+ Plus

Column rijbewijs halen – A1 de eerste stap

Stel je voor: je bent net 18, gek van motoren en wil graag je motorrijbewijs halen. Dat was vroeger nét iets minder ingewikkeld dan tegenwoordig, met de verschillende varianten, limieten en bijvoorbeeld code 80. Hoe het anno 2021 in z’n werk gaat en of het de moeite waard is om met A1 te beginnen ga ik uitzoeken.

Van kleins af aan ben ik een echte motorfanaat. Mijn vader reed motor en heeft de passie voor motoren al vroeg op me overgebracht. Ik was zes of zeven toen ik voor het eerst naar het WK Superbikes in Assen ging, de MotoGP-races keken we samen vanaf de bank, en mijn kamer hing ik vol met posters van motoren en coureurs, die er trouwens nu nog steeds hangen. Toen mijn vader zijn laatste motor, een Honda Fireblade uit 2008, verkocht, deed mij dat waarschijnlijk net zo zeer als hemzelf. Ik was toen acht jaar oud en hoorde de nieuwe eigenaar, terwijl ik al in bed lag, de 998cc vier-in-lijn flink in de toeren jagen en later wegrijden. Dat ik me dat tot op de dag van vandaag nog zo precies kan herinneren, maakt mijn wil om het rijbewijs te halen wel duidelijk.

 

Het motorrijbewijs moet er hoe dan ook komen, maar dat ik eerst voor het A1-rijbewijs zou gaan, had ik in eerste instantie niet bedacht. En om eerlijk te zijn: als ik geen stage liep bij MotoPlus had ik dat waarschijnlijk ook niet gedaan. Het is misschien niet het laatste zetje geweest, maar het heeft me wel (weer) aan het denken gezet. Onder andere de twee jaar extra ervaring in het verkeer en het makkelijker doorstromen naar zowel het A2- als het A-rijbewijs hebben me uiteindelijk toch doen besluiten om voor A1 te gaan. Maar hoe is het precies geregeld met het motorrijbewijs in Nederland? Tegenwoordig zijn er drie soorten rijbewijzen. Het lichtste rijbewijs is het A1-rijbewijs. Hiermee mag je motoren tot 125cc, 15 pk en 11 kW besturen. Het A2-rijbewijs is de middelzware variant. Aan het A2-rijbewijs is geen maximale cilinderinhoud verbonden, enkel de 35 kW-vermogenslimiet. Tot slot is er dan nog het A-rijbewijs, dat spreekt voor zich. Het Arijbewijs met code 80 is daarentegen misschien minder duidelijk. Dit is feitelijk een A2-rijbewijs dat na twee jaar automatisch vervalt en wordt omgezet in A onbeperkt vermogen, zonder dat je er nog weer examen voor hoeft te doen. Dit omdat je wel het examen doet op een lesmotor voor het A-rijbewijs. Klinkt goed toch? Nou, er zit wel een klein addertje onder het gras. Als je met A1 vervolgens A met code 80 haalt, heb je, in vergelijking met de overstap van A2 naar A, pas een jaar later je volledige rijbewijs. Als je als ‘beginner’ code 80 haalt, kan het wél weer handiger zijn, dan heb je je A-rijbewijs een jaar eerder én goedkoper omdat je maar één keer examen doet.

 

Maar dan de vraag, hoe haal ik mijn rijbewijs? Het halen van je motorrijbewijs bestaat, net als het autorijbewijs, uit een theorie- en praktijkgedeelte. Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen, waarvan je er 44 goed moet beantwoorden om het examen te halen. Het praktijkgedeelte bestaat uit twee examens: het praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB, ofwel bijzondere verrichtingen) en verkeersdeelneming (AVD). Bij de overstap van A1 naar A2 – die je met 20 jaar mag doen, als je minimaal 2 jaar je A1-rijbewijs hebt – hoef je enkel een combi-examen te doen, waarin beide onderdelen worden getoetst. Een nieuw theorie-examen hoef je niet te doen, dat is nog geldig van je A1-rijbewijs. De overstap van A2 naar A is voor een doorstromer hetzelfde, tenzij je A code 80 haalt. Als doorstromer (vanuit het A2-rijbewijs) mag je namelijk óf met 21 je A-rijbewijs met code 80 halen, óf met 22 meteen A. Zoals gezegd heb je met de code-80-optie een jaar later je rijbewijs aangezien deze twee jaar blijft staan. Kortom, als jonge en beginnende motorrijder – zoals ik – sta je dus aan het begin van een lang traject richting het A-rijbewijs. Ik heb inmiddels het theorie-examen gehaald en begin binnenkort met lessen. Hoe me dat vergaat en hoe een rijles er tegenwoordig uitziet, lees je binnenkort.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-