+ Plus

Classic Beurs Imola

Geen Europees land is zo hard getroffen in deze Corona-crisis als Italië. En dat doet elke motorliefhebber pijn in het hart, want wat is onze motorwereld zonder de fraaie Italiaanse raspaardjes? Vandaar als ode aan de Italië in deze MotoPlus een verslag van een gigantische klassiekerbeurs die elk najaar op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola wordt gehouden. Gewoon om even te genieten van ‘la dolce vita’, oftewel het goede leven…

Er worden WK Superbike-races verreden en de Formule 1 was er te gast. En voor de bewonderaars van Ayrton Senna is de Autodromo Enzo e Dino Ferrari ook een bedevaartsoord; de Braziliaanse F1-legende vond er immers de dood. De benaming ‘heilige grond’ is hier dan ook absoluut niet misplaatst. Wat niet wegneemt dat er eens per jaar stevig handel wordt gedreven, met klassiekers in de hoofdrol: het jaarlijks terugkerende ritueel heet de Mostra Scambio op het circuit van Imola.

Uit heel Italië komen ze, de standhouders die hun klassieke motoren, bromfietsen, scooters en niet te vergeten racefietsen aanbieden, met alles wat daar bij hoort. Oké, er staan ook wel wat auto’s, maar die vallen in het niet bij het ongeveer vijf kilometer lange lint aan klassieke tweewielers, aan weerskanten van het circuit. Het merendeel van het aanbod komt uit Italië zelf, maar er staan ook steeds meer Japanse en Europese klassiekers. En om de voeten af en toe te sparen, kun je op zaterdag en zondag – de beurs begint al voorzichtig op vrijdag – plaats nemen in een van de treintjes die om de 500 meter stoppen.

 

Koopjes zijn zeldzaam, het wereldwijde web heeft ervoor gezorgd dat ook Italianen heel goed weten wat elders voor klassiekers wordt gevraagd. Het aanbod is echter uniek, met modellen die je bij ons zelden of nooit ziet. Goedkope restauratie-objecten zijn er wel volop. Heb je zo’n ding dan thuis gedemonteerd en grondig bekeken, weet je meteen welke onderdelen je volgend jaar op deze beurs moet zoeken. Al hebben de meeste bezoekers geen excuus nodig voor een nieuw bezoek, want dit evenement is zeer verslavend.
Verwacht niet dat bij elke aangeboden machine een prijskaartje op de koplamp is geplakt. Meestal moet je naar de prijs vragen. Lastig als je hier rondloopt als toerist, en niet elke machine wilt kopen. Maar als je het Italiaans niet machtig bent, kom je er wel uit met een pen en een papiertje. Het loven en bieden kan dan alsnog beginnen. Op z’n Italiaans natuurlijk, waarbij de verkoper soms gebaren zal maken die de indruk wekken dat je zijn lieve moeder wilt beroven. Theater, in het land van de laars zijn ze er gek op.
Het heb je daadwerkelijk interesse maar kom je er niet uit met de prijs, probeer het dan een dag later nog eens: veel aanbieders willen het liefst met een zo leeg mogelijke aanhanger of bestelbus weer terug naar huis.

 

Zelf bezocht ik de Mostra Scambio afgelopen jaar met de Aermacchi Club (aermacchi.nl), die al dertig jaar lang een ‘all-in’ busreis naar ’s werelds sfeervolste en wellicht ook grootste klassieke motormarkt organiseert. Inclusief een vrachtwagen om de aankopen weer mee terug te kunnen nemen. En alhoewel het op dit moment met alle Corona-ellende nog onvoorstelbaar is en het leven met name in Noord-Italië compleet stilligt, staat de Mostra Scambio 2020 wel op de kalender. De 44e editie wordt gehouden van 4 t/m 6 september. Een week later zet Moto Guzzi trouwens de deuren van de fabriek weer open tijdens hun befaamde Moto Guzzi Open House in Mandello del Lario; wellicht een mooie combi om het Italiaanse motorleven te ontdekken. Voor de klassieker-beurs op Imola vind je alle info op www.mostrescambiodepoca.it. Maar wees gewaarschuwd als je er naar toe gaat, want wie dit éénmaal heeft meegemaakt…

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...