+ Plus

Column Frank Weeink MP 17-2007

Op zaterdagmiddag ontplofte in het rennerskwartier van Misano een klein bommetje toen bekend werd dat Dorna-baas Carmelo Ezpeleta zich uitliet over de dit jaar ingestelde bandenregel. “Michelin en Bridgestone moeten met elkaar om tafel om de situatie op te lossen”, vond de Spanjaard. “Zij hebben dit gecreëerd, zij moeten het ook maar oplossen. Anders doen wij het.” Ezpeleta’s spierballentaal mag dan niet erg sympathiek klinken, begrijpelijk is het wel. Dorna’s winkeltje heeft dit jaar veel te weinig interessante races kunnen verkopen en dat moet koste wat het kost – zowel letterlijk als figuurlijk – veranderen. En zeggen dat de mensen bij Michelin gewoon wat beter hun best moeten doen, nee, dat is te kort door de bocht. Dat de Bridgestone-vertegenwoordigers in 2002 en 2003 vaak meewarig werden aangekeken, is nu wel erg snel vergeten. Tegenslag sterkt en op een geëffend pad komen struikelpartijen onhandig over. Moet de situatie dan blijven zoals hij is? Mijn hoofd zegt ja, mijn hart – gepijnigd door optochten in Misano, Brno en Laguna – schreeuwt nee. Het is aan de Rubberen Robbie’s van de Zwarte magie-wereld om een oplossing te vinden. Maar klink ik nu niet angstig veel als Don Ezpeleta? Dacht het niet. Zachte dwang laat hardnekkige beurse plekken achter op de ziel. Zelfs op die van bandenboeren.Thomas Scholz van Bridgestone heeft de indruk dat zijn merk moet lijden voor zijn eigen succes. “Samen met Michelin en Dunlop hebben we deze regel bedacht, ook om de kosten te drukken. Iedereen weet waar hij aan toe is en dat Michelin-rijders nu mindere resultaten behalen, is niet onze schuld.” Maar Bridgestone gaat de dialoog niet uit de weg, zo bleek op zondagmiddag toen vertegenwoordigers van Bridgestone, Michelin en Dunlop om de tafel kropen. “Wij zijn er niet bij gebaat als een fabrikant zich terugtrekt”, stelt Scholz. Het feit dat Bridgestone-klanten negen van de dertien GP’s hebben gewonnen, duidt volgens Scholz niet op dominantie van één merk. “De meeste overwinningen komen van één rijder, zo was het in het verleden ook met Rossi en Mick Doohan bij Michelin. Dat is niks nieuws. Stoner is ijzersterk. Als zijn Ducati op Michelins zou staan, zou hij ook wedstrijden winnen. Als Michelin in paniek zou raken, zou ik dat dom vinden. Kijk hoeveel kampioenschappen ze hebben gewonnen al die jaren; hoe belangrijk is het dan dat je de titel een keer mist?”Tot dit seizoen konden Michelin-rijders op zondagochtend nog nieuwe banden ontvangen van de fabriek, die speciaal voor die ene wedstrijd, met de trainingsgegevens in het achterhoofd, werden geproduceerd. Een privilege waarvan ze zelden gebruik maakten, zeiden Rossi en Hayden eerder dit seizoen. Scholz schudt zijn hoofd. “Dat is gewoon niet waar; het was een groot voordeel. Dat voordeel is weggevallen en daarmee heeft Michelin het moeilijk. En bovendien denk ik niet dat het vaak een bandenprobleem is als rijders tegenvallende resultaten boeken. Je kunt ook praten over een verkeerde keuze.”Michelin, de bandenfabrikant die al sinds 1992 de belangrijkste klasse dicteert, kent dit jaar één groot probleem: gebrek aan succes. Hoewel Scholz van Bridgestone dat probleem een naam geeft. Casey Stoner, dus. “We dachten allemaal dat het een goede regel zou zijn, maar soms moet je erkennen dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt en dat regels aangepast dienen te worden”, aldus Michelins “chef de competition” Jean-Philippe Weber diplomatiek. In Misano werden de eerste vijf plaatsen bezet door Bridgestone-rijders; domme pech volgens Weber. “Ik had veel verwacht van Hayden, Pedrosa en zeker van Rossi. Dat soort pech kun je niet voorzien.” Op andere problemen wil hij echter beter anticiperen. “Er moet een oplossing komen en we praten dan over de aantallen banden, bijvoorbeeld veertig per weekend waarbij de rijders op donderdag zelf bepalen hoeveel voor- en achterbanden ze willen hebben. Een bredere range is belangrijk. Verder praten we over het testen op onbekende circuits en het testen tijdens het seizoen.” Dat soort zaken zullen de kosten echter weer flink opdrijven. “Maar wij hebben een verantwoordelijkheid ten opzichte van onze klanten en daarnaast moet je de veiligheid van de rijders garanderen. Bovendien moet je die kosten afzetten tegen de kosten die de motorfabrikanten maken. Die liegen er ook niet om. Wij zijn vóór een ‘level playground’, zodat je niet van die wedstrijden krijgt als in Duitsland waar wij sterker zijn en in Laguna waar de Bridgestones alles bepalen. Dit jaar hebben we te maken met een dubbele regelwijziging: de wijziging van 990 cc naar 800 cc en de nieuwe bandenrestrictie. In de winter zijn wij begonnen met 990-banden en die leken het redelijk te doen. We wisten dat we banden zouden moeten construeren die hogere bochtensnelheden toestaan, die weer hogere bandentemperaturen met zich mee brengen. Ik zal eerlijk zeggen dat ik verrast ben door de problemen die we hebben. Misschien was het beter geweest om volgend jaar met een bandenregel te komen als de motorfabrikanten en wij al een jaar ervaring hadden opgedaan met de nieuwe 800 cc-machines. We moeten banden hebben die beter presteren onder de extreme hellingshoeken die we nu hebben, die een betere stabiliteit leveren en die een betere tractie brengen.”Maar winnaars klagen niet, erkent Weber. Voorlopig heet die winnaar echter Bridgestone en dat merk is dus het grootste probleem dat Michelin heeft.Frank WeeinkMotoPlus-redacteur Frank Weeink verslaat voor RTL GP samen met Corné Klijn de GP’s.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-