+ Plus

Bosch: tweewieler als groeimarkt

Binnen dit concern kunnen ze alles – van bougie tot koelkast. En wat doet het bedrijf uit Zuid-Duitsland? Het versterkt op grote schaal haar aanwezigheid in de wereldwijde motormarkt. Daar verwacht Bosch in de toekomst een miljardenindustrie.

Om Dirk Hoheisel nu meteen een strak afgebakende, motorspecifieke horizon voor te spiegelen, zou misschien ook wat te ver gaan. De topman van Bosch promoveerde op het gebied van halfgeleider techniek voor hij carrière maakte bij de Duitse technologie- en dienstverleningsreus met wereldwijd ongeveer 360.000 medewerkers, 440 dochterondernemingen en filialen in ruim zestig landen. Sinds juli 2012 is Hoheisel bij Bosch een van de tien directeuren en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor, in Bosch-jargon: ‘de systeemintegratie van de takken Mobility Solutions, Chassis Systems Control, Car Multimedia, Automotive Electronics en Automotive Steering’. Simpeler gezegd: Hoheisel zit bij deze technische toeleverancier behoorlijk hoog in de boom. En zo iemand heeft waarschijnlijk wel belangrijkere dingen te doen dan zich met de toekomst van de met auto-industrie vergeleken kleinschalige tweewielermarkt bezig te houden.
Maar Hoheisel doet het toch en zelfs met bevlieging: “We willen een vastberaden organisatie neerzetten, die in alles motorfietsen ademt en enorm bij dat product betrokken is.” Op deze enigszins plastische wijze omschrijft de 57-jarige directeur de integratie van de nieuwe producttak ‘Two-Wheeler and Powersports’ (voornamelijk motorfietsen, maar ook quads, speedboten en sneeuwscooters) in de afdeling ‘Mobility Solutions’, de grootste tak van de Bosch-groep. ‘Mobility’ tekende in 2014 voor een omzet van 33 miljard euro, op een totale omzet voor Bosch van 49 miljard euro. In het licht van deze cijfers doen de veertig medewerkers van de nieuwe afdeling ‘Two-Wheeler’ (die overigens niet gehuisvest zijn in het bij Stuttgart gelegen Gerlingen, maar in het Japanse Yokohama) bescheiden aan. Toch hebben deze veertig specialisten toegang tot een wereldwijd vertakt netwerk van Bosch-medewerkers. En uiteraard ook tot de fabricagecapaciteit van het concern, dat, in de wetenschap dat het grootste deel van de motor-hardware afkomstig is van de gigantische auto-afdeling van Bosch, alles nogmaals in een heel ander perspectief zet.

Eén ding wil Hoheisel wel benadrukken: puur en alleen ontwikkelen voor motorfietsen zou te duur worden. In ieder geval als het om de in verhoudingsgewijs geringe aantallen zware high-end motorfietsen voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt gaat. Desondanks neemt Bosch deze markt zeer serieus. Ten eerste omdat het met jarenlange ABS-ervaring en vooral met het nieuw ontwikkelde MSC (Motorcycle Stability Control) de markt het meest te bieden heeft. En ten tweede omdat het Duitse bedrijf in dit technische luxe-segment op de lange termijn een glanzend perspectief ziet, aangezien de miljoenen tweewielerrijders in India en Zuidoost Azië op den duur niet alleen meer cilinderinhoud en vermogen zullen wensen maar ook meer veiligheid. Het MSC is dan de kers op de moderne veiligheidstaart. Met de MSC-sensoren, de bijbehorende aansturing en de steeds kleiner en lichter wordende hydrauliek (zie grafiek rechtsboven) zien ze zowel in het Duitse hoofdkwartier als in Yokohama prima vooruitzichten voor zowel de high-tech motoren in ons deel van de wereld als voor de volgende en daaropvolgende generaties voor massamobiliteit in Azië. Er over spreken is echter een ander verhaal. In ieder geval niet in het openbaar. Maar aan één ding twijfelen zowel Hoheisel als de in Japan werkzame ABS-specialist en MSC-ontwikkelaar Fevzi Yilidirim niet, namelijk dat uitgerekend de motorfiets met zijn lastige frame-eisen (lees: geen kreukelzone en enkelsporig voertuig) nog genoeg speelruimte biedt voor de toepassing van extra elektronische hulpsystemen. Het verder integreren van diverse aanstuursystemen en functionaliteiten bijvoorbeeld. “Uiteraard zijn we ook met alle Japanse fabrikanten in gesprek als het om MSC gaat”, vertelt een zelfbewuste Yildirim. En dan gaat het vanzelfsprekend over toekomstige sensor- en ook datagebaseerde functies, die gevaarlijke situaties al vroegtijdig herkennen, op tijd waarschuwen of zelfs een automatische reactie van de motor kunnen aansturen. Daarbij kun je aan van alles denken, van een waarschuwingslampje in de cockpit tot een lichte remmanoeuvre, zodra bijvoorbeeld een van de omgevingssensoren een gevaarlijke situatie herkent. Een interessant thema, waar de specialisten van Bosch zich logischerwijs nog niet tot in detail over kunnen uitlaten. Maar één ding wil Hoheisel wel duidelijk stellen: het zijn geen scenario’s voor een nog verre toekomst, maar heel concrete plannen. De vertaalslag naar de dagelijkse praktijk zou wel eens heel snel kunnen volgen.
Over iets anders mogen de experts van Bosch wel vrijuit spreken en dat is eenvoudige en betaalbare injectie- en ABS-technologie voor de massamarkt. Volgens de prognoses worden er in 2012 160 miljoen gemotoriseerde tweewielers geproduceerd, waarvan 90% in China, India en Zuidoost Azië. “Massamobiliteit zal altijd middels tweewielers gaan”, is Hoheisel zeker. En ook dat op deze reusachtige markt de thema’s veiligheid en milieu al hoog op de agenda staan.

Onlangs heeft Bosch een nieuw injectiesysteem voor motoren kleiner dan 250 cc gepresenteerd, dat prijstechnisch kan concurreren met de nu nog in dit segment gebruikelijke carburateur en verbruik en emissie tot 16 procent kan verlagen. Momenteel gaat er een voorwiel-ABS van Bosch in productie op de Pulsar RS van Bajaj, in aantallen de vijfde motorproducent ter wereld. Een soort van pilotproject, waarvan er nog meer zullen volgen. En dan kan Bosch met de veiligheid voor tweewielers weer nieuwe stappen gaan zetten.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.