+ Plus

David Lemereis – Motortransport

Zoals ik in mijn vorige column schreef ben ik eind 2015 na een scheiding van ruim dertig jaar opnieuw verliefd geworden op allroad motorrijden. Terwijl ik mijn nieuwe Husqvarna 701 Enduro begin 2016 nog aan het inrijden was, droomde ik al van grootse allroad avonturen. Een allroad reis door de Spaanse Pyreneeën lonkte.

Wat echter niet lonkte, was de heen- en terugreis. Ik heb een hekel aan motorrijden op de snelweg. Ik kon natuurlijk de heen- en terugreis naar Spanje onderdeel maken van een mooi uitgestippelde route, maar ik droomde er van dat ik me, net zoals in de Star Trek televisieserie, vanuit Nederland naar Spanje kon beamen om daar secondes later op mijn Husky te stappen en weg te rijden.
Zo gezegd, bijna zo gedaan. Ik koos voor motortransport. Ik liet begin augustus mijn motor thuis in Amsterdam ophalen door een Spaans transportbedrijfje, dat ik via de transportveiling site uShip had geregeld. Een paar dagen later pakte ik het vliegtuig naar Bilbao, Spanje. Na een nachtje Airbnb werd mijn motor ter plekke afgeleverd en reed ik een uurtje later bepakt en bezakt op mijn eigen motor in het zonnetje over de eerste kronkelende, Spaanse bergweggetjes.
Mijn Spaanse zonnetje ging natuurlijk niet voor niets op. Een transport retourtje Bilbao (ruim drieduizend kilometer) kostte mij namelijk 500 euro. Tel daarbij op een vliegticket van 220 euro en 80 euro aan overnachtingen en het kostenplaatje was 800 euro, een smak geld.
“Veel te duur, mijn motor rijdt 1 op 20 en zo’n ritje retour kost mee ongeveer 200 euro.” Dat blijkt zo’n beetje de gemiddelde reactie van andere motorrijders wanneer ik over mijn motortransport ervaring vertel.
Heel begrijpelijk, want wij motorrijders steken onze helmen diep in het zand zodra we geconfronteerd worden met de werkelijke kosten van onze passie. Wees eerlijk. Heb jij een idee wat jouw motor per kilometer kost? Natuurlijk niet. Je gaat je passie toch niet verzieken met ontluisterende cijfertjes? Ik in elk geval niet.

Toch kan het lonen om voor die ene vakantie de spreadsheet-goeroe uit te hangen. Ik ontdekte namelijk dat ik anders een dief van mijn eigen portemonnee zou zijn. Stel ik geef je mijn nieuwe Husqvarna 701 Enduro helemaal voor niks, nada, noppes. Hij is van jou op voorwaarde dat je deze motor normaal onderhoud, je ongeveer tienduizend kilometer per jaar rijdt en hem voor een tientje per maand verzekert. Jij rijdt via Frankrijk over de tolwegen in twee dagen heen en twee dagen terug naar Bilbao en verblijft in betaalbare 40 euro hotelletjes. Kortom, zeer gunstige voorwaarden en ook nog een gratis motor!

Geloof je me dan, dat totaal vier dagen iedere dag 750 kilometer op de saaie snelweg rijden op een GRATIS motorfiets naar Noord-Spanje net zo duur is als een retour vliegticket en retourtje motortransport samen?
Dacht ik al. Je gelooft me niet. Dan zal je wel helemaal niet geloven dat zo’n retourtje op mijn motor inclusief alle accessoires en motorkleding, met een totale nieuwwaarde van zo’n 14.000 euro, in werkelijkheid al snel 1200 euro kost. Wat kost een retourtje Noord-Spanje op die 1200GS of een 1290 Adventure dan wel niet?
Luister niet naar mij, maar vul de spreadsheet in die ik gelinkt heb aan het einde van mijn column. De cijfertjes liegen niet. Zoals ik al zei, in veel gevallen is motortransport naar bijvoorbeeld Italië, Portugal of Spanje veel goedkoper dan zelf rijden. Zelfs al is de motor helemaal afgeschreven. Een retourtje Spanje kost namelijk al meer dan 200 euro aan Franse tolwegen, daarnaast ben je al snel 200 euro aan brandstof kwijt. Bovendien slijten niet alleen je banden, maar ook de ketting en de rest van de motor, en moet je onderweg ook nog eten en overnachten.

Het gunstige kostenplaatje van motortransport weegt bovendien net zo zwaar als de tijdswinst van optimaal benutte vakantiedagen. In mei ga ik met een vriend twee weken vanuit Verona, Italië toeren. Wij stappen op een donderdagochtend om 7 uur op het vliegtuig en om ongeveer 11 uur diezelfde ochtend rijden wij op onze eigen motoren weg uit Verona. De chauffeur van betaexpresse.nl staat ons bij het vliegveld met onze motoren, bagage en motorkleding op te wachten.
Totale kosten retourtje Amsterdam-Verona (2400 km retour), zijnde motortransport en retourvliegticket (zelf geboekt), inclusief ophalen en afleveren bij mij thuis in Amsterdam, is 500 euro per persoon. Van de veertien dagen vakantie rijden we veertien dagen in Italië op onze eigen motor.
Bikeshuttle.nl die motoren naar Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en Frankrijk vervoert, pakt het net iets anders aan. Ze leveren je motor af op jouw eigen stallingslocatie of je boekt bij hen een Fly & Bike arrangement. Je motor staat bij een hotel op je te wachten. Ter indicatie, zo’n Fly & Bike arrangement (exclusief vlucht) kost ongeveer 550 euro voor Noord-Spanje. Dat is prima te doen. Wil je bijvoorbeeld in Marokko rijden, dan kan je via hen ook je motor in Malaga laten afleveren voor een aantrekkelijke prijs. Grote transportbedrijven zoals Mol Cargo en Nord Cargo kunnen eveneens voor aantrekkelijke prijzen motortransport voor je regelen.
Ook voor trial- of endurorijders kan motortransport naar Zuid-Europa heel verleidelijk zijn. Als je met een mannetje of acht je offroad motoren door Soetens van transportmotoren.nl laat vervoeren dan kost het transport je voor een dag of vier of vijf in Noord-Spanje rijden ongeveer zo’n 220 euro per motor. Daar komt nog wel een vliegticket bij. Voor dat soort prijzen is zelfs een lang weekendje in Zuid-Europa voor veel endurorijders haalbare kaart.
Het mag duidelijk zijn dat ik door mijn enthousiasme onbewust een motortransport evangelist ben geworden. Voor evangelisten en hun praatjes waak ik altijd. Onderzoek dus zelf of motortransport voor jou aantrekkelijk is. Vraag ook hoe je motor tijdens het transport verzekerd is en hou er rekening mee dat je je motor een paar dagen tot een week voor- en na je vakantie kwijt bent.
Ik heb in elk geval de smaak te pakken. In september gaat de Husky ook op transport naar Albanië, waar ik een week een Rally Raid ga rijden. Zonder betaalbaar motortransport kan ik hier niet eens over dromen. Over dromen gesproken, ben benieuwd wat een retourtje motortransport VS kost?

Zelf de rijkosten per kilometer van je motor berekenen? Download dan een handig spreadsheet via volgende link: https://tinyurl.com/men2afp

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-