+ Plus

Eicma 2023 nieuws

De Eicma verwelkomde dit jaar ruim 19% meer bezoeker dan vorig jaar. En die kregen veel nieuws om de oren, zo pakte Honda groots uit met niet alleen de presentatie van zeven nieuwe of vernieuwde modellen, maar tevens de onthulling van haar nieuwe E-Clutch, die het gebruik van de koppeling maakt tot een mogelijkheid en niet een noodzakelijkheid. Die nieuwe E-Clutch is onder meer beschikbaar op de vernieuwde 650’s!

CB1000 HORNET
Afgelopen jaar maakte de naam Hornet zijn rentree in het Honda-gamma met de presentatie van CB750 Hornet. Voorzien van een nieuwe 755cc-paralletwin brak deze met de traditie van een vier-in-lijn in het vooronder. Toch staat er komend jaar weer een viercilinder Hornet in de Honda-showroom, en wel in de vorm van de CB1000 Hornet!

Net als de 750 verwent de dikke duizend ook met een lekker scherp getekend lijnenspel rond een zeer ranke derrière en een bullig ogendmiddendeel. In de basis dus echt een Hornet, die zich door zijn wat modernere led-koplamp, een dubbele versie waar de CB750 nog een enkele koplamp draagt, toch heel erg onderscheidt van zijn andere Hornet fractieleden.
Snel eruit zien is één ding, daadwerkelijk snel zijn is een heel ander verhaal. Maar ook daarmee lijkt het wel snor te zitten. De grootste Hornet wordt namelijk aangedreven door de potente vier-in-lijn van de 2017 Fireblade. Het exact 999cc metende aggregaat is uiteraard wel specifiek getuned op straatgebruik, zo is een deel van het topvermogen geslachtofferd ten faveure van een sterker middengebied. Dat gezegd hebbende, de maximaal 149,5 pk en 100 newtonmeter koppel is ongetwijfeld voldoende om een beetje frivool van de plaats te komen. Aan boord uiteraard ook de nodige hulpsystemen, standaard beschikt de met ride-by-wire uitgeruste CB1000 onder meer over drie rijmodi, instelbare tractiecontrole en ABS. Welke instellingen je precies geselecteerd hebt, kun je dan weer zien op het full-colour, 5 inch grote TFT dashboard, dat uiteraard is voorzien van bluetooth-connectivity.

Dan over naar het rijwielgedeelte, waarvan de ruggegraat wordt gevorm door een volledig nieuw stalen brugframe. Een Ø 41 millimeter upside-down telescoopvork, met instelbare in- en uitgaande demping, houdt de voorzijde in toom, achter wordt die functie vervuld door een progressief werkende monoschokdemper. Beide componenten zijn overigens van Showa. Om de snelheid eruit te halen, vertrouwt de Hornet op twee Ø 310 mm schijven voor, die in de tang worden genomen door radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen van Nissin.
De 2024 CB1000 Hornet komt er in drie kleuren: rood, grijs metallic en wit.

CB650R/CBR650R
Honda scherpt de CB650R voor 2024 optisch iets aan, maar het grote nieuws zit hem toch echt in het blok. De naked krijgt (als accessoire) net als zijn aangeklede kompaan CBR650R een E-Clutch.

Eerst in sneltreinvaart door de optische vernieuwingen van de 650’s om zo snel mogelijk bij de technische innovatie uit te komen. Honda geeft het duo een nieuwe koplamp, radiateurkappen, zadel en achterlicht. Het 5” TFT-dashboard is eveneens nieuw, maar aan het rijwielgedeelte en het blok wijzigt niets. De viercilinder blijft dus goed voor zo’n 95 pk en 63 Nm.
Wat er diep in die vier-in-lijn gebeurt is echt interessant. Tegen meerprijs is het blok uit te rusten met een E-Clutch, een koppeling die het gebruik van een koppeling overbodig maakt. Ook zonder de koppeling erbij te pakken kun je op- of terugschakelen. Het intrappen van het schakelpedaal is voldoende. De gevoeligheid van het pedaal is instelbaar in: Hard, Medium en Soft. Zelfs wegrijden of stoppen gaat zonder koppeling.

Pak je er toch liever de koppeling bij? Dat kan ook. Al pakt de E-Clutch bij hoge toerentallen zijn werk alweer na een seconde op en bij lage toerentallen na vijf seconden. Al bestaat eveneens de mogelijkheid om het systeem volledig uit te schakelen. Bij de eerste berichten over een E-Clutch leek die in het vaarwater van Honda’s DCT-systeem te komen, maar met een extra gewicht van slechts twee kilo (tegenover tien voor DCT) kunnen beide systemen prima naast elkaar bestaan.
Komend jaar is de CB650R beschikbaar in het groen, grijs, rood en zwart, terwijl de CBR650R er in het zwart en Tricolour GP rood komt.

CBR600RR
Het is officieel: nadat de CBR600RR in 2017 van het Europese toneel verdween, maakt het in 2024 haar comeback. En dat doet ‘ie niet met half werk, de Japanse supersport staat er scherper bij dan ooit!

In Japan en Thailand werd de CBR600RR al in 2021 geherintroduceerd en al langer gingen er daarom geruchten rond dat de supersportmachine ook in Europa weer voet aan wal zou zetten. Zeker na de revival van het sportieve middensegment. Inmiddels is er dus de bevestiging, de 600RR komt terug. En als vanouds met een 599cc vier-in-lijn in het vooronder, met een maximum vermogen van 89,0 kW (121 pk) bij 14.250 toeren en 63 newtonmeter koppel bij 11.500 tpm.
De rijklaar 193 kilo wegende RR is daarbij nu uitgerust met onder meer ride-by-wire (van de RC213V-S) en een zes-assige IMU, die aan de basis staan van een heel regiment aan elektronische snufjes. Het complete pakket, dat grotendeels is overgenomen van de Fireblade, omvat onder meer drie voorgeprogrammeerde rijmodi en twee vrij programmeerbare User-modes, vijf motormappings, negenvoudige tractiecontrole (uitschakelbaar), drie motorrem niveaus en een wheeliecontrole met drie standen.
Ook is de RR standaard uitgerust met een overzichtelijk TFT dashboard, elektronische stuurdemper, quickshifter en – uiteraard – hellingshoekafhankelijk ABS. Het vernieuwde systeem vervangt de voorgaande gecombineerde rempartij en is volgens Honda 2,5 kilo lichter.

Op chassisgebied is het het bekende verhaal. De basis wordt gevormd door een aluminium brugframe, dat aan voor- en achterzijde is afgeveerd met volledig instelbare Showa-veercomponenten. Verder dubbele Ø 310 mm schijfremmen aan de voorzijde met vierzuigerremklauwen en een Ø 220 mm achterschijf met enkelzuigerremklauw.

Standaard al een behoorlijk rijk aangeklede machine, waarvoor Honda desondanks twee optiepakketten heeft ontwikkeld: de Racing Pack en Comfort Pack. Beide uiteraard gevuld met opties die het inzetgebied benadrukken waaraan ze hun naam danken. Voor racefanaten is er bovendien ook nog een niet voor de openbare weg gehomologeerde HRC Race Kit met onder meer een nieuwe ECU, andere kabelboom en raceuitlaat. Net als alle sportfietsen uit de Honda-stal is de CBR600RR verkrijgbaar in twee kleuren: zwart en de bekende HRC-uitvoering.

CB500 Hornet/NX500
Twee nieuwe namen weliswaar, maar achter beide gaat geen volledig nieuw model, maar een ‘oude’ bekende schuil. De CB500 Hornet is een geüpdatet versie van de CB500F, de NX500 van de CB500X, die beide in 2013 voor het eerst werden geïntroduceerd.

Door de nieuwe modelpolitiek vinden beide nu onderdak in een nieuwe, modelspecifieke familie: die van de Hornet en Adventures. Achter de nieuwe namen gaat overigens wel degelijk ook een modelupdate schuil, zij het een overzichtelijke. Zo kreeg het duo een lichte optische make-over, wat zich onder meer vertaald in net wat modernere lijnen, waarbij de typebenamingen Hornet en NX een prominente plaats in het design kregen. Beide zijn ook uitgerust met zowel een nieuwe koplamp als achterlicht, van het led-type uiteraard.
Verder beschikt het duo nu over een nieuwe 5” TFT-scherm (met bluetooth-connectivity), waarvan de bediening geschiedt middels een nieuwe en verlichte knop links op het stuur.

De 471cc paralleltwin met 180°-krukas is nog altijd goed voor de maximale 48 A2-pk’s, wel werd de afstelling van de injectie geoptimaliseerd. Én krijgt het duo nu de beschikking over een uitschakelbare tractiecontrole.
Wat betreft rijwielgedeelte bleef het bij wat fijnslijperij aan de afstelling van de veerelementen, al kreeg de NX wel nieuwe wielen, die anderhalve kilo van het onafgeveerde gewicht snoepen.

Zowel de nieuwe Hornet als NX500 worden beschiokbaar in de volgende drie kleuren: zwart, rood en wit.

CBR1000RR-R Fireblade
Waar de sportieve fractie tot een paar jaar gelden nog iedere twee jaar op een flinke update mocht rekenen, zijn die intervallen tegenwoordig toch wel een stukje langer. Na zijn laatste grote modelupdate in 2020, waar ‘ie onder meer een zes-assige IMU kreeg, wordt de Honda Fireblade voor 2024 wederom een beetje bijgepunt!

Ondanks dat de 2023 Fireblade met een korte eindoverbrenging op de markt kwam, moest de Japanse superbike vanwege het minder sterke middengebied het hoofd buigen voor de BMW S1000RR en Ducati Panigale V4. Dat moet komend jaar anders, hebben de Honda-ingenieurs waarschijnlijk gedacht, en dus namen ze het binnenwerk van de vier-in-lijn flink onder handen. De 1.000cc vier-in-lijn kreeg onder andere een lichtere krukas, lichtere drijfstangen en aangepaste cilinderkop met een hogere compressie (van 13,4 naar 13,6 op 1) en lichtere klepveren. Verder is het ride-by-wire systeem geoptimaliseerd en zijn de overbrengingsverhoudingen en primaire aandrijving andermaal verkort.
De Fireblade zou daarmee komend jaar qua acceleratie duidelijk krachtiger meer voor de dag moeten komen, ondanks dat het topvermogen van 160 kW (217 pk) en maximum koppel van de nu Euro5+ gehomologeerde viercilinder hetzelfde zijn. Dat vermogen en koppel wordt bij respectievelijk 14.000 en 12.000 toeren echter wel vijfhonderd toeren eerder vrijgegeven.

Ook het rijwielgedeelte is onder handen genomen. Het aluminium brugframe heeft een andere stijfheidsbalans (17% minder zijdelingse stijfheid, 15% minder torsiestijfheid), wat zowel de stuurprecisie als tractie moet verbeteren. De volledig instelbare Showa upside-down voorvork en de Showa BFRC monoschokdemper kregen daarbij een aangepaste set-up die beter aansluit bij de herziene parameters van het chassis. Ergonomisch gezien is de nieuwe Fireblade door iets lagere voetsteunen en hogere clip-ons van zijn scherpe randje ontdaan. Als laatste weet Honda ook nog te melden dat alle hulpsystemen verder zijn verfijnd en dat het ABS nu over een zogeheten extra Race-modus beschikt, waarbij het ABS achter is uitgeschakeld.

De Fireblade is er komend jaar in drie versies, naast de basisversie is er ook een CBR1000RR-R SP, die vanaf komend jaar over het Öhlins Smart Electronic Control (S-EC 03) elektronische veersysteem beschikt. Daarmee is het de eerste serieproductiemotor die met het hagelnieuwe Öhlins-systeem met Ø 43 mm NPX-vork en TTX36 schokdemper is uitgerust. Daarnaast beschikt de SP ook over exclusieve Brembo Stylema R remklauwen voor.
Dit reeds bekende duo krijgt komend jaar bijval van een Carbon Edition, die, zoals zijn naam al grotendeels verraadt, is voorzien van een carbon kuip. Het betreft een gelimiteerde oplage van driehonderd stuks, waarvan de prijs die van de SP overstijgt!

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...