+ Plus

Eicma 2008: Ducati

Ducati is in the winning mood. En terecht, want alle Japanse giganten beten in de MotoGP’s hun tanden stuk op de felrode machines. Voor de straat brengt Ducati in 2008 twee varianten van de 1098 op de markt: de vergrote (en hypersportieve) 1098R en de verkleinde 848. Daarnaast is met de 696 het eerste model van de totaal nieuwe Monsterlijn geïntroduceerd.Met de 1098 heeft Ducati weer reuzenstappen vooruit gezet en de magere 999-jaren lijken op slag vergeten. De Europese Motor van het Jaar 2007 zorgde persoonlijk voor een enorme Ducati-revival, zodat het merk tijdens de Eicma bekend kon maken voor het eerst in jaren uit de rode cijfers is geraakt. Ook op de financiële afdeling van Ducati is men dus in de ‘winning mood’.Die 1098-lijn wordt in 2008 uitgebreid met de hypersportieve 1098R en de verkleinde 848. De 1098R is in feite het homologatiemodel voor de nieuwe WK superbike-machines. En aangezien tweecilinders in die raceklasse volgend jaar 1200cc mogen hebben, zijn boring en slag vergroot naar 106 x 67,9 mm, wat een cilinderinhoud van 1198 cc oplevert (de 1098 meet 1099 cc via 104 x 64,7 mm). De 1098R is helemaal ‘state of art’ geconstrueerd en kan als het neusje van de zalm op V-twin-gebied gezien worden. Dat blijkt al wel uit het vermogen: 180 pk bij 9.750 tpm en een ongelooflijk hoog koppel van 134 Nm bij 7.750 tpm. Met de meegeleverde race-uitlaten (de machine is in de basis immers bedoeld als racer) stijgt het vermogen zelfs naar 186 pk. En dat voor een tweecilinder met een droog gewicht van 165 kg! Vergeleken met zijn voorganger, de 999R is deze top-Duc maar liefst 20 pk sterker geworden en 13 kilo lichter.Dergelijke indrukwekkende cijfers vragen natuurlijk ook een indrukwekkende techniek. En dat biedt deze 1098R. Zo zijn de desmodromisch aangestuurde kleppen van titanium, is de compressie met 1 op 12,8 bijzonder hoog en kreeg de machine niet één, maar twee douche-injectoren. Bijzonder is verder dat de machine is uitgerust met een slipperclutch en het uit de racerij afkomstige Ducati Traction Control: via sensoren wordt de snelheid tussen voor- en achterwiel constant met elkaar vergeleken en als het achterwiel sneller draait dan het voorwiel (dus bij een start of bij het voluit een bocht uitaccelereren) kun je het in acht standen instelbare systeem laten ingrijpen, zodat het motorvermogen iets wordt geknepen. Of het systeem ook ingrijpt bij lange wheelies (op een gegeven moment gaat het voorwiel immers langzamer draaien), vermeld de persmap niet…Ook het rijwielgedeelte is helemaal toegespitst op het racegebruik met een Öhlins-voorvork en een uit de motoGP afkomstige Öhlins TTX-achterschokbreker, 330 mm remschijven met Brembo-monoblok-remtangen. De prijs is nog niet bekend, maar gezien de exclusiviteit en gebruikte materialen zal deze waarschijnlijk wel richting de 40 mille gaan.Als dat teveel van het goede is, is een 848 wellicht een betere optie. Deze 848 gaat als ‘verkleinde’ 1098 de huidige 749-serie opvolgen. Vergeleken met de 1098 zijn zowel boring als slag iets verkleind, waardoor de cilinderinhoud 250 cc kleiner is geworden: 849 cc. Daarmee levert de 848 nog steeds een indrukwekkende 134 pk bij 10.000 tpm. Hij is daarmee maar liefst 26 pk sterker dan zijn 749-voorganger, die het echter ook met beduidend minder cilinderinhoud moest stellen. Maar ook het gewicht van de nieuwe 848 is flink wat lager als van de 749: hij weegt 168 kilo en dat is 20 minder dan zijn voorganger. Met die indrukwekkende cijfers heeft de 848 trouwens ook een betere pk/gewichtsverhouding dan de ‘oude’ 999!De technische basis is in grote lijnen gelijk aan die van de 1098, met als uitzondering dat de 848 een natte koppeling heeft in plaats van een droge. Dat zorgt voor minder mechanisch geluid en een soepelere bediening. Ook het rijwielgedeelte is iets eenvoudiger van opzet, met een licht aangepast frame en Showa-vering. Dat laatste vindt zijn weerslag in de prijs, want naar verwachting zal de 848 rond de 17.000 euro gaan kosten.Het grootste Ducati-nieuws op de Eicma in Milaan was ook het kleinste: de Monster 696. Bijna 15 jaar na zijn introductie wordt de Monster-lijn nu gemoderniseerd, waarbij deze 696 het eerste model is uit die nieuwe lijn. En enerzijds is duidelijk dat een aantal basiswaarden – die de Monsters zo succesvol maakten – zijn gehandhaaft, maar dat de machine op alle fronten sterk is gemoderniseerd. Meest in het oog springend zijn de hooggeplaatste uitlaatdempers (wie riep daar Triumph?) en het uit twee verschillende delen bestaande frame. Het voorste framedeel is opgebouwd uit stalen buis volgens het vakwerk-principe, terwijl het achterframe wordt gevormd door een fraai aluminium gietstuk. De krachtige indruk van de nieuwe machine wordt versterkt door de stoere voorpartij met grote 320 mm remschijven en radiale vierzuiger-remtangen. Bijzonder is de ronde koplamp, die in feite is verdeeld in drie vlakken: een LED-middendeel en een apart dim- en grootlicht deel boven en onder.Het luchtgekoelde blok is een doorontwikkeling van het 695-blok, waarbij het vermogen dankzij nieuwe cilinderkoppen met 9% steeg tot 80 pk bij 9.00 tpm en het koppel met 11% naar 69 Nm bij 7.750 tpm. Het nieuwe blok is ook herkenbaar aan de nieuwe vorm van de koelribben.In totaal is de nieuwe 696 met zijn 163 kilo drooggewicht vijf kilo lichter geworden. Goed nieuws is ook dat de onderhoudsintervallen van dit eerste model uit de nieuwe Monster-lijn zijn vergroot. Naar verwachting zullen de komende jaren de andere Ducati Monsters (800, 1000, S4R) ook als deze nieuwe 696 worden uitgevoerd.[[BU]]De 696 is het eerste model van een heel nieuwe Monster-lijn. De komende jaren zullen ook de zwaardere Monsters worden vernieuwd.Met de 848 heeft Ducati een mix tussen een Supersport en een Superbike in huis.Het motorblok van de 848 is gebaseerd op het 1098-blok en levert 134 pk.De 1098R is bedoeld als basis voor de Superbike-racemachines

Lees meer over

Ducati Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-