+ Plus

Eerste Test Aprilia RS4 125

Na 36 wereldtitels, 382 GP-overwinningen en meer dan 100.000 verkochte exemplaren van de RS125 komt er een einde aan het tweetakt tijdperk bij Aprilia. Vanuit de wegebbende tweetaktwolken rijdt de nieuwe RS4 125 zich in het voetlicht, niet minder sportief, wel een viertakt.Het was Aprilia’s tweetakt racertje RS125 waarmee volgashelden als Marco Melandri, Jorge Lorenzo, Casey Stoner, meervoudig wereldkampioen Valentino Rossi en regerend Superbike kampioen Max Biaggi, die overigens acteert op een RSV4, hun eerste stappen op racegebied zetten. Hun carrières, en die van legio anderen, zijn gebouwd rond de RS125. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat de presentatie van zijn opvolger, de compleet nieuw ontwikkelde RS4 125, plaats vindt op een circuit. Een klein maar modern circuit in dit geval, in de omgeving van Milaan. En zoals in het echte leven trek je bij het sporten de geschikte schoenen aan, hetgeen zich hier vertaalt in Pirelli Diabolo Supercorsa’s in SC1 compound.Maar genoeg gepraat. Zo op het eerste oog verschilt de RS4 schuin van voren gezien nauwelijks zijn grotere broer RSV4. De drie-eenheid tussen front, tank/buddy en het compacte, scherpe kontje, het ziet er allemaal nagenoeg gelijk uit. Wel compacter, maar ook weer niet té. Het stuurt zit niet te diep, de voetsteunen niet te hoog. Passend bij de machine eigenlijk. Eveneens passend is de ééncilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen die diep onder het kuipwerk is weggestopt. Goed voor maximaal 15 pk bij 10.500 toeren en meer moet het ook niet zijn. Wil de Europese wetgever voor het A1-rijbewijs immers niet, al hebben we daar in Nederland dan weer niets aan. Hoe dan ook, groen licht! De meute brandt los. Wie onder de 7.000 toeren schakelt kan meteen achteraan sluiten. Nondeju, vol in de aanval dan maar. Met lichte trillingen maar een verder heerlijk lineaire vermogensafgifte schiet de tellernaald door het toerenbereik. Wanneer de krukas 11.000 omwentelingen maakt laat de toerenbegrenzer weten dat het tijd is om te schakelen. De testmotoren zijn uitgerust met een optionele quickshifter, oftewel geen koppeling in knijpen maar met het gas vol tegen de stuit supersnel door de zesversnellingsbak tikkenen. Hoe cool is dat! Het schakelpatroon is overigens conventioneel, maar laat zich voor circuitgebruik ook razendsnel omdraaien. Omdat met 15 pk de voorwaartse drang redelijk beperkt is, is het vooral zaak om vloeiend te rijden en vooral geen snelheid te verliezen. Precies en neutraal volgt de RS4 de ingezette lijn, die zich overigens ook makkelijk laat corrigeren. Hellingshoek is daarbij geen thema. Rempunten zijn er niet zo gek veel, maar ze zijn er wel. De Ø 320 mm schijf in combinatie met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw heeft een helder drukpunt, gaat gretig te werk en vertraagt bovendien meer dan adequaat, de achterrem heeft vrij vandaag. Veel te snel zijn de bochten weer voorbij en is het tijd om de balans op te maken. Nederland is niet een natie waar 125-jes door het gebrek aan een A1-rijbewijs gretig aftrek vinden, en dat is in dit geval best jammer. Want voor € 4.490,- koop je toch weer een icoontje in de dop. En één brok fun natuurlijk. Pure fun!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA RS4 125MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, twee bovenliggende tandwielaangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie Ø 32mm, geregelde katalysator, 330 Watt dynamo, accu 12V/6Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting, secundaire overbrenging 60 : 13.Boring x slag 58,0 x 47,0 mmCilinderinhoud 124cm³Max. vermogen 11,0 kW (15 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 11 Nm bij 8.250 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41mm, aluminium swingarm met direct afgeveerde monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø320 mm, vierzuiger remklauw, schrijfrem achter Ø 220mm, tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 3.50 x 17Bandenmaat 110/80ZR17; 130/70ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.350 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 94 mm, veerweg v/a 110/130 mm, drooggewicht 135 kg, tankinhoud/reserve 14,5/3,3 literGarantie twee jaarKleuren zwart, wit, SBK ReplicaPrijs NL € 4.490,- / B € 4.290,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Piaggio Benelux, tel. (+32) (0)76-578 2700, www.aprilia.nl________________________________________[KASTEN + UND -]+Ergonomie: niet te extreemRijwielgedeelte: overbemeten gezien prestatiesAfwerking: oogt exclusief-Begrenzer: grijpt in, wanneer de lol begintBanden: Pirelli Diablo Supercorsa niet standaard ________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Optisch oogt het cockpitje nagenoeg hetzelfde als dat van zijn grote broer. De clip-ons hangen gelukkig niet te diep, de enkele schijfrem met radiale remklauw vertraagt naar behoren.Rijwielgedeelte en vering zijn overbemeten, zijn met het grootste gemak het dubbele aantal pk’s de baas. Helemaal het mannetje: of het nu het markante, scherpe kontje betreft, het aluminium frame of de bijna onzichtbare uitlaat, de RS4 is

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.