+ Plus

Compacttest Garmin & TomTom navigatie

De navigatiemarkt is stevig in beweging. Garmin loopt in motorland nog altijd voorop, maar met de komst van de vernieuwde TomTom Rider 2 heeft hij er een geduchte concurrent bij.TomTom bewandelde het navigatiepad voor motorrijders toch noch toe altijd met de Rider en sinds kort is deze er in een doorontwikkelde versie is: de TomTom Rider 2nd Edition. Met de Rider 2 probeert de Nederlandse navigatiereus de huidige marktleider Garmin het vuur in de motorwereld nader aan de schenen te leggen. Maar ook daar zitten ze niet stil, de bij veel motorrijders zeer geliefde StreetPilot heeft inmiddels in de handzamere Zumo een waardige opvolger gevonden.Beide systemen beschikken standaard over kaarten van België, Nederland en Luxemburg, maar het basispakket van Garmin omvat daarnaast ook een CD-rom met alle Europese kaarten. De basisprijs van de Zumo 500 ligt met € 555,- echter ook iets hoger dan de 499 euro die de Rider 2 moet kosten. Voor beide geldt echter dat je bij aankoop goed moet letten op aanbiedingen en de compleetheid van het geboden pakket (digitale kaarten, montagesteunen, accu-aansluiting etc.), want dara wil nog wel eens verschil in zitten per leverancier. En ook de ondersteuning is belangrijk: zeker als je je eerste schreden op navigatiegebied zet, is een goede uitleg en kennis van zaken bij de leverancier noodzakelijk!Het grote verschil tussen beide navigatiesystemen wordt gevormd door de tracking-modus (het opslaan van routes tijdens het rijden). Daarover beschikt de Zumo wel, maar de TomTom niet. Bovendien is de Garmin ook wat gebruiksvriendelijker wanneer het aankomt op im- en exporteren van toerroutes van en naar je pc of internet. Komt het echter aan op het pure van A naar B navigatiewerk, dan blijkt de TomTom qua bediening weer handiger te zijn. Verdere sterke en minder sterke punten van beide systemen staan hieronder vermeld.________________________________________[KASTEN GARMIN ZUMO 400]GARMIN Zumo 500 deLuxeImporteur: Garmin Nederland, tel. +31 (0)30 -284 08 50, www.garmin.nlPrijs: € 555,-Standaard geïnstalleerde kaarten: NL, B, LUX, grensstreek Duitsland, noordelijke helft Frankrijk; CD-rom Europa standaard bijgeleverdDisplaygrootte: 3,5 inchUitrusting: touchscreen met additionele toetsen aan de linkerkant op de behuizing; USB 2.0 full speed interface; USB poort; USB kabel; geïntegreerde MP3-speler; bluetooth technologie voor spraak en gehoor; SD-geheugenkaart voor aanvullende cartografie en MP3’s; dockingstation met RAM montagesteun voor de motor; exporteren naar en bekijken van routes in Google Earth met gratis MotionBased account; netlader; draagtas; voedingkabel; ingebouwde patch antenne.Gebruiksduur accu: drie tot vier uurAccessoires: o.a. radarcontrole service; autohouder; TMC verkeersinformatie; externe microfoonPLUSBriljant, contraststerk display; kaart en informatie gedeelte erg goed afleesbaar; traploos inzoombare 3D weergave; zoomt bij belangrijke verkeerspunten automatisch in; tracking-modus; kompas- en off-roadnavigatie.MINApparaat nogal omslachtig in houder te zekeren; bij het uitsluiten van autosnelwegen worden ook autowegen gemeden; in vergelijking met TomTom is het basispakket klein.CONCLUSIEGoed navigatiesysteem met uitgebreide mogelijkheden, bedoeld voor echte globetrotters die meer willen dan enkel van A naar B.[KASTEN TOMTOM RIDER 2]TOMTOM Rider 2Importeur: TomTom, tel. +31 (0)20-850 08 00, www.tomtom.nl Prijs: € 499,-Standaard geïnstalleerde kaarten: NL, B en LuxDisplaygrootte: 3,5 inchUitrusting: touchscreen; USB 2.0 full speed interface; USB poort; USB kabel; voorgeïnstalleerde SD geheugenkaart; geïntegreerde MP3-speler; bluetooth technologie voor spraak en gehoor; bluetooth headset passend in een helm; dockingstation met RAM montagesteun voor de motor; voedingkabel motor; netlader; routeplanner software; draagtas.Gebruiksduur accu: vier tot vijf uurAccessoires: o.a. radarcontrole service; autohouder; extra accukabelPLUSIntelligent onboard menu dat razendsnel tijdens het rijden te bedienen is; automatische waarschuwing bij het overschrijden van de maximum snelheid; zeer stabiele houder met robuuste montage.MINFlets display met weinig contrast dat bij direct zonlicht moeilijk afleesbaar is; informatie gedeelte display erg klein; geen tracking-modus; inzoomen van 3D weergave tijdens rijden niet mogelijk. CONCLUSIEEen goed en allround navigatiesysteem met een ruim basispakket en zeer doordachte menustructuur. De weergave kan het echter iets beter.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-