+ Plus

Eerste Test Aprilia RSV4 Factory APRC SE

De Aprilia RSV4 Factory krijgt in 2011 de toevoeging APRC SE. Een letterreeks die staat voor een aantal extra’s op het gebied van elektronische hulpmiddelen. Met als doel op het circuit alles eruit halen.De plaats van handeling is perfect gekozen: het circuit van Jerez met zijn lange, doorlopende bochten die een groot hart vragen. Het asfalt lijkt gemaakt voor de nieuwe Aprilia RSV4 Factory APRC SE (Aprilia Performance Ride Control – Special Edition). Achter deze tongbrekende letterchaos schuilt een waar arsenaal aan elektronische hulpmiddelen: launch control, wheelie control, quickshifter en tractioncontrole. Enkel ABS ontbreekt nog.Control is het sleutelwoord blijkbaar, dat schept toch vertrouwen. Dus bandenwarmers eronder heen, vizier en pak dicht en ‘gaan’. Bij het uit de pitbox rollen passeren de veranderingen aan blok en aandrijving ongewild de revue. Inlaatkanalen en verbrandingsruimtes werden geoptimaliseerd, net als de oliekanalen en het koelsysteem. Bovendien werd het veertig tanden tellende achterste kettingwiel vervangen voor een exemplaar met 42 tanden ten faveure van beter doortrekken. De twee kilo lichtere nieuwe uitlaat compenseert daarentegen het meergewicht dat quickshifter en tractioncontrol met zich meebrengen. Overigens worden de eerste 300 APRC’s als Special Editions gebouwd, herkenbaar aan een ander kleurmotief. Ze zijn daarmee zo’n 1500 euro duurder dan de gewone Factory.Het eerste rondje is er eentje om het rubber op bedrijfstemperatuur te brengen, maar dan kan het gas ook tegen de stuit. Insturen naar rechts en gas er vol op… Meteen geeft het heftig knipperende Traction Control-lampje blijk van de overmoedige rijstijl. Nah ja overmoedig, de TC staat op de meest gevoelige (achtste) stand en laat dan nagenoeg geen buitensporigheden toe. Geen probleem, middels een schakelaar bij de linker clip-on laat de TC zich onder het rijden makkelijk aanpassen. Na wat experimenteren blijkt standje drie de passende voor het betere speelwerk, dan al kun je bij de apex bijna ontluisterend lomp op het gas. Heel beschaafd grijpt het systeem in, iets dat je enkel merkt door een zacht pompende achterzijde, uitstekend!De toerenteller schiet als een dolle richting zijn Waterloo, maar dankzij de quickshifter ligt de volgende versnelling er sneller in dan een dronken cafébezoeker in zijn nest. Wat volgt laat zich nog het beste omschrijven als één brok zinvol geweld (dat bestaat dus wel degelijk). Geweld dat door de eerste seriematige 200 millimeter brede 17 inch achterband bijna één op één in voorwaartse drang wordt omgezet. Een kunststukje, dat onder meer te danken is aan het standaard Pirelli Supercorsa SP rubber, een dual compound band met op de schouders nagenoeg dezelfde SC2-mix als de raceversie. De voorband, 120/70ZR17 met specifieke typegoedkeuring, is daarbij wat contour en hoogte betreft afgestemd op de achterband voor een zo harmonieus mogelijke samenwerking. Een geslaagd experiment.In de scherpe linkerknik voor start/finish, een langzame eerste versnellingsbocht, volgt de ultieme test. De TC regelt nu beduidend opvallender dan in de snellere bochten. Daar volstond enkel het aanpassen van de ontsteking nog om de power aan het achterwiel in te tomen, maar nu is het alle hens aan dek en smoort het systeem ook de gaskleppen, die iets worden dichtgedraaid. Het ingrijpen gaat nu stukken minder beschaafd, maar wel bijzonder effectief. De grijns onder de helm wordt dan ook alsmaar breder. Parameters als wielsnelheid, gasklepstand en hellingshoek voorzien het systeem van de nodige informatie. De elektronica hierachter komt van de firma Bosch, die samen met de universiteit van Milaan de bijbehorende software ontwierp. Een samenwerking die de boeken in zal gaan als bijzonder geslaagd. De ATC (Aprilia Traction Control) is werkelijk de kers op de slagroom van de werkelijk fabuleuze rijdynamiek van deze jongste RSV4. Helemaal in combinatie met de in drie standen instelbare wheely control. Deze smoort ongewilde hoogtevluchten van het voorwiel in de kiem middels de ontsteking, waardoor de power altijd doelmatig in snelheid wordt omgezet. En de launch control? Tja, vraagt wat gewenning. Bij de start het gas tegen de stuit, de ECU regelt het toerental terug tot 10.000 toeren en dan simpel met enig gevoel de koppeling op laten komen. Doe je dat te abrupt, dan sluit de elektronica de gaskleppen om een ongewilde startwheelie te voorkomen en is je start verprutst. Te langzaam de koppeling op laten komen daarentegen, vreet weer koppelingsplaten. Maar botert het prima tussen linkerhand en launch control, dan wordt dat beloond met razendsnelle starts. Het is ook wel een lekker gevoel dat je zelf in ieder geval nog iets in eigen hand hebt. Het doel van die hele riedel elektronica is immers niet om het rijden ‘idiot proof’ te maken, maar om de geweldenaar op het circuit nog beter tot zijn recht te laten komen. En daarin slaagt de Italiaan met bravoure!________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA RSV4 FACTORY APRC SEMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt 65º V-motor, ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, 420 watt dynamo, accu 12V/9Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop functie, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 42 : 16.Boring x slag 78,0 mm x 52,3 mmCilinderinhoud 1000ccMax. vermogen 132,4 kW (180 pk) bij 12.500 tpmMax. koppel 115 Nm bij 10.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, stuurdemper, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 200/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 105 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 130 mm, zithoogte 847 mm, rijklaar gewicht volgetankt 200 kg, max. belading 201 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie twee jaarKleuren rood/zwartPrijs NL € 23.490,- / B € 20.490,- INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Piaggio Benelux, tel. 076-578 2700, www.aprilia.nl________________________________________[KASTEN + UND -]+Elektronica: omvangrijk pakketTraction Control: bijzonder nuttigRijwielgedeelte: simpelweg fabuleusVoorkomen: compact als een 600-ABS: nog niet leverbaarZit: voor langere rijders wellicht te compact________________________________________[UNTERSCHRIFTE]De quickshifter onderbreekt de kracht op de aandrijflijn voor het schakelen.Bosch elektronica met twee gyroscopen en eveneens twee acceleratiesensoren.Tiptoetsen op de linker clip-on voor het instellen van de traction control.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.