+ Plus

Eerste Test Aprilia RSV4 Factory ABS

Twee wereldtitels heeft de Aprilia RSV4 inmiddels al op zijn naam staan. Dat de Italiaan op een circuit uit de voeten kan, staat bijten kijf. Met gemodificeerde elektronica, een tikje extra vermogen, maar vooral met race-ABS gaat de Aprilia nu op jacht naar de superbike-kroon. Nog niet zo heel lang geleden had niemand durven dromen dat ABS ooit een absolute ‘must have’ op een superbike zou zijn. Maar inmiddels weten we niet beter. Ook Aprilia heeft haar RSV4-vlaggenschip inmiddels van race-ABS voorzien om een gooi naar de superbike-kroon te doen. Maar dat alleen zou te mager zijn om van een nieuw model te spreken. Een hele lijst detailverbeteringen aan ergonomie, rijwielgedeelte, elektronica en een schepje extra vermogen moeten deze Italiaan een goed plekje onder de zon gaan geven. En bij wijze van fijne herinnering: de laatste circuittest (MotoPlus 12/2012) beslechtte de gracieuze Italiaan in zijn voordeel. Op de straat stond alleen een antiblokkeersysteem een plek op de hoogste trede in de weg. Dat wil de vernieuwde RSV4 graag rechtzetten. Plaats van handeling voor deze eerste kennismaking: het technische circuit van Estoril in Portugal. Zowel de ‘R’ als ook de ‘Factory’ staan op het testmenu. Net als voorheen zit je sportief in de compacte en voorwielgerichte zitpositie. De met anderhalve liter inhoud gegroeide benzinetank voelt alleen ter hoogte van de buik wat hoger aan, maar dat stoort niet in een robbertje stoeien met het bochtenwerk. In combinatie met de meer geprononceerde flanken van de tank heb je zelfs net wat meer mogelijkheden om bij het plat leggen en aanremmen op af te steunen. En remmen doet de RSV4 moorddadig. Die nieuwe Brembo Monobloc remklauwen grijpen ronde na ronde even doseerbaar als daadkrachtig aan. Op het eind van het een bijna kilometer lange start/finish-gedeelte bijvoorbeeld, waar er van de zesde naar de tweede versnelling moet worden teruggeschakeld. Het ABS werkt steeds op beide wielen, ook in de Track-modus, waarin de liftherkenning van het achterwiel niet actief is. De immense grip maakt een dusdanig giftige vertraging mogelijk dat de machine nerveus begint te kwispelen en het achterwiel voorzichtig het luchtruim kiest. En dat nog voor het ABS er ook nog maar denkt om regelend in te grijpen. Wie bang was dat het ABS de remprestatie op het circuit negatief zou kunnen beïnvloeden, kan dus gerust ademhalen. In de straat- en meer nog in de regenmodus reageert het twee kilo lichte, uitschakelbare Bosch-systeem met lekker korte regelimpulsen net zo efficiënt als de liftherkenning, die in de regenmodus netjes het achterwiel op het asfalt houdt. In de straatmodus grijpt het tot 80 km/uur vol in en tot 140 km/uur met licht afnemende intensiteit. Ook de wheelie-control heeft nieuwe kenvelden en laat een keurige indruk achter. In de regenmodus werkt het heel consequent, terwijl er in de Track-modus heerlijk lange achterwielexpedities mogelijk zijn. Dat zithoogte, motorblok en het scharnierpunt van de swingarm vijf millimeter zijn verlaagd voor meer remstabiliteit is gelukkig niet ten koste gegaan van de verfijnde balans van de RSV4. De ‘R’ laat zich soeverein en neutraal door de krappe chicane op het circuit leiden. De Factory profiteert daarbij duidelijk van de lichtere smeedwielen, is makkelijker in diepe hellingshoeken te dwingen en laat zich super strak uit de bochten katapulteren. De gespierde V4 is daarbij net als voorheen een daadkrachtige en onderhoudende partner. Het is fantastisch om te voelen hoe het ding bocht uit te keer gaat, waarbij de quick shifter de versnellingen naadloos in elkaar laat overgaan. De achtvoudig instelbare tractiecontrole voelt na de update ook anders aan. Het systeem verwerkt niet alleen informatie over de hellingshoek en de mate van slip, maar nu ook de snelheid. Daar profiteer je met name van in bochten die je in de eerste versnelling neemt. Maar het systeem is met name nog meer op racegebruik afgestemd. De door ons gereden vijfde stand komt overeen met de vroegere derde, en dat was al een pittige. Maar het systeem waakt op vastberaden wijze over het achterwiel en laat toch nog verrassend veel slip toe. In hoeverre de nieuwe setting dus een stap voorwaarts is, konden we in de korte rijtijd die ons ter beschikki8ng stond nog niet vaststellen. Wat we in ieder geval kunnen vaststellen is dat de Aprilia wat ergonomie, motorblok en chassis betreft wederom tot de absolute top in dit segment behoort en zich verzekerd weet van geweldige ABS-remmen. Voor al het andere moeten we straks de stopwatch weer tevoorschijn toveren. We hebben er nu al zin in! [kader] WAT IS ER NIEUW? Remmen voor Brembo M430 Monobloc klauwen; rempomp nieuw; uitschakelbaar Bosch-ABS met liftherkenning achterwiel en drie settings; drievoudige en uitschakelbare wheelie-control; gemodificeerde tractiecontrole en launch-control; nieuwe benzinetank met 1,5 liter meer inhoud; zithoogte, motorblok en swingarm-lagering met 5 mm verlaagd; wrijvings- en pompverliezen motorblok gereduceerd; nieuwe uitlaatdemper; gemodificeerde motormappings; vermogen 184 pk (voorheen 180 pk). TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA RSV4R APRC ABS (gegevens Factory tussen haakjes) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt 65° V-motor, twee ketting/tandwiel-aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, 420 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop-functie), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 42 : 16. Boring x slag 78,0 x 52,3 mm Cilinderinhoud 1.000 cc Compressie 13,0 : 1 Max. vermogen 135,3 kW (184 pk) bij 12.500 tpm Max. koppel 117 Nm bij 10.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, stuurdemper, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw, ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen (smeedwielen) 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 200/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 105 mm, veerweg v/a 120/130 mm, rijklaar gewicht volgetankt 207 (201) kg, tankinhoud 18,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren geel, zwart, wit (zwart) Prijs RSV4R NL € 20.990,-/ B € 18.490,- Factory NL € 23.990,-/ B € 20.990,- INFO NEDERLAND EN BELGIË [BU’s] [details] Duidelijke taal: overzichtelijk display, net als voorheen. Nieuw is het ABS-waarschuwingslampje. Zo klein, maar zo goed: Monobloc remklauwen met vier 30 mm-remzuigers. [aanzicht] Vergeleken met de ‘Factory’ moet de ‘R’ het doen zonder carbon opsmuk en variabele inlaatkelken. Daarnaast heeft de ‘R’ giet- in plaats van smeedwielen en Sachs-vering in plaats van Öhlins-veerelementen. Balhoofdhoek, motor- en swingarmlagering zijn niet instelbaar.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.