+ Plus

Column Peter de Boer (3)

Zo het rijbewijs is op zak, dus nu eerst maar eens op zoek naar een goed motorpak. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig, want er zijn motorpakken te kust en te keur, van heel goedkoop tot heel duur. Bovendien duizelt het me al snel van al die moeilijke technische benamingen.Als ik in het voorjaar in de stad op een terrasje zit, stoppen er vier motorrijders om ook even van een kleine versnapering te genieten. De heren kiezen een tafeltje naast mij en als ‘nieuwe motorrijder’ kan ik nauwelijks wachten om ze te bestoken met al mijn vragen over het motorrijden en vooral over het kopen van ene motorpak. Zij weten immers uit de praktijk wat het beste is. Als ik die vraag stel, pakt één van hen zijn stoel en komt heel samenzweerderig op 10 centimeter afstand van mij zitten. Ik ben bij hem aan het goede adres, want hij heeft zojuist, na zeven jaar, weer een nieuw motorpak gekocht en doet zijn best alle opgedane informatie tussen twee slokken koffie aan mij door te geven. Het duizelt me dus al snel van de kreten GoreTex, Hypora, laminaten, membramen en nog veel meer. Ik zie aan de anderen van zijn groep dat zij het verhaal inmiddels al wel tien keer gehoord hebben en na vijf minuten ben ik helemaal murw gepraat. Het is me wel duidelijk dat het nog niet mee zal vallen om uit al die mogelijkheden het voor mij ideale pak te kiezen.Op naar de motorzaak dus. Maar ook dat blijkt – enkele goede adressen daargelaten – meestal teleurstellend. In het weekend blijkt de kledinghoek vooral gerund te worden door jongenlui die graag een extra zakcentje willen bijverdienen. En die in sommige gevallen net zo weinig wisten van kleding als ikzelf, maar dat met veel moeilijke kreten proberen te camoufleren. Nee, zelf op een motor gereden hebben ze nog nooit, maar ze weten wel precies wat het allerbeste pak is. Jaja.. Vooral als je de verschillen van twee pakken van hetzelfde merk laat uitleggen, vallen velen door de mand. In deze quest werd mij al snel duidelijk dat ik toch op mijzelf aangewezen was. Iedere motorrijder begrijpt nut en noodzaak van goede motorkleding. Zelfs Sebastiaan Labrie heeft een aantal columns terug geschreven dat hij diep in de buidel heeft getast voor een nieuw leren motorpak, simpelweg omdat hij het leren pak gewoon veel mooier vindt. Met mijn 32 jaar voel ik me ook nog jong en wil ik graag sportief op de motor zitten. Motor en pak moeten daarbij een mooi geheel vormen. Dus dat je niet met een leren raceoverall op een grote tourmachine gaat zitten, is ook mij wel duidelijk. Bijkomend nadeel is mijn lengte van twee meter: daarvoor is vrijwel geen sportief leren jack te vinden. Voor mijn eerst ritjes kan ik gelukkig wat kleding lenen van vriend Thijs, maar die sportieve leren jas is veel te klein. Ook voor hem, maar volgens hem is er gewoon weinig keuze voor heel lange mensen. Zijn mening wordt ondersteund door de vele foto’s van toerrijders die ik op de MotoPlus-site vindt van onder meer de Elfsteden-toertocht. De kleding lijkt daarbij sowieso een ondergeschoven kindje en is vaak te klein of heel erg oud.Na veel wikken en wegen wordt het voor mij een driekwart textieljas met een verlengde broek. Gelukkig worden er ook op dit vlak steeds meer sportieve modellen uitgebracht. Zodra ik ongeveer weet wat ik hebben wil, eerst maar eens op internet gesnuffeld wat de prijzen zo al zijn. Daar blijkt dus al 140 euro verschil tussen te zitten, kijk dat is altijd handig om te weten als je straks in een motorzaak aan de kassa staat. En natuurlijk begrijp ik dat je bij een gewone winkel vanwege de voorlichting, de service en de koffie iets meer zult moeten betalen, maar het verschil moet wel acceptabel zijn. Omdat ik inmiddels een eigen motor heb (daarover in mijn volgende column meer), neem ik die mee naar de motorzaak, om te zien wat de kleding in de rijhouding doet. De eerste jas die ik aanhad, drukte namelijk op d emotor enorm tegen mijn strottehoofd. Dat deed na een halve minuut al pijn, laat staan dat je zo de hele dag moet rijden. En het commentaar van de verkoper, dat deze jas door het gebruik veel comfortabeler wordt, heb ik maar gelaten voor wat het was…

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-