Nieuws

Chinese bobbers

Lange wielbasis, dikke banden, cool uiterlijk – als het om bobbers gaat, weten fabrikanten als Triumph, Harley-Davidson en Indian precies hoe zo’n droommotor eruit moet zien. De crux: de kosten. Uit het Verre Oosten komen echter nieuwe, goedkopere bobberconcepten overgewaaid.
Serieuze concurrentie of stoorzenders?

Sommigen weten het ongetwijfeld nog goed: enkele decennia geleden werden de wegen in grote getalen bevolkt door choppers als Yamaha’s XV535, Honda’s VT600C of Suzuki’s VS600. Dat is al lang verleden tijd, voornamelijk omdat de Japanse fabrikanten ze geleidelijk uit hun programma’s hebben gehaald. Maar zowel Honda als Kawasaki zijn het genre aan het herontdekken met respectievelijk de CMX500 Rebel en de Eliminator 500 (zie ook MotoPlus 14/2024). Maar voordelige en cool uitziende bobbers zijn hier in Europa nog steeds dun gezaaid.
In China is dat anders, daar vechten steeds meer bobbers in de lichtere inhoudsklassen om de gunst van kopers, en zijn dikke banden en een nonchalante uitstraling helemaal hip. Of deze modellen op een gegeven moment allemaal Europa zullen overwaaien en de gevestigde fabrikanten verdringen of dat het bij proefballonnetjes blijft, zeg het maar. Het is in ieder geval de moeite waard om ze een wat nader onder de loep te nemen.

BENDA NAPOLEON 450
Benda hoort nog niet heel lang tot het gilde der Chinese motorfabrikanten. Het bedrijf werd in 2016 opgericht en is dus nog erg jong. Met Napoleon 450 presenteerde Benda in 2023 een nieuwe bobber op de Beijing Motorcycle Show. Het wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 448cc V-twin, die 50 pk topvermogen en 45 Nm koppel levert. Met een slag van 63,5 millimeter en een boring van 67 millimeter heeft deze V-twin een relatief lange slag – ideaal voor relaxed tuffen met deze 190 kilo wegende bobber. De voorvork van de Napoleon 450 lijkt door de blender te zijn gegaan. Wat oogt als een Hossack-vork is in werkelijkheid een met grote kappen afgedekte telescoopvork. De beide achterschokdempers liggen al net zo verstopt onder het solozadel en meer kappenwerk, wat het idee van een starre achterzijde geeft. Wat het spuitwerk van veel onderdelen betreft gaat Benda een heel eigen weg. Frame, swingarm en nog wat andere onderdelen zijn voorzien van een lak, die een hamerslag-effect geeft.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze Napoleon 450 halverwege 2023 in China op de markt zou komen, maar tot dusver is deze lichte bobber er nog niet opgedoken. Een eventuele komst naar Europa lijkt dus nog ver weg. Jammer eigenlijk, aangezien de Benda Napoleon 450 optisch in ieder geval biedt wat bobber-fans doorgaans weten te waarderen. Tenminste, als de prijs goed is, maar zelfs die is er nog niet.

 

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...