+ Plus

David Lemereis – Goedkoop is duurkoop?

Goedkoop is duurkoop zeggen ze. Maar is dat wel zo? Om het zelf eens aan de lijve te ondervinden ging David aan de Alibaba, om voor een habbekrats een helmintercom te scoren.

Ik worstel sinds een paar maanden met nekklachten en wilde uitproberen of een lichtere helm mogelijk soelaas brengt. Mijn geliefde Schuberth E1-systeemhelm weegt namelijk zo’n 1.700 gram. Voeg daar het gewicht van de ingebouwde Sena 10U intercom aan toe, plus een GoPro camera en mijn nek moet al snel 2 kilogram extra hoofdbagage meezeulen.
Reden te meer om mezelf te trakteren op een nieuwe lichtere helm, en een intercom. Op voorwaarde dat ze licht in gewicht en budget waren. Met een prijskaartje van bijna 1000 euro was de aanschaf van het Schuberth Sena setje een rib uit mijn lijf geweest. De speciaal voor de Schuberth op maat gemaakte Sena intercom is ook niet over te zetten op een andere helm. Mijn volgende intercom moest wel uitwisselbaar zijn met andere helmen.
Ik had al langer mijn oog laten vallen op een Nishua Enduro Carbon helm die in weguitvoering slechts 1.160 gram weegt en met de klep 1.270 gram. Daarmee is het één van de lichtere helmen op de markt, die bovendien bejubeld wordt als een comfortabele, veilige, stille helm voor een zachte prijs, namelijk 299 euro. Uiteindelijk wist de ik de helm in de aanbieding op Louis.nl samen met een kortingsbon voor slechts 175 euro te scoren. Kijk voor dat geld kun je nog eens wat proberen.

Deel 1 van deze budgetmissie was dus een succes; nu nog een bluetooth-intercom scoren. Op zich heb ik geen intercom en zelfs geen handsfree bellen nodig omdat ik eigenlijk alleen de navigatie-instructies wil horen en muziek wil kunnen luisteren tijdens het motorrijden. De eis dat er onderling met een passagier of met medereizigers gekwebbeld kan worden onderweg staat bij mij laag op de verlanglijst.
De gerenommeerde merken vielen meteen af; zelfs de simpelere modellen van deze merken benaderen qua prijs immers al snel de aanschafprijs van mijn nieuwe helm.
Ik besloot dus te gaan ‘Alibaba-en’, ofte wel gokken op producten die je voor een habbekrats direct uit China laat overkomen. Er zijn legio van die sites, maar als ik af en toe een aanval van koopziekte wil bevredigen dan score ik meestal mijn fix op Wish.com. Dat betekent echter niet dat de fix ook altijd bevredigend uitpakt.
In sommige gevallen is het zelfs gevaarlijk gebleken. Ik heb namelijk een week lang rondgereden met een prachtig, blauw geanodiseerde CNC-gefreesd hi-tech voorremhendel van 25 dollar, totdat ik op een forum las dat twee mede Husky 701 supermoto-rijders met diezelfde hendel over de kop waren geslagen. Door een ontwerpfoutje bestond namelijk de kans dat voorrem opeens blokkeerde…
Maar ik heb ook goede ervaringen, zoals bijvoorbeeld topkwaliteit gereedschap of een zeer degelijk, opvouwbaar kampeerstoeltje voor 24 euro inclusief verzenden, terwijl een soortgelijk stoeltje met merknaam hier in Nederland overal zo rond de 109 euro kost. Ik heb ze toevallig allebei en de kwaliteit is niet van elkaar te onderscheiden.

Kortom, met Alibaba-en ben je of de koning te rijk of een dief van je eigen portemonnee. Gelukkig had een vriend van mij naar alle tevredenheid voor zo’n 30 euro een bluetooth-intercom via Wish.com gescoord.
Het was zo’n herkenbare BT V6-1200 Interphone model die overal aangeboden wordt, waarvan er al veel verkocht zijn en je voor het geld – gezien de vele positieve reviews op het interweb – je ook geen buil aan kon vallen. Let op: deze Chinese intercoms met Interphone in de naam hebben overigens totaal niets te maken met het gerenommeerde Europese motoraccessoiremerk Interphone.
Kwaliteit voor een habbekrats was mijn motto, maar dat bleek later zoals de Britten dat zo mooi uitdrukken: ‘wishful thinking’.
Op Wish zijn namelijk er een hele reeks aanbieders die allemaal die schijnbaar zelfde BT V6-1200 Interphone aanbieden. Ze zien er allemaal identiek uit en de prijzen ontlopen elkaar nauwelijks. Ik koos voor een willekeurige aanbieder en een maand later had ik voor 30 euro een BT V6-1200 Interphone in huis.
Op het eerste gezicht leek ik heel veel waar voor mijn geld te krijgen. Inbouwen was zo gepiept en de kwaliteit van schuif-klik-systeem aan de helm voelde degelijk. Ik kreeg er zelfs een inbussleuteltje bijgeleverd om het kliksysteem vast te zetten. De door Google Chinees-Engelse vertaalde handleiding had nog wel een extra vertaalslag nodig, zodat wij aardbewoners de instructies ook konden begrijpen.

Het bluetooth pairen van mijn smartphone met de intercom was gelukkig wel simpel. Het eerste wat me na het pairen in de huiskamer opviel was dat het setje niet alleen een redelijk goede geluidskwaliteit had, maar ook flink wat volume. Heel belangrijk. Ik rij namelijk altijd met oordoppen en ook bij snelweg-snelheden wil ik in elk geval nog iets van de muziek horen, maar op zijn minst de navigatie-instructies.
In de praktijk bleek de Chinese intercom in volume toch niet te tippen aan de Sena in mijn Schuberth. De BT V6-1200 was bij 100 tot 120 km/uur met oordoppen voor mij nog net te verstaan. De Sena hoor ik dan veel beter, want die heeft een audio-boost functie die het volume voor oordop-dragers extra opschroeft.
Maar ja, wat verwachtte ik nou voor 30 euro? Nou in elk geval een goede bluetooth verbinding met mijn iPhone 8 Plus, die niet voortdurend stottert. Het stotteren was zelfs zo erg dat het de intercom onbruikbaar maakte. Ik dacht eerst dat aan de combi van bluetooth 3 op de intercom en het hagelnieuwe bluetooth 5 van iPhone 8 lag. Maar helaas: ik heb een reeks verschillende Android smartphones die ik hier als gadgettester heb liggen, uitgeprobeerd, maar mijn BT V6-1200 haperden met alle smartphones.
Ik heb dan ook niet eens de moeite genomen om de BT V6-1200 serieus te reviewen. Als hij het wel had gedaan was ik wel kritisch geweest over veel te kleine volumeknoppen die lastig – tot zelfs onmogelijk – te bedienen zijn met handschoenen. Bovendien is er een nagenoeg totaal onbegrijpelijke beschrijving hoe je rijders onderling via de intercom koppelt en het ergste: een vreemde USB-naar-minijack-kabel om de intercom mee op te laden. Het is één ding hoe je die rare kabel vervangt als je hem ooit kwijtraakt, maar zonder een gebruikelijk micro-USB-poort om hem op te laden kan je ook de firmware niet upgraden om bijvoorbeeld het stotteren of andere problemen op te lossen. Er is dus nul ondersteuning.

Maar hoe zat het dan met al die positieve reviews en de ervaring van mijn vriend die zeer tevreden is over zijn BT V6-1200 Interphone voor 30 euro? Die functioneren blijkbaar wel? Wat blijkt? Mijn BT V6-1200 Interphone blijkt helemaal geen BT V6-1200 Interphone te zijn. Ik heb de mijne met die van mijn vriend vergeleken. Op het doosje en op de handleiding van mijn intercom prijkt de naam Interphone en de intercoms lijken op een paar kleine nuances na identiek totdat je inzoomt op de kleine lettertjes van het logo. Mijn Interphone blijkt Vnetphone te heten, terwijl ik op afstand zou zweren dat er Interphone staat.
Mijn onbruikbare Chinese prul van een intercom blijkt gewoon een goedkope kopie-prul van de echte Chinese kopie van een heuse Interphone intercom te zijn! Schandalig, ik ben genaaid!
Eigen schuld, dikke bult! Gelukkig mocht ik van mezelf als troost vervolgens een Sena 10R kopen. Als troost voor zoveel ongerechtigheid… Die was in de aanbieding: 30 euro goedkoper dan de normale advies-verkoopprijs van 215 euro! Maar een verademing: zoveel technisch vernuft en bedieningsgemak…

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-