+ Plus

De nieuwe Lotus C-01

Allereerst was het een wilde fantasie, die door tijd en ruimte vloog. Hij zweefde ergens, maar was nooit tastbaar. Vervolgens namen de geruchten over zijn komst luider. En nu moet de Lotus C-01 daadwerkelijk op aarde gaan landen. Dat zou geweldig zijn.

De plaats van handeling is nogal verwarrend: het Duitse Greding, Mittelfranken, tussen Ingolstadt en Nürnberg. En het adres is wel heel profaan: Industriestraße 35. Wat kunnen we hier verwachten? Eerder ‘Brezen’ en ‘Weißwürste’ dan iets buitenaards. En toch ontstaat hier, in de Beierse betrekkelijkheid, een van de meest buitengewone motorfantasieën van de laatste jaren. Een sculptuur van carbon, titanium en exotisch vliegtuigstaal. Hier, in Greding, is namelijk Kodewa GmbH & Co. KG gesitueerd.
Nou en, zou de leek zeggen. Maar een kenner zal zijn wenkbrauwen niet fronzen. Kodewa is in de motorsport namelijk een grote raam. Formule 3, DTM, rally; als het met vier wielen te maken heeft, is dit bedrijf, onder de bezielende leiding van teamchef en racefanaat Colin Kolles, overal actief geweest. Meest recentelijk in de Le-Mans-serie, waarin het zich in opdracht van Lotus met de T128 LMP heeft bezig gehouden. Die betrokkenheid van Lotus met deze tak van autosport heeft ook het C-01-project in een stroomversnelling gebracht, aangezien hier designer Daniel Simon in beeld komt. Simon heeft een lange geschiedenis met Kolles in de lange-afstandsracerij. Maar de C-01 is helemaal zijn kindje. Simon ontwierp de machine en gaf het de zo uitzonderlijke en kenmerkende vorm. Maar wie is Daniel Simon eigenlijk?
Tijd om van locatie te wisselen. Santa Monica bij Los Angeles, gelegen tussen de wereldberoemde pier en het hippe Venice Beach. Hier leeft en werkt de geboren Duitser, het creatieve brein achter vele fantastische voertuigen. De 38-jarige Simon introduceerde de megacruiser Detonator in zijn eigen fantasy-boek ‘Cosmic Motors’, hij stond aan de wieg van Light Runner en Light Cycle uit de Tron-films en hij schonk Tom Cruise in de film Oblivion een aantal futuristische creaties. De autodesigner, die in Pforzheim studeerde en bij Volkswagen en Bugatti werkzaam was, is naar eigen zeggen een even grote racefanaat als voertuigfantast. Zijn onmiskenbare vormspraak en de racespirit van Kodewa-teamchef Kolles vormen de basis onder de C-01.
Die basis materialiseert zich niet alleen in tot nu toe ongekende carbon-constructies en ongebruikelijke proporties, maar ook in meer wereldse zaken. Het motorblok onder de imposante stroomlijn bijvoorbeeld, dat is 75° V-twin die zijn 1.195 cc longinhoud uit een boring en slag 105 x 69 millimeter haalt. Wie op basis van deze gegevens niet meteen de oneindigheid van het heelal in kijkt, maar het gezicht eerst naar het Oostenrijkse Mattighofen wendt, is al een eind op de goede weg. KTM is inderdaad de motorenleverancier, in dit geval dat van de RC8, maar die worden in Greding nog wel gemodificeerd. Dik 200 pk moet er nu in zitten en dat is niet slecht voor een – eh – custom bike? Of hebben we het hier toch over een verkapte superbike?
We weten het eigenlijk niet. Vast staat in ieder geval wel dat de C-01 net zo onconventioneel is als zijn technische gegevens. Met 181 kilo is het drooggewicht bijvoorbeeld sensationeel laag, zeker voor een machine met een wielbasis van 1.645 millimeter en een balhoofdhoek van 59°. De C-01 weet deze chopper-waarde zelfs nog te overtreffen, want de kroonplaat is voorzien van schuine boorgaten, waardoor de upside-down-voorvork uiteindelijk een hoek van 54° met de horizon maakt. Tussen de beide vorkpoten zit een 19 inch voorwiel en twee 320-millimeter-remschijven, die door dikke vierzuiger remklauwen in hun nekvel worden gegrepen. Het zes inch brede achterwiel met een 190/55-ZR17 band wordt omklemt door een swingarm die iedere superbike ziekelijk jaloers maakt. Het tankje is met een inhoud van slechts 10,5 liter dan weer piepklein. Maar langer dan de actieradius waar deze benzinevoorraad goed voor is, houd je het door de extreme zitpositie waarschijnlijk toch niet uit in het zadel, zo vrezen de realisten. Maar die vrezen altijd van alles. Wij willen er alleen maar mee rijden en vrezen alleen de prijs van dit apparaat. Die zal ongetwijfeld buitenaards zijn.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-