+ Plus

Boetes in het buitenland

Het is een klopjacht. Letterlijk welteverstaan, gewoon een legale manier om het geld uit je zakken te kloppen. En als de buitenlandse wetshandhavers er zin in hebben, is je portemonnee van zijn inhoud beroofd en als het tegenzit ligt je motorfiets ook nog eens aan de ketting. We zetten even op een rij wat je in het buitenland wel en wat je niet moet doen in het verkeer.

Gewoon thuisblijven in eigen land, zo luidt het devies. Wat over de Veluwe boemelen, appelgebak met koffie doen bij het monument op de Afsluitdijk of een rondvaart maken op de Nijmeegse Pannenkoekenboot. Op den duur misschien wel wat saai, maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en waar je aan ontkomt: aan dikke bekeuringen.
Niet dat de boetes in Nederland mild zijn, maar over het algemeen valt er met de Nederlandse agenten redelijk te praten. Dit in tegenstelling tot de veelal autoritaire dienders in het buitenland, die geen tegenspraak dulden. Dit betekent natuurlijk niet dat je het buitenland moet mijden, maar hou je er dan wel aan de verkeersregels. Het gaat er namelijk vaak strenger aan toe dan hier, waarbij de boetes tot ongekende hoogte kunnen oplopen. Noorwegen spant hierbij de kroon: voor het rijden door een rood verkeerslicht bijvoorbeeld, moet je de Noorse staatskas spekken met maar liefst 650 euro…

Boetes in Duitsland

Grüss Gott! Duitsland is al lang niet meer het land van de onbegrensde snelheden. Op veel autosnelwegen heerst er dan wel geen snelheidslimiet, overal geldt een richtsnelheid van 130 km/uur. Houd je je daar niet aan en gaat het onverhoopt mis, dan ben je altijd schuldig. Over het algemeen zijn de snelheidsboetes een stuk lager dan in Nederland, ga je echter op andere verkeersgebieden over de schreef, dan schrijft de dienstdoende Bundesbeambte een heel wat gepeperdere rekening uit. In Duitsland geldt over het algemeen: op snelwegen en doorgaande secundaire wegen wordt niet overdreven gecontroleerd, totdat je een bord ziet met een maximum snelheid (zoals op vrijwel alle drukke kruispunten van secundaire wegen). Daar moet je je dan ook ècht aan houden.

Bij overtredingen wordt met name gekeken of de actie gevaar oplevert voor het overige verkeer en is dat het geval dan volgt er niet alleen een boete die er stevig inhakt, maar strooit de Duitse politie ook veelvuldig met rijverboden.

Ook een punt om even aandacht aan te schenken is de uitlaat van je motor. Zelfs een bij ons volstrekt legaal en stil systeem kan er bij onze oosterburen in resulteren dat je aan de kant van de weg wordt gezet. Je mag dan alleen verder wanneer de motor ter plekke van een origineel uitlaatsysteem wordt voorzien. Goede zaak: in Duitsland wordt in bijna alle gevallen alleen van voren geflitst. Inderdaad, de kant waar wij geen nummerbord hebben.

Boetes in Zwitserland

Grüetzi! De Zwitsers hebben het niet op snelheid. Erg vlot zijn ze zelf dan ook niet en dat heeft zo zijn gevolgen. Dure gevolgen wanneer je de snelheidslimiet een keer links laat liggen. Als je buiten de bebouwde kom twintig kilometer per uur te snel hebt gereden, dan ben je voor minimaal 400 euro aan de beurt. Bij een overschrijding van meer dan 30 km/uur wordt het heel wat ernstiger en nemen de agenten de rekenmachine ter hand. De hoogte van de boete wordt dan namelijk gerelateerd aan het inkomen, wat erop neerkomt dat je met een bruto inkomen van 3600 euro, netto 1200 euro moet aftikken. Als buitenlander krijg je niet altijd dezelfde behandeling als de Zwitsers zelf, maar de wettelijke mogelijkheid is er en daar dien je toch rekening mee te houden. Net als met radarvallen die in vangrails en vuilnisbakken zijn verstopt trouwens en waarvan je keurig een acceptgiro uit Groningen (met Nederlands banknummer) krijgt thuisgestuurd. Alleen al op de 60 kilometer autosnelweg tussen Genève en Lausanne zijn er twintig kansen om op je onvoordeligst op de foto te komen. Van voren en van achteren.

Ook op de populaire bergpassen wordt veel gecontroleerd, en dan met name waar je vanaf een bergpas een dorpje komt binnenrijden. En probeer je de serene bergrust met een luidkeelse uitlaat naar het hiernamaals te trompetteren, dan kom je er ontnuchterend duur van af. Ter plekke mag de politie geldboetes van € 185,- contant afrekenen. De opmerking “zoveel heb ik niet bij me en mijn pinpas ligt nog thuis” wordt gewaardeerd met de gijzeling van je motor. En dat komt dan mooi uit, want meestal krijg je ook direct een rijverbod opgelegd.

Boetes in Spanje

Buenos Dias! Ook in Spanje mag elke agent je motor aan de ketting leggen wanneer er niet genoeg euro’s in je knip zitten. Contant kan dit oplopen tot 600 euro. Overtredingen als dronkenschap, overschrijden van de maximumsnelheid, negeren van inhaalverbod (doorgetrokken witte streep!) of het niet verlenen van voorrang worden in Spanje geclassificeerd als ‘zwaar vergrijp’ en kunnen je tot maximaal € 300,- per geval kosten. Een agent heeft echter ook de interpretatievrijheid om de overtreding op te waarderen tot zeer zwaar – bijvoorbeeld wanneer je rijgedrag het overige verkeer in gevaar brengt – en dan heb je direct een rijverbod aan je broek hangen. In dergelijke gevallen biedt eigenlijk alleen een advocaat nog uitkomst. Deze zou nog wat aan de hoogte van de boete kunnen veranderen door bijvoorbeeld het beoordelingsvermogen van de dienstdoende agent in twijfel te trekken. In ieder geval kan hij zich nuttig maken door de onderhandelingen over het vrijgeven van je motorfiets te leiden.

De problemen in Spanje richten zich niet alleen op het asfalt, ook daarbuiten kan het je slecht vergaan. Even off-route rijden in toeristische gebieden resulteert al snel in een inbeslagname van je motor. Datzelfde kan je overigens ook in Frankrijk en Italië overkomen, waar het belang van milieu en toeristen hoger wordt ingeschat dan het plezier van de off-road-rijder. Wil je je toch graag buiten de gebaande paden begeven, doe dit dan op de daarvoor aangewezen pistes onder begeleiding van lokale gidsen.

Boetes in Frankrijk

Bonjour! “La France en laissez faire (leven en laten leven)! Dat laatste kun je het beste maar zo snel mogelijk vergeten, want de verkeerscontroles in Frankrijk worden met de dag intensiever. Steeds vaker loeren de met radarpistolen uitgeruste gendarmes vanuit de schaduw op hun prooi. En omdat het hier een nogal vervelende klus betreft is het humeur van de dappere dienders navenant. Aan het eind van de dienst komt het goede humeur echter weer terug en gaat het van: “Hey François! Ik heb vandaag weer een Hollandse garçon met zijn R1 van de weg geplukt!” En wat staat die garçon dan precies te wachten? Dat hangt er vanaf wat hij misdaan heeft en hoe hij zich opstelt. Een vloeiend gesprek wil nog wel eens helpen bij de onderhandelingen, die natuurlijk direct vastlopen wanneer je geen woord Frans spreekt. Gaat het gesprek evenwel naar wens en toon je berouw voor je zonden, dan mag je na het betalen van € 650,- je weg vervolgen. Prima geregeld voor een overschrijding van dertig km/uur en het inhalen van een lelijke eend op een te zwaar beladen motorfiets terwijl je groot licht voert. Had net zo makkelijk € 1250,- kunnen zijn en dat is net onder het maximum van 1500 euro. Willen de onderhandelingen niet vlotten, ontaardt de zaak in een heftige discussie en houd je vast aan je onschuld, dan heeft de gendarmerie andere middelen om je tot betaling te dwingen. Motor en rijbewijs worden in beslag genomen en je mag de Franse cultuur opsnuiven van achter de tralies. Voor buitenlanders geldt geen uitstel van betaling, je zult direct het verschuldigde bedrag moeten voldoen. Is de overtreding dermate zwaar – bijvoorbeeld bij een snelheidsoverschrijding van meer dan 50 km/uur – dat eerst een rechtbank zich over de zaak moet ontfermen, dan moet er een borgsom betaald worden. De uiteindelijke boete komt dan maanden later, maar deze kan buiten Frankrijk niet worden geïnd. Openstaande rekeningen worden echter doorgegeven aan collega’s bij de grens, die je bij een volgend bezoek van de weg kunnen plukken.

De Franse regering is daarnaast druk bezig met het aanpassen van de wet om aanpassingen aan je motorfiets te verbieden. Het is nog niet zover, maar om het motorgilde alvast wat angst in te boezemen, zijn er al delen van het plan naar buiten gebracht. Wat te denken van het in beslag nemen van de motor, boetes tot € 7500,- of een half jaar de gevangenis in. Ook de lokale wetgevers zijn creatief, zeker in de omgeving van Parijs. Van het stadsbestuur mag iedereen zijn motor parkeren waar deze niemand hindert of geen gevaar voor het overige verkeer vormt. Lovenswaardig, maar helaas heeft de Parijse gendarmerie een heel andere visie op het geheel en sleept zonder pardon fout geparkeerde motorfietsen af. Verbazingwekkend, want de hoofdstedelijke dienders doorkruisen zelf maar wat graag de stad per motor. Daarbij met name op zoek naar motorrijders die tussen de files doorrijden, want – geloof het of niet – ook dat is officieel verboden la belle France.

Boetes in Oostenrijk

Servus! “Oostenrijk is een koopjesland wanneer het op boetes aankomt,” aldus Edwin Hofbauer, de voorzitter van de Oostenrijkse Motorrijders Actie Groep. Een bekeuring tussen de € 20,- en € 35,- bij een snelheidsoverschrijding tot 20 km/uur mag je inderdaad bijna een vriendenprijsje noemen. Toch kunnen de tarieven voor boetes in Oostenrijk oplopen tot 700 euro en in ernstige gevallen zelfs 2000 euro! Om buitenlandse bestuurders aan te sporen tot een snelle betaling kan de boete worden omgezet in een direct ingaande celstraf als alternatieve betalingsmethode. Bovendien blijken Oostenrijkse agenten een beter oog voor snelheid te hebben dan hun radarapparatuur. De straf als gevolg van hun geschatte snelheid is onbespreekbaar, discussiëren helpt niet. Nederig gedrag soms wel, de boete zal er niet minder om zijn, maar de beambte zal dan in ieder geval niet zijn vingers vuilmaken met het verwijderen van je kentekenplaat.

Speciaal in Tirol staat de zaak op scherp, aangezien daar het toerisme welig tiert en dientengevolge ook het aantal ongevallen waarbij buitenlanders betrokken zijn. Hierdoor zijn de Oostenrijkse autoriteiten extra scherp op verkeersovertredingen van buitenlanders. Ook iets om rekening mee te houden, er wordt van achteren geflitst. De boete kun je echter aanvechten door op te geven dat het wel je motor was die te hard ging, maar dat jij niet de bestuurder was. Bovendien hebben de Oostenrijkse grenswachten (nog) niet de beschikking over een register met openstaande buitenlandse boetes.

Boetes in Italië

Bon giorno! Italië kent minimum en maximum boetes. De minimum boetes zijn vaak lager dan die in Nederland, terwijl de maximum boetes vier keer het minimum bedragen. Bij aanhouding moeten buitenlanders meestal meteen het minimumtarief betalen, waarna je een betaalbewijs ontvangt en daarmee is de zaak afgedaan. Betaal je niet direct dan kan men een waarborgsom opleggen die de helft van de maximumboete bedraagt. Betaal je deze niet dan wordt je rijbewijs of motor in beslag genomen. De ANWB waarschuwt bovendien dat Italiaanse rechtbanken niet erg zorgvuldig omgaan met rijbewijzen en deze vaak kwijtraken. Ga er vanuit dat er in de grote steden structureel 90 km/uur wordt gereden, de snelheid waarbij je nog net geen strafpunten scoort. In het landelijke deel van het land kan een biljet van 20 euro in het rijbewijs de taalproblemen bij kleinere overtredingen gladstrijken. Raden we echter niet aan, want je zult altijd net op die ene onkreukbare agent stuiten. Mocht de zaak escaleren, dan bestaat de kans dat de politie de wapenstok als doorslaggevend argument gebruikt. Wees daarom voorkomend in woord en daad.

Het is een klopjacht. Letterlijk welteverstaan, gewoon een legale manier om het geld uit je zakken te kloppen. En als de buitenlandse wetshandhavers er zin in hebben, is je portemonnee van zijn inhoud beroofd en als het tegenzit ligt je motorfiets ook nog eens aan de ketting. Hou er ook rekening mee dat boetes voor ernstige overtredingen, begaan tussen 22:00 en 7:00 uur, met 30% worden verhoogd. Denk hierbij aan een snelheidsovertreding of rijden door rood licht.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...