+ Plus

Eicma 2008: KTM

Op de kop af vier jaar na de presentatie van het eerste prototype op de Tokyo Motorshow is ‘ie er: de KTM 1190 RC8, de allereerste ‘Made in Austria’ superbike. Met een 1148 cc 75° V-twin, 155 pk en een ‘raceklaargewicht’ van 198 kilo mag de concurrentie van deze Oostenrijker alvast gewaarschuwd zijn!Na een voorzichtig begin met de 950 Adventure en later de Supermoto en Super Duke moet het oranje succes nu dus een vervolg krijgen in de ultrasportieve hoek met de messcherpe 1190 RC8, waarmee de Oostenrijkers ook in het WK Superbike willen debuteren. Geheel in lijn met de KTM-filosofie kreeg de RC8 een eigenzinnig en extreem hoekig gesneden trainingsjack aangemeten van huisontwerper Kiska. Opvallend zijn de spitse neus met zijn gestapelde lampen en brede en ver doorlopende ‘wangen’ en het extreem platte kontje. Vooral die neus zal wel het nodige stof doen opwaaien aan de lokale stamtafels. De onder het blok gepositioneerde uitlaatdemper is heel netjes in het design geïntegreerd. Alhoewel het blok van de RC8 qua bouwwijze is gebaseerd op de LC8 – beide hebben een blokhoek van 75° – is het feitelijk compleet nieuw. Door een boring x slag van 103,0 x 69,0 mm komt de cilinderinhoud op 1148 cc, 149 cc meer dan de LC8. De cilinderkop is helemaal nieuw en heeft twee ketting aangedreven nokkenassen per cilinder die via nokvolgers de acht kleppen bedienen. Nieuwe drijfstangen, opvallend platte zuigers, twee balansassen en een Keihin injectiesysteem met 52 millimeter gasklephuizen zorgen er samen met de andere noviteiten voor dat de spierbundels van deze flitsende Oostenrijker worden opgepompt op tot een maximale 155 pk bij 9500 tpm. Het maximum koppel bedraagt 125 Nm bij 8000 tpm. Niet slecht voor een beginner….Een dry-sump smeersysteem en een tegen het carter geplaatst oliereservoir maken het 62 kilo wegende RC8-blok behoorlijk compact.Opvallend licht is ook het nieuwe chroommolybdeen stalen frame dat slechts 7,5 kg weegt, toch gemiddeld zo’n 5 kilo lichter dan een vergelijkbaar gegoten brugframe. De wielbasis bedraagt 1429 mm en de balhoofdhoek 67,8°. Beide kunnen echter aangepast worden. Ook de swigarm van geperste en gegoten aluminium delen mag er zijn en is voorzien van een snelwisselsysteem voor het achterwiel. De 320 millimeter remschijven in het voorwiel worden daadkrachtig in de kraag gevat door state-of-the-art radiaal gemonteerde Brembo Monobloc remklauwen. Voor- en achtervering is uiteraard afkomstig van hofleverancier WP Suspension en is volledig instelbaar. Achter heeft de ingaande demping stelmogelijkheden voor high- en low-speed. Ook de instelbare stuurdemper is trouwens van WP. Ergonomisch is de KTM behoorlijk doordacht. De kont kan 20 millimeter in hoogte worden versteld en ook de stuurhelften, voetsteunen en rem- en koppelingshendel zijn verstelbaar. Gemak dient de mens, nietwaar? In dat licht kan ook het moderne digitale dashboard worden gezien. Een veelheid aan informatie dat via Can bus technologie wordt getransporteerd en via menuknop op een stuurhelft kan worden opgeroepen. De prijs van de nieuwe 1190 RC8 komt vermoedelijk net iets onder de € 19.000,- uit. [Bild][RC8_orange_90°re_schw Kopie][RC8_orange_persp_vorne Kopie][Motor_4_RC8 Kopie]Het blok van de RC8 wortelt in de LC8-traditie, maar is feitelijk compleet nieuw. [cockpit_1 Kopie]Multifunctioneel dashboard met CAN bus technologie.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...