+ Plus

Column Nikki van der Spek MP16/2013

125 cc rijden, oftewel het A1-rijbewijs, is weer zo’n goed idee wat ze in ‘ons’ Europa hebben verzonnen. Iets dat zogenaamd goed zou zijn voor de verkeersveiligheid, omdat jonge motorrijders niet gelijk het volle vermogen tot hun beschikking hebben. Misschien leuk voor de landen langs de Middellandse zee, maar hier in Nederland vind ik het maar een gevaarlijke regeling. Nederland staat bekend als één van de landen waar de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de rijopleidingen zeer hoog is vergeleken met andere landen. Nu bepalen de landen waar de verkeersveiligheid een stuk slechter is hoe onze regelgeving moet worden met betrekking tot motorrijden. ‘We doen het overal zo, dus jullie moeten hier ook in mee’. Lang leve Europa! Wanneer je in Frankrijk, Spanje of waar dan ook rijdt, kom je soms in gebieden waar je een uur lang niemand tegen kunt komen. Prima geschikt om lekker met een 125 cc te rijden. Kom je in een grote stad terecht, zoals Barcelona of Parijs, dan is zo’n 125 cc ook ideaal. Alles staat daar namelijk altijd muurvast en met de auto kun je er rustig een aantal uur vooruit trekken om überhaupt de stad uit te kunnen. Als ik rondjes zou moeten rijden om de Arc de Triomphe zou ik zweren bij een klein, licht motortje met zware claxon. Hier in Nederland is het gezien ons beperkte oppervlak eigenlijk altijd en overal druk. Blijf je hier met zo’n 125 cc lekker in de stad, dan is het een prima ding om mee van A naar B te rijden. Maar helaas zie je er veel ‘gepensioneerde’ scooterrijders van 18+ mee rijden alsof ze in Italië zijn. Ze scheuren overal vlak langs en koppen soms nog net geen spiegels terug. De meeste automobilisten schrikken zich dood wanneer ze worden ingehaald door zo’n ding. Je hoort ze bijna niet aankomen en als ze zich kriskras tussen de rijen auto’s door bewegen, kom je ze tegen op plekken waar je ze niet verwacht. Dat waren we al redelijk gewend van reguliere scooterrijders, alleen hebben ze nu een iets grotere kentekenplaat achterop hangen. Omdat je er soms niet aan ontkomt om ook met zo’n licht ding de snelweg op te moeten, is een goede voorbereiding het halve werk. Een windmeting kan bijvoorbeeld geen kwaad. Kom ik vandaag met windkracht 1 wel met 80 km/uur over die fly-over? Tik ik in de afdaling met de wind in de rug de 100 km/uur aan? Kortom, een extra les natuurkunde is geen overbodige luxe bij aanschaf van een 125cc motor. In de dagelijkse praktijk zie je meestal dat die 125 cc-rijders koste wat kost altijd hun snelheid willen behouden. Logisch ook als je er net vijf kilometer over hebt gedaan om met bloed, zweet en tranen een duizelingwekkende 96 km/uur op de klok te toveren. Dan zou ik het gas het liefst ook openhouden. En dan schiet je al snel tussen het blik door, er overheen gaat immers niet. En wat te denken van het inhalen van een vrachtwagen? Dat is gewoon topsport. Na een aantal kilometer de vrachtwagen voor je te hebben zien rijden, ben je eindelijk zover om deze in te halen. Je zet netjes je knipperlicht aan, gaat naar links en zodra je uit de slipstream komt merk je dat je flink aan de bak moet om dat bakbeest ook echt in te halen. Dus hup terugschakelen en met je lichaam over de tank heen hangen om zo min mogelijk wind te vangen. Na een kilometer zit je tenminste goed in de dode hoek van de vrachtwagen en denk je er bijna te zijn…. Maar dan draait de weg iets naar rechts en zit je ineens in de buitenbocht, shit! Ondertussen is ook de wind gedraaid en heb je hem vol in het gezicht. Inhalen is plots onmogelijk. Er zit nog maar één ding op: gas terugnemen en weer achter de vrachtwagen kruipen. Nadat je er weer achter zit merk je tot overmaat van ramp ook nog dat je de afslag voorbij bent gereden…. Nee, ik ben geen voorstander van het A1-rijbewijs, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Ik denk dat je als motorrijder veiliger zit wanneer je net iets harder rijdt dan de rest van het verkeer en zo in de vrije ruimte, en dus uit de problemen, kunt blijven. Dat was prima te doen met de oude 25 kW-regeling. Daar was het scherpe randje wat vermogen betreft van af, maar er was voldoende vermogen over om jezelf ‘vrij’ te rijden. Gelukkig wordt de nieuwe regeling volgend jaar iets versoepeld en kun je als 20-jarige direct beginnen met de categorie A2, oftewel tot 35 kW. Kunnen ze tenminste op een ‘echte’ motor rijden. Jammer voor de vele rijscholen die een 125 cc, want die kan komend jaar waarschijnlijk een stuk minder vaak worden ingezet. Misschien willen de heren en dames in Brussel ze wel overnemen? Volgens hen is een 125cc immers ruim voldoende. Ik wens ze er veel plezier mee….

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-