+ Plus

David Lemereis – Powerbanks

Voor zijn motor kampeervakantie zocht David naar de ultieme powerbank. Eentje die niet alleen zijn smartphone, camera’s, e-reader en intercom, maar vooral ook zijn laptop kan snelladen en zijn motor bij pech door een lege accu kan starten.

Je zou denken dat er niet veel over een powerbank valt te schrijven, want het is immers toch niets meer dan een draagbare accu met USB-aansluiting? Was dat maar zo. USB is ondertussen bijna ingewikkeld aan het worden. De meeste Android-smartphones kun je tegenwoordig namelijk in een half uurtje snelladen van 20 naar 80 procent. Apple ondersteunt sinds kort ook snelladen op de nieuwe iPhones. Handig, alleen ondersteunen de Android-toestellen de QC2 of 3 standaard van chipmaker Qualcomm en Apple de Power Delivery (PD) USB-C snellaad-standaard. Je moet dus een powerbank hebben met de juiste poorten voor jouw gadget en ook nog een USB-kabel die geschikt is, anders wordt je smartphone ouderwets langzaam opgeladen.
Laptops opladen is weer een ander verhaal. Een ouderwetse USB-poort levert maar 5.1 volt op en meestal niet meer dan 2.1 Ampère. De grote-capaciteit-accu’s in laptops vergen hogere spanningen en zijn niet met ‘gewone’ USB op te laden.
Moderne laptops met USB-C kun je snelladen via een powerbank met USB-C, die een veel hogere spanningen kan leveren, maar mijn vier jaar oude MacBook Air, bijvoorbeeld, vergt een speciale 12-volt-adapter. Kortom, ik heb een veelzijdige powerbank nodig met verschillende soorten aansluitingen.
De powerbank moet namelijk ook mijn motor kunnen starten als ik de pech heb van een lege accu. Dat is mij al een aantal keer overkomen. Een keer omdat ik de hele dag op de camping routes op mijn MacBook Air had zitten maken, terwijl hij aangesloten was op de 12-volt-aansluiting van mijn motor en nog een paar keer nadat ik zelf een foute aansluiting voor een GPS-tracker had aangelegd. Gelukkig had ik al die keren een Dino-powerbank-starthulp bij me. Zadel eraf, klemmen op de accu, knopje op de powerbank indrukken en voilà, de motor liep. Zo heb ik ook de motoren van anderen met een lege accu meerdere malen weer op weg geholpen.
Op vakantie neem ik wel altijd een extra powerbank mee, waarmee ik alle gadgets oplaad. De Dino-powerbank is gereserveerd als starthulp, zodat ik zeker weet dat hij altijd vol is. Ik blijf me verbazen dat zo’n kleine powerbank ter grootte van een dikke smartphone een motor of zelfs een drie-liter-dieselauto kan starten. Ze worden ook steeds ook kleiner en betaalbaarder.
Mijn 9000 mAh Dino kostte twee jaar geleden 100 euro. In Motoplus stond laatst een speciale jumpstarter-aanbieding voor abonnees (zie ook www.motoplus.nl). Voor 55 euro krijg je een 7500 mAh powerbank met ingebouwde lamp, USB-poort, startkabels, voeding, een universele 3-in- 1 USB-kabel en 12-volt-adapter om hem op de motor mee op te laden. Dat is bijna de helft goedkoper dan de Dino van twee jaar geleden, maar nog fijner: hij is ook bijna de helft dunner, terwijl zijn capaciteit maar 1500 mAh kleiner is. Dat geldt ook voor de startkabels. De starthulp-powerbanks zijn klein, omdat de elektronica die de korte piekstroom voor het starten levert, extern aan de korte startkabels in een vaak redelijk fors kastje zit. Mijn grotere Dino is nu naar de auto verhuist en de kleinere MotoPlus Jumpstarter is nu de starthulp die ik op toertochten meeneem in mijn tanktas.

Ik was echter ook op zoek naar een powerbank-starthulp met een 12-volt-optie om mijn MacBook Air op te laden en wilde graag een snellaadfunctie. Uiteindelijk viel mijn keuze op de iClever 800A Piek startstroom, 20000mAh Car Jump Starter, die ik via Amazon voor 100 euro naar Nederland haalde. De iClever is een echte alleskunner. Toegegeven, de iClever is door zijn grote capaciteit fors van formaat, maar dat is de concessie die ik doe om tijdens het kamperen over zo’n veelzijdig draagbaar ‘stopcontact’ te beschikken.
Hij heeft twee QC3-poorten, één PD USB-C-poort, waarmee je in feite vrijwel alle gadgets (snel) kunt opladen, variërend van smartphones, USB-C-laptops, recente MacBooks tot en met game devices zoals een Nintendo Switch. Een dergelijke powerbank kan dus naast motordoeleinden ook uitkomst bieden om bijvoorbeeld de kinderen langer zoet te houden op hun Nintendo Switch.
Daarnaast heeft hij een 12-volt-aansluiting en levert iClever er een 12-volt-sigarettenaanstekerplug bij. Die gebruik ik onder andere om mijn MacBook Air 12-volt-adapter op aan te sluiten. Hij is ook handig om je elektrische bandenpompje ultra-portable te maken zonder verlengsnoer. Ik heb zelfs voor de grap als test een 220 volt Dremel-boortolletje via een 12 naar 220-volt-omvormer aangesloten op de powerbank, laten draaien. Dat zal hij niet lang volhouden en praktisch is het niet, maar toch…
Met een capaciteit van 20.000 mAh kan deze powerbank tijdens het kamperen al mijn gadgets opladen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij de volgende morgen te weinig sap heeft om mijn motor te starten als de accu onverhoopt weer eens leeg blijkt te zijn. Vanwege de forse capaciteit van de iClever heb ik wel een Belkin auto-snellader gekocht, die via de 12-volt-aansluiting op mijn Husqvarna 701 de iClever in de tanktas, tijdens het rijden oplaad.
Die Belkin 12-volt-lader kost 45 euro en is dus aan de prijs, maar daar is een goede reden voor. Lithium accu’s en starthulpen zijn bij verkeerd gebruik of slecht beveiligende elektronica potentiële brandbommen. Ik ‘alibaba’ me suf, maar niet voor dit soort producten. Belkin garandeert de veiligheid van deze snellader. Blaas je je spullen op met deze oplader, dan is je apparatuur door Belkin gedekt tot 2.000 euro.
Ik koop ook geen goedkope kabels meer. De merkloze USB-C naar lightning-kabels weigeren het snelladen van mijn iPhone 8 Plus. Daarvoor heb je helaas toch een echte, dure originele Apple-kabel nodig.
De iClever is trouwens niet altijd even makkelijk online te vinden. Ik heb hem via Amazon.com gekocht maar ik hoor van anderen dat ze hem soms niet naar Nederland verschepen. Via amazon.co.uk mogelijk wel maar niet getreurd. Het is echt niet je enige powerbank-optie
Ik had de iClever namelijk al aangeschaft voordat ik de Jump Starter van Motoplus kreeg. Had ik die eerder gehad, dan zou ik ervoor kiezen om nog een losse powerbank te kopen, die alle features van de iClever heeft zoals QC, USB-C PD snelladen en de 12-volt-aansluiting, maar dan zonder starthulpfunctie. De Jump Starter zou ik altijd meenemen en de powerbank alleen op motorkampeervakantie en andere situaties waar een portable stopcontact bittere noodzaak is. Een ding is zeker, ik ga nooit meer op pad zonder een starthulp.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-