Nieuws

Dossier Amazone – Ebay

Op de online verkoopplatforms Amazon en Ebay wordt erg veel erg goedkope motorkleding aangeboden en zelfs door klanten als goed beoordeeld. Wij stelden onszelf eens de vraag: hoe goedkoop mag veiligheid zijn? Beschermen deze producten net zo goed als die van de bekende merken? Tijd dus om er eens flink op los te klikken, te kopen en te testen. Met de hulp van onafhankelijke experts natuurlijk.

Snel, makkelijk en voordelig. Drie woorden die het in onze wereld goed in het gehoor liggen. Ook als er bijvoorbeeld een helm moet worden aangeschaft, is het in theorie een geweldig concept: de nieuwe vriendin zou morgen zomaar eens spontaan mee willen voor een ritje op de motor en een bezoekje aan de motorzaak is tijdtechnisch niet haalbaar – maakt niet uit, Amazon regelt het allemaal, en ook nog eens voor een prijs die vaak voordeliger is dan bij de dealer. Waar doen die fabrikanten het van? De productiekosten moeten bij alle fabrikanten nagenoeg gelijk zijn, inmiddels produceert iedereen in landen als Vietnam, Pakistan of China. Het moet dus iets anders zijn. Design? Materiaal? Leveringsketen? Misschien een ingewikkelde combinatie van deze drie factoren. Onder de streep mag veel daarvan misschien verdedigbaar zijn, maar op één ding mag in ieder geval nooit worden bespaard: jouw veiligheid tijdens het motorrijden.

Om daar een vinger achter te krijgen, hebben we elf artikelen gekocht: helmen, handschoenen, een jack, jeans en een stel sneakers. Zie het als een steekproef van de gigantische hoeveelheid spullen die op deze wijze wordt aangeboden. Daarbij hebben we bewust niet voor de meest gekke en goedkope rommel gekozen om zo op de makkelijkste wijze punten van kritiek aan te kunnen wijzen. Nee, onze keuze omvat de bestsellers van deze markt en artikelen waar veel op wordt gezocht en die goed worden beoordeeld. We willen immers de spullen testen die daadwerkelijk worden gekocht en gedragen.

Aangezien we regelmatig producten van bekende fabrikanten testen, hebben we deze – ook al zijn ze deels ook via kanalen als Amazon en Ebay verkrijgbaar – buiten beschouwing gelaten. De aangeschafte producten hebben we eerst voor een chemische test naar de firma Intertek gestuurd, de drie helmen gingen voor een test naar naar TÜV Rheinland en de protectoren uit de kleding namen we mee naar onze slagdempings-proefopstelling bij Sas-Tec. Daarvoor inspecteerden we alle items al uitgebreid op onze redactie samen met kledingexpert en certificeringsdeskundige Sven Kirschning.

Overigens gaan we het op deze pagina’s nog vaker hebben over certificering, normen en keuringen. Dit komt omdat een EU-commissie de parameters vaststelt, bijvoorbeeld hoe lang en bij welke snelheid een materiaal slijtvast moet zijn. Bijna geen van de producten die we bestelden was correct gecertificeerd – dat is illegaal. En nalatig, want alle niet-gecertificeerde artikelen hebben ook de tests niet doorstaan en bieden daarom onvoldoende bescherming. Maar kan een product puur theoretisch ook veilig zijn zonder certificering? Stel dat de fabrikant de kosten van certificering uitspaart, maar toch goede materialen gebruikt?
Los van het feit dat het product dan niet in de EU verkocht zou mogen worden, en los van het feit dat het onwaarschijnlijk is dat de producent dan niet ook bespaart op materiaal en productiekosten: ja, theoretisch wel. Want het certificaat op zich maakt een product niet veiliger, maar het bevestigt wel de veiligheid. Vertrouw je erop dat je zelf kunt zien of een product je beschermt in een noodgeval? Zonder de juiste testapparatuur is het vaak onmogelijk om daar achter te komen – tenzij het de onprettige manier is.

Je zou dan kunnen zeggen: hoofdletsel, maar geld bespaard! We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat dit niet de manier is. Maar het kan nog erger: je verzekeringsmaatschappij zou je kunnen vragen wat voor helm je droeg. Een niet gecertificeerde? Dat is niet verboden, maar het kan worden gezien als nalatigheid – met negatieve gevolgen als het bijvoorbeeld gaat om schadevergoedingen. Maak je er vervolgens een rechtszaak van, houd er dan rekening mee dat de kans groot is dat je die verliest. Dit risico alleen al zou reden genoeg moeten zijn om niet-gecertificeerde beschermende motorkleding te mijden. Hoe je die producten herkent en waar je op moet letten bij het kopen, lees je op pagina 77.
Al met al leveren de volgende zes pagina’s een aantal schokkende resultaten op. En nu? We blijven ermee bezig! Aan het einde van dit artikel doen we uit de doeken hoe we op de langere termijn verder gaan met dit onderzoek.

Online handel: tussen goedkoop en bedrog
De naam zegt het al: het World Wide Web maakt het mogelijk om de hele wereld, of het nu gaat om informatie of producten, in huis te halen. De keuze, hoeveelheid en toegankelijkheid zijn ronduit indrukwekkend, maar het schept tegelijkertijd ook mogelijkheden voor verkopers van prullaria en fraudeurs.

De manier waarop en waar beschermende motorkleding wordt verkocht, is de afgelopen decennia drastisch veranderd. De online handel maakt het extreem gemakkelijk voor de eindgebruiker en geeft ook internationale merken toegang tot de Nederlandse markt. Dat klinkt zo op het eerste gezicht allemaal geweldig, en dat is het in zekere zin ook. Eén van de effecten hiervan is immers meer concurrentie. Dat leidt in het beste geval weer tot innovaties om een beter product aan te bieden dan de concurrentie, en dat zorgt weer voor klanttevredenheid en -loyaliteit.

Maar er is ook de andere kant van deze medaille. In het slechtste geval is het gevolg namelijk niets meer of minder dan een ordinaire prijzenoorlog met steeds goedkoper geproduceerde
goederen. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld zaken als grondstoffen, arbeidsomstandigheden, maar ook de kwaliteitscontrole van producten. Maar ook de goedkeuring volgens de regels,
dus de certificering.

Voor beschermende motorkleding vraagt de EU om precies zulke certificaten. De distributeur moet deze kunnen overleggen. Maar vaak is hij alleen importeur – met andere woorden: hij heeft niets te maken met de ontwikkeling van de producten, maar koopt de producten zoals goedkoop gereedschap, plastic speelgoed of andere producten van allerlei fabrieken en verkoopt ze dan op online-platformen als Amazon of Ebay. De verkoper heeft in zo’n geval misschien een idee van magazijnlogistiek, maar niet van de vereiste beschermende werking van bijvoorbeeld een motorlaars. En daarbij dus geen idee van de juiste certificering. Het belangrijkste is dat de fabriek hem een geloofwaardig certificaat geeft. Zo kun een importeur dus makkelijk bedrogen worden, zelfs zonder kwade opzet van de verkoper.

Hetzelfde geldt niet alleen voor de importeur, maar zeker ook voor de genoemde verkoopplatformen. Ook zij eisen vaak dat de verkoper een certificaat moet uploaden. Een bekende truc van oplichters: een echt lijkend maar toch verkeerd certificaat uploaden. Als het om bijvoorbeeld motorkleding gaat, leveren ze een CE-certificaat voor alleen de protectoren aan in plaats van een certificaat van een motorpak als geheel. Toch wordt er dan in de regel een vinkje in het systeem gezet bij ‘certificaat beschikbaar’.

Minstens net zo kwalijk: Chinese winkels en dropshipment-aanbieders. De goederen zijn dan niet opgeslagen binnen de EU en gaan voor ze verzonden worden naar de uiteindelijk koper eerst langs de douane, uiteindelijk ook vaak het eindstation.

1. Beoordeling PPE Compliance en redactie
Al meteen zien we duidelijke gebreken en ontbrekende labels op de producten. Als we nog eens goed kijken met kledingingenieur Sven Kirschning – die ook in de DIN-normcommissie zit – ontdekken we dat bijna niets is gecertificeerd.

Normen, certificering, etikettering, autoriteiten – wat ingewikkeld klinkt is eigenlijk heel eenvoudig: beschermende kleding moet worden getest op de beschermende werking om als zodanig geïmporteerd en verkocht te kunnen worden. De fabrikant bevestigt dit door het juiste label op zijn product (zie pagina 77). Het certificeringstraject kost natuurlijk geld en tijd. En ook goede materialen, die bijvoorbeeld de vereiste slijtagebescherming bieden, kosten geld. Met het oog op onze test is de (te) lage prijs van talloze motorproducten die op platformen als Amazon en Ebay worden aangeboden al een eerste waarschuwing.
Voor een goede beoordeling hebben we alle door ons gekochte producten uitgestald in een van onze vergaderruimten en nodigden we norm- en certificeringsdeskundige Sven Kirschning uit. We beginnen met een op Ebay gekochte textieljas.

Dit jack wordt door verschillende verkopers aangeboden, maar sommigen vermelden exact hetzelfde adres. De verkoper handelt daarmee in strijd met de Ebay-richtlijnen, die verbieden dat identieke items in verschillende categorieën of onder verschillende gebruikersnamen worden aangeboden. Daarover later trouwens meer. Op het eerste oog lijkt de jas een normaal instapmodel en heeft het zelfs een ingenaaid label – maar dat is alleen voor de show, belangrijke details ontbreken (zie ook pagina 77). Het jack is dus niet gecertificeerd. We zien ook tekortkomingen in de afwerking, het jack zou alleen na meerdere aanpassingen aan de normering kunnen voldoen. We hebben de gebruikte protectoren separaat onderzocht (zie pagina 75).
We gaan verder met een paar motorsneakers van Ebay. Als we een blik in de schoenen werpen, ontdekken we al snel dat deze sneakers strikt genomen niet eens als modeproduct verkocht mogen worden, want zelfs zo’n schoen is onderworpen aan specificaties zoals een CE-normering en vermelding van de materiaalsamenstelling volgens de richtlijn etikettering textielproducten. De door ons gekochte schoenen zijn alleen voorzien van een maatlabel, verder niets. Er valt ook geen verwijzing naar een certificering te ontdekken. Deze sneaker zijn duidelijk niet getest en daarom niet toegestaan op de EU-markt.

Over het algemeen oogt de sneaker echter solide en zijn er verstevigingen aangebracht bij hiel- en teengedeelte. Ze bieden op de motor waarschijnlijk wel meer bescherming dan een vrijetijdsschoen, maar of ze lang meegaan, hoe materiaal en zool zich houden, of de kleur bestendig is en of er schadelijke chemische stoffen zijn gebruikt weten we in dit geval niet. Wat we wel weten is de ‘enkelprotectie’ een lachertje is: een halve cirkel van dun schuim. Een gecertificeerde protector is op deze plek weliswaar niet verplicht, net zoals knokkelbescherming in een motorhandschoen niet verplicht is, maar als een bepaald gebied er uitziet alsof een specifieke bescherming zou bieden, dan moet het dat ook doen – op gecertificeerde wijze zelfs.
En dat brengt ons bij de handschoenen. We hebben vier paar bestelde handschoenen eens nader bekeken. Twee daarvan (Rockbros, naamloos) vallen al direct door de mand. Ze zijn niet alleen vanwege het inferieure materiaal ongeschikt voor motorrijden, ze hebben daarnaast geen enkele certificering. Op Amazon en Ebay worden ze verkocht als motorhandschoenen, maar ook als handschoenen voor tal van andere sporten en activiteiten – naast de prijs nog een waarschuwingssignaal volgens Sven Kirschning.

Twee van de handschoenen zijn volgens het etiket wel gecertificeerd. Het model ‘Cofit’ (best verkochte motorhandschoen op Amazon, meer dan 43.000 reviews, 4,3 sterren gemiddeld) is voorzien van rubberen noppen op de handpalm, maar is verder zo dun dat het materiaal gemakkelijk scheurt. Precies op het testpunt – de bal van de duim – zit een dik stuk plastic, waardoor de handschoen de op dit specifieke gebied gerichte slijtagetest misschien doorstaat, maar comfortpunten scoort ‘ie er niet mee. Het andere model, ‘Issyzone’, is erg dik gevoerd, maar niet goed gemaakt. Er zitten maar weinig beschermende elementen op en aan, maar deze handschoen is wel correct gelabeld.

Voldoen aan de norm betekent echter niet ‘goed beschermd’. De minimumvereisten van beschermingsniveau 1 voor motorhandschoenen zijn namelijk vrij laag. Veel houvast biedt deze norm, in tegenstelling tot die voor motorjacks, -broeken en -helmen, dus niet. De prijs daarentegen (helaas) wel. Voor 100 euro kun je goede leren handschoenen kopen met goede beschermende uitrusting – die dan ook lang meegaan. Duidelijk de betere keuze.

MotoPlus-conclusie
Van de elf gekochte producten waren er drie netjes gecertificeerd, maar desondanks van zeer slechte kwaliteit. Als je naar andere producten kijkt die op Amazon en Ebay worden aangeboden, lijken ze vaak niet alleen verdacht veel op elkaar, maar zijn ze ook nog eens heel laag geprijsd. Dat is een zorgwekkend resultaat voor beide platforms.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-