+ Plus

Eerste Test Moto Guzzi 1400 Audace & Eldorado

Moto Guzzi breidt de familie California 1400’s verder uit met twee nieuwe modellen. Hun typeaanduidingen geven aanleiding tot bovenstaande kop, terwijl het motorblok voor een heerlijke rijsensatie tekent. Zelfs bij slecht weer….

De 1.380 cc V-twin van Moto Guzzi is een klasse apart. Zoals je van een machine met deze longinhoud mag verwachten, trekt hij machtig hard vanuit de toerenkelder, maar hij draait tegelijkertijd veel makkelijker toeren dan je op basis van de 690 cc inhoud per cilinder zou verwachten. De dikke twin schiet niet alleen voorwaarts, maar brengt tegelijkertijd de complete eenheid van mens en machine in de krachtige cadans van zijn verbrandingsklappen en wiegt beide in het kantelmoment van zijn krukas. Naast de mechanische beweging zorgt dat in het zadel tegelijkertijd voor een emotionele beweging.
Niet zo gek dus dat de productplanners van Guzzi’s moederbedrijf Piaggio de California-lijn met de modellen Custom en Touring uitbreidt met twee nieuwe modellen op basis van hetzelfde blok. Audace en Eldorado zijn deze twee nieuwe Guzzi’s gedoopt, die bij de fabriek in het Italiaanse Mandello del Lario werden gepresenteerd. Audace betekent ‘dapper’, Eldorado is een verwijzing naar een legendarisch goudstadje in Zuid-Amerika. En uiteraard hebben ze bij Moto Guzzi getracht de beide modellen een bij hun benaming passend design te geven. De Audace doet denken aan een krachtige krijger of een macho, terwijl de Eldorado weliswaar niet in goud is uitgevoerd, maar wel is voorzien van veel chroom, sierlijsten en whitewall-banden.

Asterix-lezers kennen ongetwijfeld de Latijnse uitdrukking dat het geluk de dapperen (‘audaces’) helpt, maar bij deze presentatie was dat helaas niet het geval. Het regende, de ene keer wat harder dan de andere, maar de wegen rond het Como-meer, die droog al weinig grip bieden, bleven de gehele dag nat. Dus kon de Audace helaas niet bewijzen dat hij vergeleken met de California Custom een flink stuk sportiever is. Of de voetsteunen, die hier de plek van treeplanken hebben ingenomen, inderdaad voor meer grondspeling zorgen en of het smallere, ver naar voren gemonteerde stuur de stuurprecisie vergroot – we weten het niet. In de regen op deze wegen was de grondspeling in ieder geval dik voldoende.
En zo bleef van deze testrit met name het hartverwarmende spel met de vriendelijke grollen van het motorblok en de lekker precies schakelende versnellingsbak in de herinnering hangen. Plichtsgetrouw, maar in dit geval haast onbewust, registreerden we ook dat de remmen gezien de griptoestand van de weg haast te goed werkten, wat wederom de functie van ABS maar weer eens onderstreepte. Ook de tractiecontrole deed zijn werk, wat bij rechtuit rijden van tijd tot tijd te merken was. Maar dat was door het gebrek aan grip veel te snel en vroeg om daadwerkelijk iets over de regelende werking te kunnen zeggen.
In de regen bleken de Dunlop D251’s onder de Audace wel de betere banden. De mooi ogende whitewall-rubbers van de Eldorado – Dunlop American Elite, voor in een 16 inch uitvoering – schurkt dicht tegen de ondergrens aan wat rijden in de regen betreft. En voor de duidelijkheid: het was ons in dit geval absoluut niet om snelheid of jagen te doen. Het slingeren, glijden, blokkeren en uitbreken van de wielen gebeurt al bij zeer gematigd tempo, een herziening van de bandenkeuze zou in dit geval geen verkeerde keuze zijn. De Audace en de Eldorado zijn misschien hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt bestemd, waar ‘mileage’ boven alles staat, maar we zijn hier in Europa. En hier komen we af en toe een bocht tegen en vaak kan het hier ook tijdens een ritje beginnen te regenen, ook al is die trip met zonnig weer begonnen.
De Audace en Eldorado zijn met een prijs van € 20.895,- exact € 900,- duurder dan het ‘basismodel’, de California Custom, dat rijwieltechnisch voor een groot deel overeenkomt met de Audace. Voor dat bedrag heb je als koper een mechanisch zeer solide motorfiets, die helaas niet helemaal vrij is van schoonheidsfoutjes in de afwerking. Zo was bijvoorbeeld de eigenzinnig vormgegeven koplamp van één van de Eldorado’s na de regenrit beslagen. Ook wat dat betreft zou Moto Guzzi nog de puntjes op de ‘i’ mogen zetten.

Zoals gebruikelijk biedt Moto Guzzi ook voor beide nieuwelingen veel extra’s aan. Wat elektronica betreft zelfs een zogenaamd ‘media platform’, dat een iPhone5 of een andere smartphone in de boordelektronica integreert, waarop dan weer bepaalde functies van de motor worden weergegeven of kan dienen als navigatieapparaat of datalogger. Prachtig, maar het zou zomaar eens de aandacht van die geweldig draaiende V-twin kunnen afleiden.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-