+ Plus

Column Noortje MP 15-2011

Mijn verbazing blijft groeien bij het zien van al die motorrijders met gele hesjes. Een loffelijk streven om zichtbaar aanwezig te zijn in het verkeer, maar ik het eigenaardig vinden dat het bij het gele hesje volledig om de functionaliteit draait. Want eerlijk is eerlijk: ze zijn afzichtelijk! Ik kan er echt niet aan wennen. De meeste dingen die vies of lelijk zijn, wennen op den duur, maar dat gele hesje… Onmogelijk.Mijn pak is zwart, soms een reflectiestreepje hier en daar, maar niet overdreven. Mijn zichtbaarheid is absoluut beperkt, dus aandacht daarvoor is geen overbodige luxe. Op een dag waarop met name mijn verstand wakker was, heb ik een geel hesje aangeschaft en in de kast gehangen. Tot op heden is hij daar blijven hangen. Ik merk dat als ik op de motor klim, ik een soort innerlijke strijd ervaar tussen veiligheid en esthetiek en dat tot op heden de laatste de discussie ruim wint. Eigenlijk vreemd, want ik ben geen modepopje en kan me op gezette tijden best functioneel kleden. Ik denk dat mijn weerstand met name wordt ingegeven door het gebrek aan creativiteit en de grote massale saaiheid die het hesje uitstraalt. Iedere motorrijder met een wens een dergelijk kledingstuk aan te schaffen kan kiezen uit drie verschillende exemplaren. Op zijn best is er nog een keuze tussen geel en oranje, waarin geel het meest dominant aanwezig is. Wat ik nog het meest eigenaardig vind is dat de mens van nature zich wil onderscheiden, wil laten zien aan de wereld: ‘Ik ben uniek! Ik mag dan wel een mens zijn zoals 6 miljard anderen, maar ik ben anders dan de rest!’ Het lijkt of deze oerdrift volledig verstomd bij het zien bij het gele, oogverdovende veiligheidshesje. En dat is best tegenstrijdig, want motorrijders zijn met name een groep mensen die zich willen onderscheiden met hun motor, helm of uitlaat. En dat onderscheiden mag wat kosten! Heb je net die prachtige motor bij elkaar gespaard, speciaal die unieke buddyseat gekocht, alle lampjes en schroefjes opgepoetst, een bijpassend pak aangeschaft, stap je vervolgens op je trotse bezit in je prachtige pak met… een geel hesje aan. Dat is toch minimaal een beetje eigenaardig.Mijn gedachten dwalen vaak af als ik weer een motorrijder tegenkom gehuld in een geel vliesje. Dit moet toch anders kunnen? Mooier, leuker, grappiger? Geel mag dan misschien opvallen, de elementen leuk en grappig verhogen zeker ook de zichtbaarheid. In ieder geval de langer termijn.Ik weet zeker dat dit anders kan! En wachten tot een producent op het idee komt om gekke of flauwe hesjes te gaan maken en een slaatje te slaan uit ons gebrek aan creativiteit lijkt me niet nodig. Met een klein beetje huisvlijt weet ik zeker dat we ons nog meer kunnen onderscheiden én opvallen!Een paar ideetjes voor het geval de wil in je leeft, maar ideeën je volledig in de steek laten. Het gele-hesje-six-pack, voor de motorrijder met een paar kilootjes meer. Benodigdheden: keukentafel, duktape of zwart plakplastic, een geel hesje en een schaar. Fantaseer over een goed gevormde six pack, lukt dit niet: download dan een plaatje van internet. Teken de lijnen op je tape of zwart plakplastic en knip het uit. Plak ze op je gele hesje en je weet zeker dat zelfs automobilisten naar je zwaaien.Creatiever met schaar en naald en draad? Wat dacht je van gele arm, nek en enkel stukken. Er is niet veel voor nodig: een schaar, geel hesje en naald en draad. Knip met veel plezier je gele hesje in vijf stroken en naai ze dusdanig aan elkaar of op je pak dat ze comfortabel om jou nek, enkels en polsen passen.Ben je een religieuze rijder? Ook jij kan je onderscheiden! Mis je op je motor de ruimte om een visje te plakken: het gele hesje biedt voldoende ruimte om de vis in groot formaat te delen met je medeweggebruikers. Simpel met schaar en zwart plakplastic. Dit geldt natuurlijk ook voor kruisen en halve manen. Mijn eigen hesje hangt nog te wachten op een metamorfose. Mijn gedachten gaan uit naar een constructie van uitgeknipte gele bloemetjes die met klittenband op mijn pak, helm en windschermpje kunnen worden bevestigd. Eén ding is zeker: mijn gele hesje heeft geen lang leven meer! Noortje

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-