+ Plus

Compacttest Quadro 350D

Er is eindelijk een beetje concurrentie voor de Piaggio MP3. Het is een klein wonder hoe lang de Italiaanse driewieler het rijk voor zich alleen heeft gehad. Maar nu is daar opeens de Quadro 350D, die 21pk uit zijn 313 cc longinhoud haalt. Ondanks het hoge gewicht trekt de Quadro lekker vlot op en schiet hij gemakkelijk naar een topsnelheid van 120 km/uur. In het bochtenwerk vertrouwt de Quadro op een hoeveelheid olie die tussen de ophanging van het linker en rechter voorwiel heen en weer vloeit. Hierdoor veren de wielen niet, zoals bij de MP3, onafhankelijk van elkaar. Volgens de fabrikant geeft dit de Quadro een hogere stabiliteit in de bochten. Het lijkt echter wel dat het systeem warmtegevoelig is. De eerste paar kilometer voelt de Quadro wat stijfjes aan, de echte handelbaarheid voel je pas na een tijdje. Stilstaand voor een rood licht hoef je trouwens geen acrobatische toeren uit te halen, want zwenkhydraulica laat zich met een hendel onder het stuur vastzetten. Het stuurslot is met dezelfde hendel te bedienen, zodat grappenmakers je geparkeerde machine niet kunnen misbruiken. Door de hoge carrosserie ben je goed beschermd tegen de rijwind, maar daarachter is niet veel plaats. Zelfs een berijder met niet al te lange benen moet zich al afvragen waar hij zijn rechtervoet neerzet zonder het rempedaal in te drukken. Dit pedaal is verplicht op de Quadro 350D, omdat je de machine door zijn spoorbreedte van 550 millimeter ook met een B-rijbewijs mag besturen. En autorijders remmen nou eenmaal bij voorkeur met de voet. Een ABS-versie en een Quadro met een zwaardere motor zijn nog onderweg. En er wordt nog een importeur gezocht…. TECHNISCHE GEGEVENS QUADRO 350D MOTOR eencilinder viertakt, bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 30 mm, geregelde katalysator, CVT-aandrijving. Boring x slag 78,0 x 65,6 mm Cilinderinhoud 313 cc Max. vermogen 15,4 kW (21 pk) bij 7.000 tpm Max. koppel 23,7 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, hydraulisch/pneumatisch aangestuurd kantelsysteem, stereo achterschokbrekers, dubbele schijfrem voor Ø 240 mm met tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 256 mm met enkelzuiger remklauw, deelintegraal-remsysteem. Aluminium gietwielen 2.75 x 14; 3.75 x 15 Banden 110/80-14; 140/70-15 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1560 mm, zithoogte 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt 220 kg, max. belading 260 kg, tankinhoud 13,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren grijs, matzwart, zwart, wit INFO www.quadrovehicles.com [BU’s] [details] Terughoudend in design, groothartig in informatie: de cockpit van de Quadro 350D. De rode hendel blokkeert de hydraulica, handig bij verkeerslichten en bij parkeren. Het vak daaronder bevat een 12V-aansluiting om bijvoorbeeld tijdens de rit je mobiel op te laden. [aanzicht] Dankzij de uitgekiende hydraulica worden de beide voorwielen tijdens het sturen in dezelfde hellingshoek ged

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...