+ Plus

Compacttest MV Agusta 1090RR Cannonball

Wat een tuningkitje al niet kan doen. De MV Agusta Brutale 1090RR is in standaard trim al niet misselijk, maar op deze Cannonball-uitvoering is maar één woord van toepassing: meedogenloos!Het is typisch zo’n ochtend waarin de stilte als een warme deken over het nog slapende landschap ligt. Een stilte die abrupt wordt verbroken. Een druk op de startknop van de MV Agusta Brutale 1090RR Cannonball laat zelfs mensen zonder benzine in het bloed niet onberoerd. De korte titanium einddemper stoot een ware oerkreet uit. Alhoewel het blok nog koud is, draait het mooi stabiel met een kleine 1.000 toeren. Zonder het gashendel ook maar een millimeter te verdraaien, is aan het opgewonden hijgen al te horen dat in deze zwarte viercilinder een beest schuil gaat. Dat wordt bevestigd na een blik in de folder. Deze Brutale 1090RR levert met de Cannonball tuningkit geen 144 pk maar liefst 165 paardenkrachten. De kit bestaat in de eerste plaats uit een nieuwe cilinderkop met titanium kleppen, wildere nokkenassen en aangepaste in- en uitlaatpoorten. Een andere ECU en een compleet titanium uitlaatsysteem van Arrow zijn de kersen op deze smakelijke Italiaanse taart. Om op passende wijze van het extra vermogen te kunnen genieten wordt een anti-hop-koppeling meegeleverd, die passend bij vermogen en koppel ingrijpt. Meerprijs voor deze aantrekkelijke hardware: € . Daar komen nog een paar uurtjes montagewerk bij de dealer bij, maar dan heb je ook wat. Nadeel: de kit is niet gehomologeerd voor gewoon straatgebruik en bovendien vervalt, zoals gebruikelijk bij dit soort motorische ingrepen voor circuitgebruik, de garantie. Maar ja, het ding heet niet voor niets Brutale, dus vooruit met de geit! De eerste versnelling er in en gaan. De Cannonball reageert niet zo harmonisch op het gas als de standaard uitvoering, maar wat abrupter. Ook de koppeling vraagt iets meer handkracht. Als de Dunlop Qualifiers goed zijn opgewarmd, kan het gas langzaam maar zeker richting stuit. Tot 5.500 toeren reageert de vierpitter wat terughoudend en tot 7.000 omwentelingen voelt de spierkracht zelfs wat minder uitgesproken aan dan bij de standaard 1090RR. Dat verklaart ook meteen de matige doortrekwaarden (zier kader). Maar dan komt opeens die alles overweldigende drukgolf, die je met een enorme duw voorwaarts drukt. Het blok blijft gulzig toeren vreten, terwijl het korte dempertje de 105 dB voorbij schreeuwt. Kippenvel. Pas bij 12.500 toeren, dus 1.200 toeren hoger dan normaal, roept de begrenzer dit 214 kilo zware geschut een halt toe. Het kan echter nog brutaler: zonder dB-killer. Met een paar simpele handelingen is deze ‘stop’ verwijderd en kan het spel echt gaan beginnen. Nu gaat het pas machtig hard vooruit, terwijl de 4-in-niets uitlaat een enorm 115 dB-concert produceert. Een waanzinnig geluid. Ongebreidelde passie is het wat de MV viercilinder nu voorschotelt. Iets dat even later wordt bevestigd door onze vermogensbank. Waar de standaard 1090RR een gezonde 141 pk bij 11.100 toeren laat noteren, tikt de Cannonball met dB-killer eventjes 162 paardenkrachten bij 10.300 toeren af. Helemaal open, dus zonder dB-killer, knallen er maar liefst 190 pk’s bij 12.200 toeren uit de opgepepte Italiaan. Bovendien valt de dip in het lage toerenbereik nu veel minder op. Op de weg zijn deze anabole pk’s net zo hallucinant als op papier. Vanaf 7.000 toeren wil het voorwiel nog steeds omhoog als je in de derde versnelling het gas openhoudt. De orkaan van geluid uit de einddemper is ronduit intimiderend, maar is in combinatie met de enorme acceleratie van de zeer compacte MV goed voor een gigantische belevenis. Illegaal dat wel, maar heerlijk verslavend. Meedogenloos zelfs! TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA BRUTALE 1090RR CANNONBALLMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 79,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 1.078 ccCompressie 13,0 : 1Max. vermogen 106,0 kW (144 pk) bij 10.600 tpmMax. koppel 115 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met motor als dragend gedeelte, upside-down voorvork Ø 50 mm, volledig instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm met vierzuiger remklauw.Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.438 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 104 mm, veerweg v/a 125/120 mm, zithoogte* 825 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 214 kg, max. belading* 179 kg, tankinhoud 20 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren rood/zilver, zwart/witBasisprijs NL € 21.700,- / B € 18.800,-Cannonball tuningkit: NL € / B € INFO NEDERLAND EN BELGIË MotoMondo BV, tel. (+31) (0)184-65 71 71, www.motomondo.nl VERMOGENSGRAFIEK¹ [grau]Zonder dB-killer139,3 kW (190 pk) bij 12.200 tpm121 Nm bij 9.900 tpm[blau]Met dB-killer118,7 kW (162 pk) bij 10.300 tpm112 Nm bij 9.800 tpm[gelb]Standaard103,5 kW (141 pk) bij 11.100 tpm109 Nm bij 7.700 tpmMOTOPLUS METINGENTopsnelheid 265 km/uurAcceleratie**0 – 100 km/uur 3,4/3,4 (3,3) s0 – 140 km/uur 5,1/5,1 (5,1) s0 – 200 km/uur 9,5/9,1 (9,7) sDoortrekken**60 – 100 km/uur 3,9/3,9 (3,0) s100 – 140 km/uur 4,1/3,7 (3,0) s140 – 180 km/uur 3,7/3,5 (3,4) s* MotoPlus-meting** MV Agusta Brutale 1090RR Cannonball met dB-/zonder dB-killer (standaard) [BU’s]Bijzonder mooi geconstrueerd: stuurdemper met uitstekende werking. De prachtige tankdop laat zich zwaar openen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-