+ Plus

Compacttest KTM 125 Duke

In de strijd voor het veroveren van jonge (en jong gebleven) motorharten heeft KTM haar ultieme wapen, de 125 Duke, voor 2017 een fikse oppepper gegeven. Maar is dat voldoende om de jeugd en daarmee de toekomst aan zich te binden? We zoeken het uit!

Wat betreft het ééncilinder Duke-platform, dat naast deze 125 ook bestaat uit een 200, 250 en 390 versie, pakt KTM de zaken uiterst doordacht aan. Allemaal vertrouwen ze namelijk op exact hetzelfde chassis, enkel het blok maakt het verschil. Frame en geometrie, swingarm, voorvork en achterschokbreker, de radiale vierzuiger remklauwen (de Ø 300 mm remschijf is overigens wel kleiner dan op bijvoorbeeld de 390 Duke, maar voldoet meer dan goed), de volledige ergonomie, alles, ja echt alles is identiek. Zelfs het nieuwe TFT scherm en de LED-koplamp vinden ook hun weg op de kleinste uit de Duke-stal. En dat betekent onder meer het volgende: de ‘Benjamin Beast’ is ronduit volwassen en solide gemaakt. Welke andere motorfiets uit de A1-klasse kan bijvoorbeeld koketteren met een stalen vakwerkframe?
En die relatief hoogwaardige basis zorgt er vervolgens ook voor dat de 125 over meer dan volwassen rijeigenschappen beschikt. De handling van de kleine eenpitter is over de hele linie meer dan goed. Ook te danken aan de wat straffere demping en afstelling van de vering, evenals de meer actieve zitpositie ten opzichte van het vorige model. Aanpassingen die de 125 Duke merkbaar goed doen, zeker omdat het blok zich net als voorheen weer van een prima kant laat zien. De eencilinder is zoals gebruikelijk in deze klasse goed voor maximaal 15 pk (11 kW) en 12 newtonmeter koppel, en daarmee trek je weliswaar niet achteloos de klinkers uit de straat, in combinatie met het lekker gretige karakter zorgt het toch voor de broodnodige beleving. Bovendien heeft het blok geen last van overtollige vibraties en beloont het gasimpulsen ook nog met een best aardige tred voorwaarts, mits je je als rijder bedient van een vlijtige schakelvoet, dat dan weer wel. Een frisse vertoning, stoer ook en dankzij het modulaire bouwprincipe blijft ook de prijs met € 5.350,00 nog enigszins binnen de perken. Adel verplicht, en deze kleine hertog komt dat na. Zoals het hoort!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-