+ Plus

Eerste Test Aprilia Tuareg 660

Net droog achter de oren kunnen we al rijden met de nieuwe Aprilia Tuareg 660, die na de RS660 en Tuono 660 het 660-platform van Aprilia completeert. Kort voor de start van de serieproductie mochten we al even exclusief op pad met de nieuwe adventure-machine van de Italianen, en het blijkt een echte karakterkop.

Aprilia-kenners weten het ongetwijfeld nog: er was al eens een Tuareg adventure-machine. Maar daarvoor moeten we terug naar de vroege jaren negentig. In de periode tussen 2013 en 2016 probeerden de Italianen met de Caponord met zijn dikke 1.200 cc V-twin voor het laatst mee te doen in het adventure-segment, echter met gering succes. Maar dan kan snel verandering in komen, want met de nieuwe Tuareg 660 heeft Aprilia een heel aantrekkelijke machine op de wielen gezet, een machine die de R&D-afdeling trouwens al bij de start van het 660-project op de planning had staan. “Het was niet zo dat we een motorblok voor een sportieve machine aan het ontwikkelen waren en dat we daarna nog eens zijn gaan kijken wat we er nog meer mee konden doen”, legt Piero Soatti, hoofd ontwikkeling bij Aprilia, uit. Sinds de start van het project in 2017 heeft de Tuareg 660 altijd deel uitgemaakt van het ontwikkelingstraject en is het altijd Aprilia’s doel geweest om terug te keren in het avontuurlijke segment. “Maar dan wel met Aprilia-DNA natuurlijk”, voegt productmarketing-chef Diego Arioli toe. Sportief DNA, Aprilia won de eerste van haar in totaal 54 wereldkampioenschappen immers offroad.

Laten we allereerst eens goed kijken naar de machine, die door niemand minder dan topdesigner Miguel Galluzzi in het Californische Pasadena Design Center werd getekend. Deze motorfiets kent vele interessante details, oogt enorm hoogwaardig en zelfs de lak van dit pre-productiemodel lijkt allemaal helemaal productierijp. Vanaf december kunnen klanten nog uit twee andere kleurstellingen kiezen. Meteen valt op dat Aprilia in plaats van een gegoten aluminium frame, zoals de RS en de Tuono dat hebben, bij de Tuareg heeft gekozen voor een vakwerkframe van stalen buis, waarin ook de swingarm scharniert. Een duidelijke hint dat deze Tuareg ook offroad-gebruik niet afslaat. Ook het aantal bevestigingspunten van de levendige tweecilinder wijst daar op. Dat zijn er geen drie aan iedere zijde, zoals bij de RS en de Tuono, maar liefst zes. Dat maakt de Tuareg als geheel nog robuuster.
Uiteraard was een zo laag mogelijk gewicht ook een belangrijk ontwikkelingsdoel. Sterker nog, Aprilia wilde de lichtste fiets in deze klasse bouwen. Bij het wegvijlen van de overbodige grammen werd bijvoorbeeld gekozen voor een aangelast subframe in plaats van een aangeboute variant. En dan wel een in een uitvoering die het meenemen van veel bagage mogelijk maakt. Ook de uitvoering van de remmen was in die zin belangrijk. Dubbelzuiger-remklauwen zijn immers lichter en kunnen ook voor een nauwkeurige remwerking zorgen. Onder de streep geeft Aprilia als drooggewicht een lage 187 kilo op.

Het motorblok helt anders dan bij de RS en de Tuono niet 25 graden voorover, maar slechts 15,8 graden. Aan de ene kant kon het gewicht voor gebruik in een adventure zo beter worden gepositioneerd en ontstond er ruimte om een hevelsysteem voor de achterschokdemper toe te kunnen passen. Aan de andere kant groeide door het nieuw ontworpen, plattere carter de bodemvrijheid tot boven de 240 millimeter, terwijl tegelijkertijd de hoeveelheid olie hetzelfde kon blijven. De benzinetank loopt in trapvorm achter het motorblok langs en meet 18 liter inhoud. Van de airbox tot aan de kleppen is alles aan de Tuareg nieuw ontworpen. Een mooi en bruikbaar detail voor offroad-fans is de afdekking van de airbox aan de voorzijde van de tank. Deze is middels twee boutjes los te draaien, waardoor je direct bij het luchtfilter kunt. Voor een beetje extra koppel bij lage toeren en in het middengebied is de Tuareg voorzien van beduidend langere inlaatkelken dan de RS en de Tuono en is de noktiming aangepast. De Tuareg-twin komt uit op 80 pk bij 9.000 toeren en heeft een maximum koppel van 70 Nm bij 6.500 toeren. Ter vergelijk: de Tuono 660 tikt zijn maximale 95 pk aan bij net iets meer dan 10.000 toeren en levert zijn maximum koppel van 67 Nm bij 7.500 toeren.
Ook de mapping is vergeleken met de beide straatmodellen anders. Op onze testmachine was alleen de ‘Explore’-modus klaar voor homologatie. Daar komen nog een ‘Urban’-modus en een offroad-modus bij. Daarnaast komt er ook een mogelijkheid om zelf een rijmodus samen te stellen. Zeker is in ieder geval dat het ABS in offroad-modus alleen op het 21 inch voorwiel actief is en naar wens ook helemaal uitgeschakeld kan worden. Onze testmachine was nog niet voorzien van tractiecontrole, maar die zal op het uiteindelijke productiemodel uiteraard niet ontbreken en drievoudig instelbaar zijn. Ook cruise control hoort bij de standaard uitrusting, terwijl een quickshifter met blipper-functie (zonder koppeling op- en terugschakelen) tot de opties behoort.

Maar genoeg gekeken, tijd om te rijden! In de ‘open’ Explore-modus rijden we van het fabrieksterrein in het Italiaanse Noale via een aantal snelle wegen richting de bergen. Het blok reageert heel zuiver op het gas en levert in deze setting van onderuit duidelijk meer punch aan het achterwiel. De Tuareg trekt mooi zuiver door zijn toerenbereik. De zitplek achter het brede stuur is aangenaam en lekker actief. Vergeleken met de Moto Guzzi V85 van hetzelfde concern hebben ze bij Aprilia de voetsteunen, mede ook door het smallere blok, veel beter kunnen positioneren. Staan op de brede en goed grip biedende voetsteunen is dan ook geen enkel probleem.
Het grootste compliment gaat misschien wel naar het rijwielgedeelte. Met haar straatmodellen staat Aprilia altijd al bekend om haar goede veerafstellingen, en ook de Tuareg doet die goede naam ook als adventure eer aan, met lange veerwegen en vooral een heel goed acterende voorvork. Zelfs hard een bocht inremmen zorgt niet voor onrust. De veren zijn goed gekozen en sluiten perfect aan op de remwerking van de dubbelzuiger remklauwen. Die vertragen uitstekend en mooi progressief, waardoor in het samenspel tussen vork en remmen de gewichtsverplaatsing een heel sportieve rijstijl toestaat. Ook de demping van de veerelementen is prima, want ondanks het wat stugge karakter wordt ook het comfort op langere toeretappes op slecht asfalt niet uit het oog verloren. Het aangenaam gevormde zadel doet de rest.

Ook de handling weet te overtuigen. De Tuareg scheert makkelijk van bocht naar bocht. Het gevoel met de gemonteerde Pirelli Scorpion Trails is er een van vol vertrouwen. Geen oprichtmoment, geen wiebelig stuurgedrag. De motor laat zich heel gewillig van het ene op het andere oor leggen, trekt loepzuiver zijn lijnen en met de punch van onderuit kun je de Tuareg heerlijk een bocht uit lanceren. Op de weg heeft de Tuareg zijn zaakjes dus goed voor elkaar en legt een overwegend sportief karakter aan de dag. Wie minder asfalt en meer onverhard met de Aprilia wil rijden, zou bij aankoop misschien nog wat grover genopte banden willen. Maar is dat nodig? De Tuareg is zeker geen motorfiets voor hardcore offroad-gebruik, maar op onverharde pistes in Veneto kunnen we wel even aan het wilde karakter van deze Italiaan ruiken. In de offroad-modus dus! Deze mapping is zoals gezegd nog niet productieklaar, maar we kunnen er wel het ABS op het achterwiel mee deactiveren. Naast het goed te controleren uitbrekende achterwiel scoort de Tuareg in het terrein punten met het lage en goed uitgebalanceerde gewicht. Zelfs steilere klimmetjes zijn geen probleem, terwijl losser en dieper zand met het grote voorwiel probleemloos wordt doorsneden. En ook nu blinkt de ergonomie uit – dit keer dus in staande houding. Het gevoel dat er nog veel meer mogelijk is overheerst. De Tuareg blijkt ook in dit terrein over een sportief genenpakket te beschikken.

MotoPlus-conclusie
Met de Tuareg 660 brengt Aprilia een uitdagende Adventure-machine op de markt, die twee werelden met elkaar verbindt: op de straat is het een echte bochtenvreter en in het terrein speelt hij zijn lage gewicht uit. Op beide terreinen vormen motorblok en rijwielgedeelte een perfecte combinatie. Als de beoogde prijs van 12.000 euro (ex. BPM) haalbaar is, dan gaat Aprilia volop meedoen in dit competitieve veld.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.