voor vertrek het bericht kwam dat de autoslaaptrein niet meer zou rijden, de aanbetaling werd terug gestort. Wat nu? Scheuren over de Autobahn en dan nog paar daagjes doodop en weer retour over de snelwegen. Nee hoor, de capo kwam via Google op een bedrijf in Limburg: Motomove. Zij verzorgen motortransporten in een vrachtauto of op een grote aanhanger naar Zuid-Europa. We waren er snel uit en zo kwam Rob Motomove naar de Veluwe om onze acht motoren in te laden en naar Pisa te rijden en wij boekten een budgetvlucht met Transavia.
Breed lachend stond Rob bij ons hotel op de luchthaven van Pisa met onze motorfietsen en we konden beginnen aan een weekje toeren langs Siena, Lucca, San Gimignano, Volterra en andere leuke Italiaanse dorpjes. Het werd een verrukkelijke week met alles erop en eraan: leuke hotelletjes, prima eten, overheerlijke cappucino en gelati en waar het om ging: bochten rijden en zo ook de kantjes van onze banden te teisteren. Slecht asfalt dat wel, maar daar hadden onze vijf Bayrische allroaders, een Engelse brulaap en twee Jappen geen moeite mee. Na een vermoeiend weekje stond Rob weer klaar om de brommers op te laden en naar huis te rijden en wij…weer Transavia. Goed geregeld capo Rein en een aanrader voor motorrijders!
Een tijdje voor vertrek naar Toscane ging mijn nieuwe Iphone (speciaal aangeschaft om met kleizoon Pim te kunnen Face-timen) en ik zag de naam van Jaap Timmer oplichten. Dan weet ik het al: “Evert”, klinkt het dan dwingend, “de jaarlijkse Vriendendag van het TT Circuit is op zaterdag 10 oktober en jij bent weer dagvoorzitter.” “Goed Jaap”, brom ik terug, “ik zal er zijn.” En zo toog ik die zaterdag naar mijn geboorteprovincie, waar op het befaamde circuit honderden Vrienden zich hadden verzameld voor dagje informatie, een goeie lunch en een rondrit over het circuit. Barry Veneman kwam vertellen over talenten zoals Walid Soppe, Quentin Koers en Bo Bendsneyder. TT-directeur Peter Oosterbaan gaf zijn visie over de opleiding en zo was er net als andere jaren een boeiend programma voor de Vrienden. Er zijn er inmiddels 800 en het streven is om de 1000 te halen.
Inmiddels vallen de herfstbladeren gestaag naar beneden en bergen vele motorrijders de motor op in de stal. Ik niet, ik mag nog de slotrit van mijn clubje organiseren en als het weer het toelaat rijden we ook in het najaar en de winter gewoon onze ritjes!

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...