+ Plus

Eerste Test MV Agusta Brutale 920

Brutale, dat staat voor betoverend mooie lijnen, bruut vermogen en strakke stuureigenschappen. Gaat ook de jongste telg met zijn 921 cc metende viercilinder mee in deze familietraditie? Laten we beginnen met de mededeling dat deze nieuwe Brutale allerminst een goedkope budgetversie is. Daarvoor is de aankleding te compleet: een taps toelopend aluminium stuur met de van MV bekende scharnierende stuurklem, een volledig instelbare voorvork, tractiecontrole en radiaal gemonteerde Brembo stoppers. Maar daar is de kous nog niet mee af, want de 920 heeft nog veel meer lekkers in de aanbieding. Een cassette versnellingsbak bijvoorbeeld, maar ook een in hoogte verstelbare achterzijde, verschillende injectiemappings, wielen met stervormige spaken en haakse ventielen en uiteraard een huiseigen enkelzijdige aluminium swingarm. Het stalen vakwerkframe komt in grote lijnen overeen met dat van de 990, alleen naar een anti-hop koppeling en een stuurdemper ben je vergeefs op zoek. Maar een budgetmodel is deze 920 dus zeker niet. De zit is zoals je van een naakte MV mag verwachten, compact met een sportieve kniehoek. Voelt goed, wat mede komt door het nieuwe, vrij harde zadel. Alhoewel het steenkoud is en het asfalt verre van ideaal, is de eerste indruk er een van lichtvoetigheid. De vering voelt aan als die van de 990, terwijl de achterkant toch een kleine 5 millimeter lager staat en de 920 het met 180-achterband moet doen. Het maakt de nieuwe Brutale in ieder geval tot een vederlicht stuurapparaat in het bochtenwerk en de Italiaanse schone laat zich ook door slecht asfalt niet snel van de wijs brengen. Als aan een lijntje zoekt de MV zelfverzekerd zijn weg, alsof dubieus asfalt en een twijfelachtige grip niet bestaan. De vering is met name aan de achterzijde aan de comfortabele kant, maar is over het geheel genomen toch ook stug genoeg. Toch zou die achterkant gevoelsmatig wat meer demping mogen hebben als het tempo wordt opgeschroefd of als er iemand achterop zit.Ook motorisch kom je niets te kort met deze 920. De krukas is identiek aan die van de 1090, maar de boring is met 73 millimeter een stuk kleiner. Een potente 131 pk huist er in de viercilinder en die rollen er krachtig en zeer gelijkmatig uit. Vanaf 4.000 toeren begint het blok er flink aan te trekken en tot een goede 11.500 weet ‘ie van geen ophouden. Daarbij hangt de 920 heel direct aan het gas, en reageert onmiddellijk op gasbevelen. Dat kan prettig zijn, maar de lastwisselreacties zijn evenwel goed voelbaar. Een minpuntje, net als de lange schakelwegen. Akoestisch wortelt ook deze Brutale stevig in de MV-traditie en hij knort, rochelt en blaast dan ook dat het een lieve lust is. Geheel in lijn met het sportieve karakter van de Brutale 920 staan ook de remmen soeverein hun mannetje. Krachtig, maar zeker niet giftig, pakken de klauwen de schijven heel gedoseerd bij de kop. Toch zou ook deze Brutale een koppeling met anti-hop functie kunnen gebruiken om het nu en dan stempelende achterwiel in toom te houden. Maar afgezien daarvan hoef je met deze Brutale-instapper geen concessies te doen als het om pure stuurpret gaat. En dat geldt trouwens voor het hele apparaat en ook voor de prijs. Die is met € 13.750,- erg aantrekkelijk voor een echte MV.+Gelijkmatige vermogensafgifteHandelbaar en neutraal rijwielgedeelteGoede afwerkingMooi geluid-Lange schakelwegenGevoelig voor lastwisselreactiesSpiegels bieden weinig zichtTECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA BRUTALE 920MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, 350 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 40 : 15.Boring x slag 73,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 921 ccCompressie 13,0 : 1Max. vermogen 96,0 kW (131 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 95 Nm bij 8.100 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm met vierzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.430 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 104 mm, veerweg v/a 125/120 mm, zithoogte 825 mm, drooggewicht 190 kg, tankinhoud 23,0 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren wit, zwart, antracietPrijs NL € 13.750,- / B € 11.990,-INFO NEDERLAND EN BELGIË MotoMondo BV, tel. +31 (0)184-65 71 71, www.motomondo.nl [Beeld en BU’s][openen met wheeliebeeld p. 30, geen bijschrift][aanzicht p. 30 bij tech geg][details][p. 30 boven]Het nette dashboard is goed af te lezen. Switchen tussen de mappings is eenvoudig.[p. 30 onder]Dikke 50 millimeter vorkpoten en radiaal gemonteerde remklauwen met een stevige bite. [p. 32 bovenaan]Mooi stuurklem met scharnier, volledig instelbare vork en een conisch stuur. Alles zit er op.[p. 32 onderaan]Het nieuwe zadel verhoogt het comfort, maar de uiteinden van de voetsteunen bieden weinig grip.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...