+ Plus

Eerste Test Headbanger Motorcycles

Het Italiaanse Headbanger Motorcycles maakt eigenzinnige custombikes met een uniek doel: het gevoel teruggeven van het echte motorrijden. Ze maken motoren met een ziel. Wie zit er achter dit ambitieuze project? Het is fris in het ochtendlicht rond het plaatsje Rovano, vijftig kilometer ten westen van het Gardameer. Een dozijn motoren staat te glimmen in het zonlicht. Hoog daarboven wappert de vlag van de fabriek: Headbanger Motorcycles. Het zijn opvallende motoren, zowel qua kleur als techniek. Op dit soort custombikes zoek je tevergeefs naar plastic, buitenproportionele uitlaten of een injectiesysteem. Dat laatste is zeldzaam in tijden van Euro3-restricties, waarin alles wordt geregeld door kleine elektronische hulpmiddelen. Alle Headbangers zijn voorzien van een sterke, luchtgekoelde V-twin van gerenommeerde Amerikaanse producenten als S&S en RevTech. Ze leveren tussen de 60 en 85 pk, ademen in door een traditionele carburateur en ademen uit door een puristisch uitlatensysteem. Hierin bevinden zich één of twee ongeregelde katalysatoren, die niet alleen de schadelijke stoffen filteren, maar ook het geluid drukken. We starten de motor, waarop Rovato versteent. Gevoelsmatig heeft het blok veel meer inhoud dan in werkelijkheid. Bladeren ritselen en rolluiken klapperen. ‘100 dB bij 3.000 toeren’, staat er ingeslagen op een paar plaatjes die aan het frame van de Oostenrijke leverancier Penz, geen onbekende in de customwereld, zijn bevestigd. Luciano Andreoli, het technische brein achter de Headbanger Motorcycles, slentert langs zijn kindjes en geeft een paar jongere journalisten tips hoe ze met een choke moeten omgaan. De 48-jarige, getatoeëerde Bruce Willis look-alike uit Italië staat als een monument. Alles wat hij zegt kun je maar beter geloven. Luisteren naar Andreoli is alsof je in een modern sprookje bent beland. Zoals het verhaal over het begin van zijn bedrijf Headbanger Motorcycles, dat hij nog maar drie jaar runt. Tot die tijd had Andreoli al een paar grote internationale prijzen gewonnen met de motoren die bij bouwde met zijn klein custombedrijf. Hij was toen al geen onbeschreven blad en is in de Italiaanse custom-scene alom bekend. Tot er op een dag, als Andreoli aan een van zijn motoren sleutelt, een grijsharige man de zaak binnen stapt. Deze man had een droom die hij samen met Andreoli in vervulling wilde laten gaan, Headbanger Motorcycles. Die man was Giorgio Sando, een man met grote dromen en een nog grotere portemonnee. Een man ook die precies wist wat hij wilde. Tijd om te vertrekken. De tandwielen komen in beweging, als een donderwolk zwelt het geluid aan. De Headbanger-armada keert Rovano de rug toe. De wielen rollen over kleine wegen, waarvan de structuur door de beperkte veerwegen en het geveerde zadel haarfijn wordt doorgegeven aan de berijder. Door de arme afstelling kunnen de motoren de eerste kilometers niet zonder choke doorkomen. Of er nu een blok van S&S of RevTech in het frame hangt, de eerste minuten is het niet alleen het brullen van de uitlaten dat overheerst, maar ook het sputteren van de motoren bij afremmen op de motor. En de motoren willen wachtend voor een stoplicht nog wel eens uitvallen. Op die momenten moet je als rijder dus precies weten wat het mechanische hart onder hem nodig heeft om gelukkig te zijn. Meer of juist minder gas, meer of juist minder gebruik van de choke. Het blok leeft. Dat hoor je en dat voel je. Dat is precies waar het om draait in de dromen van Sandi: om het leven, om de ziel. “Motorrijden is extreem emotioneel”, vindt Giorgio Sandi. “Mensen moet het ruiken, proeven, voelen, horen en zien.” Dat beeld spiegelde hij Andreoli bij die eerste ontmoeting ook voor: Amerikaanse motoren, Italiaans design en één frame voor verschillende modellen. Sandi’s grove schetsen zijn de grote inspiratiebron. Hij haalt de beste airbrusher in huis, vindt een reclamebureau met ‘benzine in het bloed’, laat een bierbrouwerij zijn ‘Headbanger Ale’ brouwen en met Andreoli haalt hij een uitzonderlijke techneut in huis die zijn dromen tot leven wekt, letterlijk. De actie van Sandi om op die zonnige ochtend de zaak van Andreoli binnen te stappen om zijn droom te verwezenlijken, is er een die de knapen van de mannen scheidt. Ook zwaar metaal kan best handelbaar zijn, want ondanks het imposante uiterlijk en de overwegend dikke voorbanden laten de Headbangers zich gemakkelijk omleggen. Bovendien kun je door de lage zadelhoogte de voeten gemakkelijk aan de grond krijgen. Wat vooral verrassend is: de modellen Woodstock Boogie en Gypsie Soul zou je wat stuureigenschappen betreft geen kwartje geven, maar ze zijn net zo handelbaar als de overige modellen. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met hun smalle voorbanden. Ieders favoriet is anders, maar met het modulaire bouwsysteem kun je in principe zelfs je eigen machine laten bouwen. Met andere wielen, verschillende tanks, sturen of voorvorken maak je van hetzelfde model een compleet andere motor. Zelfs de lak is op aanvraag naar eigen wensen in te vullen. Zo ontstaan naast de standaard machines ook unieke motoren. Zowel de technische als optische afwerking is perfect, en daarmee lost Sandi zijn belofte helemaal in. De Headbangers lopen over van emotie. Of een motor hard remt of bloedsnel is, is hier totaal niet belangrijk, dat is bijzaak. Het gaat erom wat die motor jou vertelt tijdens de rit. Dus: meer beleving met minder middelen. Bescherming tegen de wind? Helemaal niks. Comfort? Heel gering. Vibraties? Precies goed. ABS en tractiecontrole? Sorry? Het gaat hier om motorrijden in de puurste vorm. Als de motor na een rit weer in de garage staat, en je er zelf met een biertje naar staat te kijken, dan smaakt dat laatste dubbel zo lekker. [BU’s] [p. 19, boven] HIGH FLYIN’ Musclebike in Seventies-stijl. Softail-frame, S&S-blok met 1.850 cc, 43 mm telescoopvoorvork, 21 inch wiel voor, 18 inch wiel achter, zithoogte 660 mm, drooggewicht 230 kg. [p. 19 onder] Onconventioneel: een wel heel simpel slot als diefstalbeveiliging in een apart houdertje. Mooi gemaakt: de airbrusher overtuigt met liefde voor detail. Overal waar je kijkt kom je het bedrijfslogo, een ‘H’ met waaiende haarbos, tegen. [p. 20 boven] WOODSTOCK BOOGIE I Chopper in Sixties-stijl. Softail-frame, S&S Panhead-blok met 1.530 cc, 43 mm telescoopvoorvork, 21 inch voorwiel, 16 inch achterwiel, zithoogte 600 mm, drooggewicht 233 kilogram. [p. 20 details] Old School handgrepen gecombineerd met moderne armaturen, spiegels en knipperlichten. Een bekende Italiaanse airbrusher vervult tegen meerprijs iedere wens. Moderne reminstallatie met vierzuiger remklauwen voor en achter, geen ABS. [p. 21, links boven] Luciano Anreoli (48), genaamd ‘il Maestro’, de technische baas. [rechts] FOXY LADY ‘LOVE MACHINE’ Old-School Bobber. Softail-frame, RevTech-blok met 1.640cc, 43 mm telescoopvoorvork, 16 inch wielen, zithoogte 680 mm, drooggewicht 250 kg. [onder] WOODSTOCK BOOGIE II Cruiser in Sixties-stijl. Softtail frame, S&S Panheadblok met 1530cc, 41mm geveerde voorvork, 16 inch wielen, zithoogte 600mm, drooggewicht 233 kg. [p. 22 linksboven] GYSPY SOUL Old-School Chopper. Softail-frame, S&S Shovelhead-blok met 1.530cc, 41 mm Springer-voorvork, 21 inch voorwiel, 16 inch achterwiel, zithoogte 660 mm, drooggewicht 233 kg. INTERVIEW GIORGIO SANDI “WIJ ZWEMMEN TEGEN DE STROOM IN” Giorgio Sandi, eigenaar van Headbanger Motorcycles, over zijn ideeën en doelen voor de toekomst. ? Headbanger, hoe kom je op die naam, en wat zit erachter? ! “Tijdens een reis door Amerika vond ik een handgeschreven notitie van een werknemer van het Woodstock Festival. In mijn hoofd vormde zich een beeld van gitaarsolo’s, oud leer, verbrande benzine en grenzenloze vrijheid. Ik dacht: ‘Hé, muziek is eigenlijk precies als motorrijden! Emotioneel, vibrerend, een vorm van beleving’. Ik reed destijds zelf heel veel motor, maar moderne motoren konden mij dat gevoel niet geven. Daarvoor moet je ze zelf bouwen en dat doen we nu. De naam Headbanger staat symbool voor de pure extase die vrijkomt bij het horen van rockmuziek.” ? Het bedrijf bestaat nu drie jaar, welke doelen heb je nog, en waar ligt de grens? ! “Wij willen en gaan uitbreiden. In ons eerste jaar hebben we 60 motoren geproduceerd en verkocht. Een jaar later was dat al 180. Dit jaar zetten we in op de verkoop van 300 motoren. Daarmee is de maximale productiecapaciteit ook wel bereikt. Het bedrijf draait nu slechts op tien man, waarvan er zes verantwoordelijk zijn voor de productie. Dat willen we dus uitbreiden en dat is ondertussen ook al met onze line-up gebeurd. We begonnen met drie verschillende types en inmiddels hebben we zes modelvarianten.” ? Wie zijn jullie distributeurs? ! “Wij hebben importeurs in verschillende Europese landen. Via die stations worden onze motoren verder doorverkocht. Vanzelfsprekend kan iedereen ook bij onze showroom in Milaan langskomen om een motor aan te schaffen of te bestellen. We hebben onze motoren al over de hele wereld verkocht, van Rusland tot Dubai.” ? Hoe schat je de Amerikaanse markt in? ! “We zijn op grote meetings als Sturgis geweest en daar waren de mensen zeer geïnteresseerd. Ze vonden onze producten super. Vooral ons Italiaanse design trok veel bekijks. Toch denk ik dat het geen zin heeft om motorblokken uit Amerika te halen, ze in een mooi chassis te hangen, om ze vervolgens weer naar Amerika te exporteren. Dat is niet alleen onhandig op logistiek vlak, maar ook financieel gezien.” ? Wat hebben jullie voor klanten? ! “Dat zijn voornamelijk mensen die niet tot een groep willen behoren. Dat is vriendelijk bedoeld hoor. Het zijn individualisten die niet alleen een motor willen om op te vallen. Het is ze vooral te doen om het rijden zelf. Of het nu regent of koud is. Onze klanten hebben dezelfde instelling als wij. We willen tegen de stroom inzwemmen.” ? De Euro3-horde hebben jullie genomen, maar zijn jullie bang voor Euro-4? ! “Nee. Natuurlijk is er door de wetgevers ook nog niks definitief besloten. De overgangsmaatregelen zullen vast wel wat aanpassingen vergen, maar dat zullen we allemaal wel merken. Een ding staat in elk geval vast: Headbanger-motoren blijven altijd luchtgekoeld!” Meer info is te vinden op: www.headbangermotorcycles.com

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-