+ Plus

Compacttest Triumph Speedmaster 2008

Optisch lijkt Triumph’s Speedmaster nagenoeg onveranderd, maar toch is de Brit voor 2008 onderhanden genomen. Sinds 1 januari is de Euro3-norm namelijk van kracht, hetgeen de doodsteek betekende voor nagenoeg alle door carburateurs ademende motoren. En dus werd er een injectiesysteem getransplanteerd, maar dan wel één volgens het motto: schijn bedriegt!Op het eerste gezicht lijkt er helemaal niets veranderd. Na twee of drie keer kijken trouwens ook niet. Tot zover mogen we de Triumph ontwerpers op de schouders kloppen, want hun doel is overduidelijk bereikt. De traditionele Speedmaster-liefhebber mag niet worden afgeschrikt door het gebrek aan een carburateur en dus zit deze er nog gewoon. Optisch althans, want wat eruit ziet als een ouderwetse carburateur is in werkelijkheid niets anders dan de onvermijdelijke injectie, die de tweecilinder laat uitademen conform de nieuwe Euro3-norm. Of deze optische wisseltruc van de twee vacuümcarburateurs echt noodzakelijk was voor het behoud van de nostalgische styling blijft voornamelijk een kwestie van smaak, een unicum in motorland is het in ieder geval wel. De nieuwe benzine-injectie is naast de grotere tank, van 16,6 naar 19,3 liter, en de nieuw ontworpen einddempers dan ook de belangrijkste verandering van het 2008 model. De afstelling van de Keihin-injectie is overigens goed gelukt. In vergelijking met zijn voorganger (zie vermogensgrafiek) doet de nieuwe daar wat prestaties betreft nauwelijks iets voor onder en dat ondanks de veel strengere emissie-eisen. En dat is iets dat met name bij volumineuze tweecilinders lang niet alle fabrikanten lukt.Wat design en vermogen betreft blijft de Speedmaster het verleden dus trouw. Iets dat ook geldt voor de naadloze en zijdezachte draai-eigenschappen van het blok. Vanaf stationair draaien klimt de 865 cc zonder ook maar een kik te geven tot het maximum toerental van 8.200 tpm. Daarbij schakelt de Brit uitermate precies en overtuigt ook de soepele koppeling die gemiddelde handkracht vereist. Eigenlijk alles perfect dus? Objectief gezien wel, maar subjectief verlang je naar het meer levendige en echte cruisergevoel van een dikke V-twin. Dat realiseerden zich ook de Engelse ingenieurs, die daarom al bij het 2005 model de kruktappen verdraaiden tot 270º om zo het V-twin gevoel deels te klonen. Iets dat helaas slechts ten dele is gelukt. Toch geldt dat andere fabrikanten van dikke tweecilinders alleen maar kunnen dromen van een dergelijke loopcultuur van het blok.En van zo’n rijwielgedeelte! De buddy is – voor sologebruik tenminste – erg comfortabel, de handling is voor wat cruisers betreft bovengemiddeld goed, de rechtuitloop excellent en de remmen formidabel. Dus alles top? Niet helemaal, de duo-schokbrekers, waarvan alleen de veervoorspanning instelbaar is, hebben een nogal nukkig karakter en geven zelfs de kleinste oprispingen in het wegdek één op één door aan de berijder. En een kanttekening bij de voetsteunen, die in een bocht rijkelijk vroeg de grond raken. Ach ja, kleinigheidjes hou je altijd. ________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH SPEEDMASTERMOTOR lucht- en oliegekoelde paralleltwin, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 37 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, vijfversnellingsbak.Boring x slag 90,0 x 68,0 mmCilinderinhoud 865 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 45 kW (61 pk) bij 6.800 tpmMax. koppel 74 Nm bij 3.300 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met duo-schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 285 mm, tweezuiger-remklauw.Aluminium gietwielen 2.50 x 18; 3.50 x 15Bandenmaat 110/80ZR18; 170/80ZR15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1655 mm, balhoofdhoek 56,7º, naloop 153 mm, veerweg v/a 120/105 mm, zithoogte 720 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 266 kg, max. belading* 184 kg, tankinhoud 19,3 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6000 kmKleuren blauw/zilver, rood/zwart, zwartPrijs NL € 9.990,- / B € 8.890,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux BV, tel. +31 (0)72-541 0311, www.triumph.co.uk/holland* MotoPlus metingen________________________________________[MOTOPLUS METINGEN]Triumph Speedmaster 200543,2 kW (59 pk) bij 6.400 tpm70 Nm bij 4.500 tpmTriumph Speedmaster 200843,0 kW (58 pk) bij 6.900 tpm73 Nm bij 3.500 tpmVermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in Nm________________________________________[UNTERSCHRIFT]Gezichtsbedrog: het ziet eruit als een carburateur maar is het noodzakelijke injectiesysteem. Ook de tank veranderde iets, van 16,6 naar 19,3 liter.

Lees meer over

Triumph Speedmaster

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-