+ Plus

Doorrijden in de winter

In MotoPlus 23 gaven we tips voor de winterstalling van een motor. Maar ook wie de komende tijd wil blijven doorrijden met de motor, doet er verstandig aan om deze goed te preparen. Vuil, vocht en pekel vreten het materiaal aan en zorgen voor de nodige ellende als je geen voorzorgsmaatregelen treft. Een motorfiets verdient voor de winter invalt extra aandacht, zeker als je lekker door wilt blijven rijden. Begin voor die winter-preparatie met het grondig schoonmaken van de motor [1]. In de winter is een goede wasbeurt op wekelijkse, of bij pekel zelfs dagelijkse, basis in ieder geval aan te raden. Heb je inderdaad met je motor in de pekel gereden dan is direct afspoelen met heel veel koud water het beste om dat pekel te verwijderen. Gebruik geen heet water, omdat dit de agressieve werking van het zout juist versterkt. En wacht ook geen dagen met dat afspoelen, maar doe het direct na je pekel-ritje, want in één nachtje kan het pekel al inwerken op de machine. Trouwens, een voordeel van regelmatig wassen met de hand is dat je eventuele problemen ook vaak eerder opmerkt, zodat je deze tijdig kunt verhelpen. Controleer na de schoonmaakbeurt alle vloeistofniveau’s en vul deze zonodig bij. Vergeet daarbij het peil van de koelvloeistof [2] en die van de accu niet, want bij lage temperaturen is de accucapaciteit al gauw de helft minder! Smeer de accupolen ook in met zuurvrije vaseline. Voor de verdere preparatie heb je siliconenspray, vaseline(spray), kettingspray, tectyl en een universeel smeermiddel als WD40 nodig. Zowel siliconenspray als vaseline heeft als voordeel dat het later weer heel makkelijk te verwijderen is, maar anderzijds is de duur van de bescherming ook wel beperkt. Na elke wasbeurt moet je de motor er dus opnieuw mee inspuiten. Dat dan in tegenstelling tot tectyl, dat kan het in principe een hele winter uithouden. Maar is in het voorjaar ook weer lastig te verwijderen. Toch is tectiel wel een goed middel om kwetsbare metalen delen te beschermen tegen de inwerking van pekel. Die kwetsbare delen zijn bijvoorbeeld verchroomde zijkappen en beugels, velgen en spaken [3]. Ook voor de voorvorkpoten is tectiel het beste om een beschermende laag mee te creëren [4] en hetzelfde geldt ook voor de zichtbare aluminium-delen, zoals bijvoorbeeld de achtervork en/of het cardanhuis [5]. Tectyl beschermt dus uitstekend tegen de pekel, aartsvijand nummer 1 van kwetsbare motorfietsen. Je kunt daarbij kiezen tussen een blanke en bruine variant. Optisch is de blanke aan te bevelen, want de bruine kleur ziet er absoluut niet uit, maar heeft wel het grote voordeel dat je goed kunt zien welk deel van je motor al behandeld is. Bovendien kun je in het voorjaar goed zien wat je allemaal nog precies goed moet schoonmaken. Plak tijdens het spuiten van de tectyl de banden, de remschijven en de voetstepjes goed af. Wat oude kranten of stukken karton zijn nu erg handig. Evenals een doekje en een busje contactcleaner of een klein beetje benzine om de overtollige of gemorste tectyl direct te kunnen verwijderen. Want bij het inspuiten moet je natuurlijk ten allen tijde voorkomen dat de remmen niet meer behoorlijk werken, de banden spekglad worden en de voetsteunen geen grip meer hebben. De rest van de motor behandel je met de andere middelen. Daarbij is het zaak om alles wat beweegt en elk scharnierpuntje goed te smeren met een universeel smeermiddel. Ga er namelijk maar van uit dat er in elk scharnierpuntje een stukje blank metaal zit, dat extreem gevoelig is voor de inwerking van het agressieve pekel. Als universeel smeermiddel kun je trouwens ook kettingspray gebruiken: dat komt dunvloeibaar uit de spuitbus en laat na even inwerken een uiterst kleverige smerende beschermlaag achter, precies wat we in de winter eigenlijk nodig hebben. Vooral bij de scharnierpunten van het rempedaal, de voetsteunen [6], de schakelgewrichtjes en de scharnierpunten van jiffy en middenbok. De koppelingskabel, chokekabel en gaskabels moeten ook gesmeerd worden, maar daarvoor kun je beter een wat dunvloeibaarder smeermiddel gebruiken, zoals 6-in-1 of een speciale (teflon-)kabelspray. Goed inspuiten helpt niet alleen tegen slijtage, maar ook tegen vastvriezen omdat er vocht in de kabels zit. Maar ook de delen die niet bewegen verdienen aandacht. Gaat het tectieleren je te ver dan kun je veel metaaldelen ook inspuiten met kettingspray om ze een beetje vettig te houden [7]. Onder meer de verchroomde vorkpoten moet je vettig proberen te houden, de keerringen blijven hierdoor langer heel en het chroom is zo beter beschermd tegen invreten. Voor de rubber onderdelen gebruik je siliconenspray. Dit beschermt niet alleen, maar houdt de zaak ook soepel. Gebruik deze spray ook voor de elektrische installatie, zoals de bobines [8]. Dit voorkomt ook lekstroom door vochtinwerking, waardoor de bougies minder goed of helemaal niet meer willen vonken. Behandel niet alleen de bobines zelf, maar ook de bougiekabels en bougiedoppen [9]. Ook schakelaars, het tankdopslot en het contactslot [10] vragen om de nodige aandacht, vooral om te voorkomen dat ze vastvriezen. Spuit ze in met WD-40, siliconenspray of olie en bedien de schakelaars en de sloten daarna even intensief zodat het smeermiddel goed in alle hoekjes kan komen [11]. Tot slot zet je de lakdelen even goed in de was om zo een beschermend laagje te krijgen. Bovendien kun je de motor dan makkelijker weer reinigen als hij vuil is geworden, omdat het vuil door de was minder goed hecht [12]. De aandrijving levert bij cardanmotoren in de winter eigenlijk geen enkel probleem op, een ketting vraagt wel intensieve aandacht. Eigenlijk moet je na vrijwel elke rit de ketting wel even invetten om te zorgen dat hij soepel blijft draaien en dat hij gaat roesten. Niet voor niets kiezen veel winterdoorrijders voor een automatisch kettingsmeersysteem zoals een Scottoiler. Doorrijden in de winter vereist een betrouwbare en veilige motor. Kijk daarom ook kritisch naar de banden, remmen, schokdempers en verlichting. Na al deze werkzaamheden kun je gerust de winter door [13]. Bedenk wel dat het nu veel langer duurt voordat het blok op werktemperatuur is gekomen. Bij echt lage temperaturen kun je daarom overwegen om voor een dunnere olie te kiezen, kijk daarvoor in je instructieboekje. Geef het blok in elk geval altijd even rustig de tijd om op bedrijfstemperatuur te komen.

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...