+ Plus

Column Sebastiaan Labrie 18-2009

Laatst was ik te gast bij het programma ‘On Air’ van presentator Harm Edens. Het mocht de laatste zomermaand het tijdslot invullen van ‘De Wereld Draait Door’, voordat dit programma weer een nieuw seizoen zou ingaan. Het werd opgenomen op Schiphol en reizigers werd voor vertrek of vlak na aankomst het hoe en waarom gevraagd over hun reis. Ik was uitgenodigd om te vertellen over de Red Bull Air Race, die ik in Boedapest ging bezoeken. Gedurende het gehele interview moest ik me eigenlijk verdedigen voor het feit dat ik als presentator van onder andere de groene omroep Llink ook van ‘vervuilend’ racen houd. Dat kan en mag namelijk niet. Of je bent groen en duurzaam in alle facetten van het leven, of je bent een verkwister. Nu ken ik Harm al een tijdje en het is een geschikte peer, maar ik had geen zin in zo’n speels steekspel en lachte het een beetje weg. Achteraf gezien had ik misschien een duidelijker antwoord moeten geven, maar ach… je hebt van die dagen. Die hokjesgeest is best wel vermoeiend. Ja, ik ben milieubewust en ben van mening dat we met z’n allen ons consumerend gedrag beetje bij beetje moeten gaan aanpassen, zodat we ook met z’n allen de producenten kunnen beïnvloeden en er steeds duurzamer geproduceerd zal worden. Tegelijkertijd leef ik in 2009 en kun je onmogelijk niet vervuilend zijn. We zijn zo’n 300.000 jaar geleden uit een boom gevallen en recht op gaan lopen. Vanaf dat moment hebben we met de planeet gedaan wat we wilden. Sinds twee generaties zijn we ons bewust van het feit dat we onze eigen habitat om zeep aan het helpen zijn. Da’s nog vrij recent, mogen we wel zeggen. Geef het even de tijd. "Nee", zegt de polariserende media. ‘’Als je je groen hebt uitgesproken, ben je übergroen en mag je niet meer van racen houden, anders klopt het niet meer. Anders pas je niet in het hokje en begrijpen we het niet.’’Wat een gelul. Ik ben voor een groeiend bewustzijn als het om duurzaamheid gaat en daarnaast heb ik een grote liefde voor alles waar een motor in zit. Dat kan. Ik probeer op allerlei andere vlakken in mijn leven groener te zijn, zodat ik met recht kan genieten van pk’s. Compenseren heet dat en ik vind dat geen vies woord. Zodoende voel ik mij vrij van schuld en ben ik met veel plezier de Air Races gaan bekijken in de prachtige stad die Boedapest is. Als je ooit de kans hebt: doen! Wat een feest. Schitterend zoals de piloten met ballen van staal en ijswater in de aderen op amper tien meter hoogte boven het water van de Donau scheren en tussen de luchtpionnen door manoeuvreren. De capriolen die die gasten uithalen om zo snel mogelijk het parcours af te leggen zijn verbluffend. RTL had me uitgenodigd, wat betekende dat ik ook een proefritje mocht maken in zo’n vliegtuigje. Een dubieus genoegen. Ik hou niet van kermisattracties, zoiets vindt mijn maag niet grappig en ik voorzag al het onderkotsen van de gehele cockpit. Nu bleek het snelle draaien en spinnen met het vliegtuig geen probleem, maar die G-krachten…. Pfff, wat een ram tegen het lichaam. Elke bocht trokken we iets van 6G en ik verzeker je dat zoiets je niet in de koude kleren gaat zitten. Zeker niet als je zoveel nachtleven achter de rug hebt als ik. Tot twee keer toe werd het zwart voor mijn ogen. Een black out, die je ervaart als twee dichtklappende luikjes. Eenmaal geland, heb ik me anderhalf uur op een punt moeten focussen om niet zwaar over de nek te gaan. Blij dat ik het heb mogen ervaren, maar het was eens en nooit meer. Het leerde me dat ik niet elk vervoersmiddel met een motor te gek vind. Misschien ben ik wel gewoon een landrot. Geef mij maar een motor op een warme dag en plakkend asfalt. Ha, de liefde voor een vliegtuigmotor kan ik wegstrepen, ben ik toch weer wat groener.[Unterschrift ein bisschen geandert. Neues platzieren]Sebastiaan Labrie maakte voor omroep Llink programma’s als de Consuminderman en 3 op Reis en onlangs was hij ook een van de gezichten van het programma Wie is de mol?. Daarnaast is hij al vanaf zijn achttiende gepassioneerd motorrijder, jaar in, jaar uit. [STREAMER]ELKE BOCHT TROKKEN WE 6G EN IK VERZEKER JE DAT ZOIETS JE NIET IN DE KOUDE KLEREN GAAT ZITTEN. ZEKER NIET ALS JE ZOVEEL NACHTLEVEN ACHTER DE RUG HEBT

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-