+ Plus

Eerste Test Victory Judge

Judge, rechter in goed Nederlands, heet het laatste wapenfeit van de motorsmeden van het Amerikaanse Victory. De powercruiser velt zijn oordeel over de concurrentie wanneer het verkeerslicht op groen springt, maar heeft hij daarvoor wel de juiste middelen in huis? Waar verduveld is de mobiele vermogensbank wanneer je hem nodig hebt. Een handig kleinood waar iedere testrijders een moord voor zou doen. Simpelweg de motor opbokken, apparaat op het achterwiel richten en gas geven. Zodat je direct weet welke kant het Zwaard van Damocles uit valt. Helaas is een dergelijk hulpmiddel nog altijd toekomstmuziek, terwijl zoiets in het hier en nu een bijzonder nuttige scheidsrechter zou zijn geweest. De rode Judge, die momenteel tussen de benen gromt, is namelijk opgeluisterd met een X-Bow uitlaatsysteem (dik € 1.500,- kostende accessoire). Deze klinkt niet alleen bijzonder potent, in combinatie met een andere mapping van het injectiesysteem en een open luchtfilter zou het goed moeten zijn voor een vermogenstoename van tien procent. Tenminste, dat fluistert Mike Pedler, Victory Production Manager, me toe. Hij fluistert, omdat de uitlaat niet is gehomologeerd en eigenlijk enkel voor showdoeleinden is gemonteerd, maar toch mogen we hem proberen. Een kans die uiteraard gretig met beide handen wordt aangegrepen, al is de standaard luchtgekoelde V-twin met exact 1.731 cc cilinderinhoud, 95 pk en 153 newtonmeter al allesbehalve een mak lammetje. Maar in X-Bow trim, oeh, de term snelrecht krijgt in ene een heel andere betekenis. De dikke twin reageert als aangeschoten wild op gasbevelen en torpedeert de Judge voorwaarts. Torpedeert ja! Rijden kun je dit namelijk niet noemen. Wel een heel passend karakter voor de muscle-bike die de Judge pretendeert te zijn! Pauze, tijd om over te stappen op de standaard versie. Deze ontpopt zich weliswaar als wezenlijk stiller, maar niet als wezenlijk tammer. De machtige V-twin reageert niet meer zo agressief op gasreacties, maar wie de haan tot de aanslag overhaalt, rolt met de smalle 140 millimeter achterband bij ieder stoplicht moeiteloos een zwart tapijt uit. En in alle eerlijkheid, voor dergelijke showtjes is een muscle-bike op poten gezet, toch? In dat opzicht hebben de mannen van Victory alles goed gedaan. De voor cruiser begrippen ver naar achteren gepositioneerde voetsteunen zorgen in combinatie met de lage zit en het licht gebogen stuur voor een redelijk sportieve zithouding. Passend bij de machine inderdaad. Sportief betekent bochten, en dus is het niet eens zo heel vreemd dat de Amerikanen de Alpen, op een steenworpafstand van de Mont Blanc, kozen als basis om de Judge aan het journaille te presenteren. Oké, ’s avonds moesten de flink bijgepunte blufspijkers van de machines en masse worden vervangen, maar opgelet: de 300 kilo zware rechter laat zich dankzij zijn brede stuur en smalle achterband verrassend licht van de ene in een andere hellingshoek leggen. Daarbij blijft het massieve brok ijzer ook onder behoorlijk extreme rijomstandigheden onverstoorbaar stabiel. Het frame presenteert zich als bijzonder stijf en de veerkarakteristiek houdt precies het midden tussen comfortabel en sportief. Daarbij wel de volgende kanttekening, in flinke richels verslikt de achterschokbreker zich nogal eens, simpelweg omdat de 75 millimeter veerweg te gering is. Verrassend goed opereert de enkele schijfrem in het voorwiel, al vereist deze wel een enigszins ferme hand. Iets dat overigens ook geldt voor de koppeling, lichtvoetig is niet direct de term die bij het bedienen van één van beide te binnen schiet. Voor een machine met, relatief gezien, dergelijke dynamische rijeigenschappen in combinatie met weinig feedback van het voorwiel (constructieve erfenis) is ABS eigenlijk verplichte kost. Toch zoek je dat vergeefs op de Judge, volgens Mike Pedler wordt daar inmiddels al wel hard aan gewerkt, wijzend op de Touring-modellen, die af fabriek ABS aan boord hebben. Even geduld dus nog a.u.b.! Maar terug naar de Judge, die met een nog natikkende V-twin hoog in de Alpen geniet van de langzaam ondergaande zon. Pas wanneer je wat beter kijkt, zie je dragstrip karaktertrekken die het muscle-bike imago nog eens extra dik aanzetten. De velgen bijvoorbeeld, die eenzelfde styling kennen als de Amerikaanse muscle cars uit de jaren ’60 van de afgelopen eeuw. Maar ook de smalle koplamp, zwarte accenten en de zitkuil, waarin het niet alleen comfortabel toeven is, hij biedt ook nog eens uitstekend houvast wanneer het gas tegen de stuit gaat, spelen zich dankzij hun agressieve uistraling met spierballenvertoon in de kijker. Frappant eigenlijk, agressief en spierballen associeer je doorgaans toch vooral met een beklaagde. Niet met de rechter! ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS VICTORY JUDGE MOTOR lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt 50º V-motor, balansas, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen en tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, 12V/18Ah accu, mechanisch beidende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 101,0 x 108,0 mm Cilinderinhoud 1.731 cc Compressie 9,4 : 1 Max. vermogen 70,0 kW (95 pk) bij 4.900 tpm Max. koppel 153 Nm bij 3.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 300 mm met dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 3.50 x 16 Bandenmaat 130/90-16; 140-90-16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.647 mm, balhoofdhoek 58,3°, naloop 170 mm, veerweg v/a 130/75 mm, zithoogte 658 mm, drooggewicht 300 kg, tankinhoud 22,0 liter. Garantie twee jaar Kleuren oranje, rood en zwart Prijs NL € 17.299,- / B € 14.799,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Victory Motorcycles Benelux, www.victorybenelux.com ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE, STATT EIN UNTERSCHRIFT, DREI SEPARATE] Mooi in het zicht en goed afleesbaar: de klassieke analoge teller met in het midden een moderne LCD display. Het diepe zadel geniet een heerlijk comfortabele zit en biedt ruim voldoende houvast tijdens een stoplichtsprintje. Veel stijlaccenten, onder meer het achterlicht, kregen een V-vormig design, een stille verwijzing naar het merklogo. Op de openingsfoto de vette, helaas niet gehomologeerde X-Bow uitlaat, die net even wat fraaier oogt dan het standaard systeem.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-