+ Plus

Eerste Test KTM EXC450/530

De enduromodellen van KTM zijn in onze lage landen zeer populair. Zowel in de hardcore-enduro’s als in de off-road-ritten is het tegenwoordig ‘oranje boven!’ De modelupgrade voor 2010 is echter zeer beperkt.De grote knal bleef uit, toen KTM de 2010-enduromodellen voorstelde. De geruchten van met name een gewijzigde achterpartij – met een linksysteem in de vering – bleken (voorlopig) nog ongegrond. Zelfs bij de crossers doet KTM het andermaal een jaar met een direct gemonteerde achterschokbreker, al is al wel duidelijk dat KTM op de Eicma in Milaan (op het moment dat deze MotoPlus verschijnt) hun nieuwe generatie crossmotoren gaat voorstellen, die dan in de loop van 2010 bij de dealers zullen staan. En die crossers krijgen op voordracht van Stefan Everts nu dus wel een link-achtervering. Voor de enduro’s zegt KTM echter dat dit toekomstige linksysteem niet toegepast zal gaan worden op hun gekentekende terreinmachines, maar met de wetenschap dat de endurowedstrijden tegenwoordig ook vrijwel altijd in de crossproeven worden beslist, is het waarschijnlijk dat men daar over een jaar toch weer heel anders over denkt…Ook benzine-injectie zien we trouwens andermaal niet terug op de KTM enduro’s, waar eigenlijk de hele endurogoegemeente langzamerhand is overgestapt, ook al om aan de officiële Euro3-uitlaatgaseisen te kunnen voldoen. KTM maakt op dit vlak andermaal gebruik van de mazen in de wetgeving. Ze hebben in Oostenrijk blijkbaar andere zaken aan hun hoofd op dit moment, zoals het hoofd bieden aan de financiële crisis.In dat kader zijn de aanpassinegn aan het hele endurogamma beperkt voor 2010. De tweetakten kregen enkel een fractie (0,5º) steilere balhoofdshoek, terwijl bij de viertakten het frame iets werd verlaagd door de bovenste centrale framebuis 10 millimeter lager tegen het balhoofd te lassen. Hierdoor komt het zwaartepunt ook iets lager te liggen, wat de handelbaarheid vergroot. In de praktijk is hier niet zo gek veel van te merken, als je tenminste fanatiek tekeer gaat in het zadel van de KTM EXC-viertakten. Je moet echter wel voor 100% inzet blijven tonen aan het stuur van de KTM’s. Word je moe, ga je wat meer (achterop) zitten en rij je enigszins gelaten, dan straffen de 2010-KTM’s dat meteen af. De enorme handelbaarheid slaat dan om in nervositeit: het voorwiel zoekt dan regelmatig zijn eigen weg en lijkt zich steeds minder aan te trekken van de wensen van zijn berijder. Dat ondanks de geweldig fijne voorvork, die er in de huidige EXC’s zit. Trouwens, ook de Oostenrijkse WP-achterschokbreker is helemaal top.Het grootse motorische verschil tussen de nieuweling en het 2009-model vind je in de versnellingsbak: de EXC450 en 530 hebben nu allemaal een zesbak. De spreiding van die zes versnellingen is eigenlijk gelijk aan de vorige vijfbak, je hebt onder lastige terreinomstandigheden gewoon keuze uit een extra verzet. Verder kregen de zuigerveren een speciale geharde laag voor een langere levensduur, terwijl een verbeterde nokkenaskettingspanner voor minder mechanisch motorlawaai moet zorgen. Zo kunnen de populaire, vanaf 9.940 euro kostende, viertakten er dus weer een jaartje tegen.[UNTERSCHRIFT]De enduro’s van KTM werden slechts in detail aangepast. Wel kregen de EXC-viertakten een close-ratio zes-versnellingsbak.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.