+ Plus

De 10 mooiste passen van Oostenrijk

Voor motorrijders zijn de Alpen in de zomermaanden op hun mooist. De hoogte geeft je een kick, de bochten zijn een orgie van stuurplezier en de uitzichten zijn adembenemend. Hoogste tijd dus om na de tien beste passen van Zwitserland (zie MotoPlus 14) nu over de Oostenrijkse toppers te rijden. Overigens heten die in dit Alpenparadijs in de regel ‘Joch’. Onze tocht door Oostenrijk telt negentien passen. De rit is het mooist wanneer hij analoog bezien ‘met de klok mee’ wordt gereden. NOCKALM1E PLAATS46 van 50 puntenLengte: 34 kilometer * Hoogte: 2.042 meter * Geopend van: begin mei tot eind oktober * Maximaal stijgingspercentage: 12% * Tol: € 7,- * Bijzonderheden: een heel mooi traject met zelfs twee pashoogtes. De haarspeldbochten hebben mooie namen zoals Bärntatzn en Bluatströpfl. Er zijn er maar liefst 52 en ze geven meer stuurplezier dan je je kunt voorstellen. De Nockalmstrasse slingert zich in bochten van alle soorten en van het best denkbare asfalt door het Nationalpark Nockberge. Tussen Reichenau en Innerkrems dans je 34 kilometer over een weg zonder ook maar een keer door een bebouwde kom te rijden. De Nockalmstrasse is geen belangrijke verkeersroute en daarom ook niet erg druk. Op de 2.024 meter hoge Schiestlscharte kun je een mooie tussenstop maken bij het lokale ‘Gasthaus’. De andere mogelijke pauzeplaats, de berghut op de 2.042 meter hoge Eisentallhöhe, is primitiever, maar biedt een fantastisch vergezicht over de ‘Nocky Mountains’. Op dit traject kan te laat zijn in je voordeel werken. De tolhokjes zijn geopend van 08.00 tot 18.00 uur. Onze tip: motorrijders die er na 17.00 uur passeren, worden regelmatig gratis doorgezwaaid. [Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 10Langzame bochten 10Snelle bochten 8Landschap 8Pashoogte 10[Bu]Wie van te voren in de omgeving overnacht, kan de helft van zijn tolgeld van de hotelhouder terugkrijgen. ___________________________________________________________________________TIMMELSJOCH2E PLAATS45 van 50 puntenLengte: 44 kilometer * Hoogte: 2.509 meter * Geopend van: midden juni tot midden oktober * Maximaal stijgingspercentage: 15% * Tol: € 11,-/ € 13,- * Bijzonderheden: de weg zelf en het landschap zijn heel afwisselendMet zijn 2.509 meter is de Timmelsjoch (Passo di Rombo in het Italiaans) de hoogste pas in onze t top tien. Rijtechnisch is het ook de meest afwisselende. De laagste haarspeld op de noordflank ligt op 2.000 meter. Dat is een hoogte die de meeste passen niet eens bereiken. Vanaf St. Leonard in Zuid Tirol omhoog in de richting van Moos slingert de piste zich soepel door het bos. Daarna komt er een traject van krap dertig kilometers waar je bochten in alle smaken vindt. Helemaal bovenaan, aan de Italiaanse kant van de Passo di Rombo, wringen scherpe bochten zich tussen een onherbergzaam rotslandschap door. De weg omlaag, aan de Oostenrijkse kant, is breder maar slingert mooi als een rivier naar beneden. Voor een enkele reis betaal je € 11,- tol. Een retourtje doet € 13,-, maar dan alleen gerekend vanaf de Oostenrijkse kant af. Onze tip: komend vanaf zuiden voor het tolhokje omdraaien. Kun je nog een keer voor hetzelfde geld. [Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 10Langzame bochten 7Snelle bochten 9Landschap 10Pashoogte 9[Bu]In St. Leonard staat de ‘Sandwirt’, het geboortehuis van de Tiroolse vrijheidsstrijder Andreas Hofer.___________________________________________________________________________STALLER SATTEL3E PLAATS44 van 50 puntenLengte: 52 kilometer * Hoogte: 2.052 meter * Geopend van: midden mei tot eind oktober * Maximaal stijgingspercentage: 10% * Tol: – * Bijzonderheden: aan de Italiaanse kant eenrichtingsverkeers. De rijrichting wisselt ieder half uurAlleen al de warming up door het Deferregental met zijn als burchten tegen de hellingen liggende boerderijen is een feestje. Na een slingertocht door de bossen gaat de route met ruime bochten verder door een wild hooggebergte met spits getande bergen. Het enige minpunt is het verkeerslicht boven aan de pas. Omlaag, richting Italië, staat het ding van 06.00 tot 22.15 uur slechts een kwartier per uur op groen, want de afdaling gaat via een eenbaansweg. Maar het is het wachten absoluut waard. Vol afwisseling slingert de weg zich over perfect asfalt en zonder tegenliggers omlaag. De dichte bebossing verhindert mooie vergezichten. Maar de turkooiskleurige Antholtersee in het dal ziet er waanzinnig mooi uit. Onze tip: rij deze pas bij zonsondergang en droom daarna weg in het Seehaus aan de Antholzer See.[Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 10Langzame bochten 9Snelle bochten 7Landschap 10Pashoogte 8[Bu]De weg omlaag, naar Italië, per uur slechts een kwartier geopend. Beneden aangekomen is het mooi overnachten aan de Antholtzer See.HAHNTENNJOCH4E PLAATS41 van 50 puntenLengte: 29 kilometer * Hoogte: 1.903 meter * Geopend van: april tot november * Maximaal stijgingspercentage: 16% * Tol: – * Bijzonderheden: dit is de meest noordelijk gelegen Alpenpas van OostenrijkDe dertig kilometerzone tijdens het doorkruisen van Imst vraagt wat zelfbeheersing, maar daarna kun je helemaal los gaan als het op het betere bochtenwerk aankomt. Aan het begin van de route loeren versteende reuzengolven langs de straatranden naar je. Er stromen modderige beekjes over naar beneden die af en toe de doorgang bijna versperren. De pashoogte is een kale teleurstelling, waar je eigenlijk ook niet kunt pauzeren. Die pauzestop kan wel beneden worden gemaakt waar je Pafflar in komt. Daar is een restaurant met een ‘Biergarten’. De Hahntennjoch, de verbinding tussen het Inn- en het Lechtal, is de geheime tip om van Algau naar Tirol te komen, omdat er – in tegenstelling tot de Fernpass – geen campers en zware vrachtwagens over heen mogen. Daar is overigens een goede reden voor, want vooral de elf kilometer lange afdaling aan de westzijde is op sommige stukken erg steil. [Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 10Langzame bochten 9Snelle bochten 9Landschap 8Pashoogte 5[Bu]Aan de westkant wijzen bang makende borden op alle gevaren van dit traject. Daar worden wij motorrijders heel blij van! GROSSGLOCKNER5E PLAATS40 van 50 puntenLengte: 48 kilometer * Hoogte: 2.504 meter * Geopend van: begin mei tot eind oktober * Maximaal stijgingspercentage: 12% * Tol: € 18,- * Bijzonderheden: qua sturen niet heel uitdagend, maar het uitzicht vanaf Oostenrijks hoogste berg is fantastisch.Dat is het toppunt. € 18,- tol betalen is voor ons motorrijders een pijnlijk hoogtepunt. Maar voor dat geld kunnen we wel van 06.00 tot 19.30 uur rondkijken op de hoogste berg van Oostenrijk. En er is genoeg te doen en te zien. De VVV koketteert met 38 haarspeldbochten, maar de rit is meer voor landschapsgenieters. Als een van de belangrijkste verkeersaders van noord naar zuid is het onderste deel aan beide zijden als driebaansweg uitgevoerd. Waar het smaller en bochtiger wordt, werken omhoog kruipende sleurhutten en campers vaak als sta in de weg. Om de 3.798 meter hoge Grossglockner en de rest van zijn gletsjers te zien, is een binnendoortje naar de Kaiser Franz Josephs Höhe een must. Dat geldt ook voor de rit omhoog vanaf de saaie pasovergang naar de Edelweissspitze, waar je met een stuk Apfelstrudel en een Almdudler van het panorama kunt genieten.[Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 7Langzame bochten 6Snelle bochten 7Landschap 10Pashoogte 10[Bu]Ondanks dat hij eigenlijk niet eens bij de pas hoort is de bestrate oprit naar de 2.571 meter hoge Edelweissspitze eigenlijk het hoogtepunt.SÖLKPASS6E PLAATS 35 van 50 puntenLengte: 32 kilometer * Hoogte: 1.788 meter * Geopend van: mei tot eind oktober * Maximaal stijgingspercentage: 15% * Tol: – * Bijzonderheden: vanaf de noordkant een mooie doorsteek naar StoderzinkenVanuit het Ennstal naar boven in het Murtal rij je eerst evenwijdig aan een oude Romeinse legerweg. Omlaag gaat de rit eerst over een hobbelige piste om daarna met veel bochten door het bos te slingeren. Onze tip: pak voor de zuidelijke opgang een op 1.800 meter liggende weg binnendoor. Die gaat met veertien haarspelden naar Stoderzinken en biedt een heel mooi vergezicht het dal in. Er is een gezellige herberg als pauzepunt.[Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 8Langzame bochten 8Snelle bochten 9Landschap 6Pashoogte 4[Bu]De Sölkpas ligt niet in het hoogalpine landschap, maar heeft wel fraaie uitzicht op de Schladminger Tauernberge.PLÖCKENPASS7E PLAATS34 van 50 puntenLengte: 30 kilometer * Hoogte: 1.357 meter * Geopend van: het hele jaar * Maximaal stijgingspercentage: 13% * Tol: – * Bijzonderheden: de rit bestaat uit drie totaal verschillende delenEerst leunt de smalle straat tegen de berghelling. Met een hele rits haarspelden wentelt hij door de Val Grande bergopwaarts naar de grens. Op pashoogte kun je wel pauzeren, maar de aanblik van de verlaten, vervallen grensgebouwen is niet inspirerend. Aan de Oostenrijkse kant is de route aantrekkelijker, maar gaat wel deels over een erg hobbelige weg. De laatste vier kilometer daarna gaan soepel het dal in.[Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 8Langzame bochten 7Snelle bochten 8Landschap 7Pashoogte 4[Bu]De Plöckenpass (of ‘Passo di Monte Croce Carnico’ in het Italiaans) is aan de Italiaanse zijde het spectaculairst.SILVRETTA8E PLAATS32 van 50 puntenLengte: 22 kilometer * Hoogte: 2.030 meter * Geopend van: begin mei tot eind oktober * Maximaal stijgingspercentage: 14% * Tol: € 10,50 * Bijzonderheden: de aanrijdroute is vanaf beide kanten vermoeiend langDe meer dan 3.000 meter hoge Piz Buin, de Fluchthorn en de Kuchenspitze bieden een indrukwekkende aanblik. Alleen de pittige tol en de enorm dikke waterleidingspijp voor de energiecentrale op de Biele Höhe maken de zaak minder aantrekkelijk. De rit omhoog door een dal vol stenen doet wat aan Schotland denken. Na de pashoogte duikt de weg met een dozijn haarspeldbochten het woud in. Voor motorrijders geldt er helaas een maximumsnelheid van 60 km/uur. [Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 5Langzame bochten 6Snelle bochten 5Landschap 8Pashoogte 8[Bu]Landschappelijk gezien is de Silvretta Strasse een topper, maar de rigide snelheidsbeperking en de hoge tol bederven het plezier.NASSFELDPASS9E PLAATS31 van 50 puntenLengte: 25 kilometer * Hoogte:1.530 meter * Geopend van: maart tot begin november * Maximaal stijgingspercentage: 14% * Tol: – * Bijzonderheden: beide rijrichtingen hebben een heel eigen gezichtDe rit vanuit het Obergaital is gedeeltelijk stijl. De weg en bochten liggen er echter prima bij. Na de pashoogte gaat het er wat rauwer aan toe. Het slechte wegdek vraagt om extra oplettendheid. Vanuit de talrijke haarspeldbochten, waarvan er zelfs een in een tunnel ligt, ziet de smalle piste er uit als een met een bijl in de berg uitgehakt kanaal.[Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 6Langzame bochten 5Snelle bochten 6Landschap 8Pashoogte 6[Bu]Het landschap is fraai en de weg ligt er opwindend bij, maar het slechte wegdek vereist constante oplettendheid.___________________________________________________________________________ZILLERTALER HÖHENSTRASSE10E PLAATS28 van 50 puntenLengte: 48 kilometer * Hoogte: 2.040 meter * Geopend van: juni tot oktober * Maximaal stijgingspercentage: 20% * Tol: € 4,- * Bijzonderheden: eigenlijk is het geen pas, maar een weg met vergezichtenHet is niet eens een echte pas, maar toch verdient de Höhenstrasse langs het Zillertal een plek in deze top tien. Aangelegd als verbindingsweg tussen de Almen (bergweides) en om de bergwand te stabiliseren, zigzagt deze pas zich met ruime slagen naar een hoogte boven de 2.000 meter. Daar heb je een fenomenaal uitzicht op de Zillertaler Alpen. De piste is te smal voor hoge snelheden en is door het agrarisch verkeer smerig. Onze tip: rij hem van noord naar zuid. Het tolhokje is in de late namiddag verlaten.[Met logo]MOTOPLUS PASSENRAPPORTRijpret 5Langzame bochten 4Snelle bochten 5Landschap 8Pashoogte 6[Bu]Een zaak voor rustige genieters: de Höhenstrasse biedt de mooiste vergezichten op het Zillertal en op de omliggende bergen.INFOMotorrijders zijn in Oostenrijk zijn verplicht om een EHBO-setje bij zich te hebben. En om er te rijden moet je vaak ook nog eens betalen. Maar buiten de ambtenarij om is Oostenrijk erg gastvrij. DE ROUTEHeen rijden we via Salzburg. De terugweg gaat over de A96 naar Memmingen en dan verder huiswaarts. De mooiste tien passen laten zich mooi achter elkaar rijden via een route die ook door de dalen mooi is en nog eens negen extra passen oplevert ook. De Nassfeldpass, de Plöckenpass, de Timmelsjoch en de Staller Sattel steken de grens over naar Italië. Bij veel passen, zoals de Timmelsjoch, de Nockalm en de Staller Sattel, loont het om ze ‘heen en weer’ te rijden. De laatste heeft trouwens de beste herbergen. ‘Das Seehaus’ (www.hotelseehaus.com) bij Antholz biedt al een kamer met uitzicht op het meer vanaf € 52,-. De kok maakt er prima maaltijden voor een redelijke prijs. DE BEOORDELINGOm het karakter en het gevoel per pas nauwkeurig, maar niet te gecompliceerd in cijfers te vatten, hebben we volgende onderdelen een cijfer tussen de 1 en 10 gegeven: rijpret over de hele lengte van de pas, het gevoel in langzame en snelle bochten (dat kan sterk verschillen), de algemene indruk van het landschap en de algemene indruk op het hoogste punt van de pas, waar je in de regel even toch even stopt om bij een bakje koffie de rit omhoog nog eens de revue te laten passeren. We hebben dat zo objectief mogelijk gedaan, maar smaken blijven nu eenmaal verschillen. RIJDEN IN OOSTENRIJKEen snelwegvignet voor motorrijders kost € 4,40 voor tien dagen. Maar dan moet je voor een aantal snelwegen en flink wat passen nog steeds extra tolgeld betalen. Hoewel dit allemaal wat onvriendelijk overkomt, zijn Oostenrijkers super gastvrij voor motorrijders. Overal zie je bordjes met ‘Biker willkommen’. De maximumsnelheid op de snelwegen is 130 km/uur en op secundaire wegen 100 km/uur. Binnen de bebouwde kom mag je 50 km/uur rijden. Op snelwegen wordt bij voorkeur na tunnels geflitst, maar verder zijn de Oostenrijkers niet zulke jagers.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-