Benno Raams – Yamaha GTS1000

« Terug naar Mijn Trots

Yamaha’s GTS1000 deed bij zijn presentatie in 1993 het nodige stof opwaaien, met name door de vorkloze voorvering en zijn destijds tamelijk futuristische voorkomen. Een combinatie die samen met de forse aanschafprijs en het hoge gewicht echt commercieel succes in de weg stond. Maar inmiddels is het een machine met ontluikend verzamelaarspotentieel. Benno Raams kocht zijn GTS1000 in 1997 nieuw en is er na dik 122.000 kilometer nog steeds naar volle tevredenheid mee onderweg.

“Het design en de techniek van de GTS1000 spraken mij juist enorm aan toen ik hem in 1997 nieuw kocht. Dat de GTS destijds niet zo succesvol was, lag misschien inderdaad aan de constructie van de voorwielophanging, die voor meer stabiliteit bij remmen moest zorgen, maar ik denk dat ook de prijs een heel grote rol heeft gespeeld. Ik heb er geloof ik iets van 28.000 gulden voor betaald en dat was toen serieus veel geld. En misschien hadden veel mensen ook een cardan op de GTS gezien in plaats van een ketting, maar dan was hij nog weer een stuk zwaarder geworden. Hij weegt droog 243 kilo en met benzine en alle andere vloeistoffen komt daar nog eens 20 tot 30 kilo bij. En dat merk je op een bijvoorbeeld een kronkelend dijkweggetje. Dat is echt werken en gaat met een lichtere fiets allemaal net even wat makkelijker. Ook in en uit een schuur manoeuvreren, is een aardige klus. Nee, met een GTS1000 moet je echt leren omgaan.
Voor deze heb ik van alles gereden, maar hoofdzakelijk Yamaha’s. Ik ben begonnen met een Honda CB400N, een twinnetje. Ach, toen had ik net mijn rijbewijs en leek alles snel. Vervolgens ben ik al snel overgestapt op een Yamaha XJ600 met cardan. Daar heb ik er twee van gehad, voor ik weer overstapte naar Honda met een VF750. Maar dat was voor mij een levensgevaarlijk ding. Na twee weken reed ik hem kort. Het kleine 16 inch voorwiel en hoge snelheden gingen niet zo goed samen. Ik begon te slingeren en toen was het gedaan. Dat is gelukkig voor mij heel goed afgelopen. Daarna heb ik voor ik de GTS kocht nog twee Yamaha’s FZ750 gehad en een FJ1200. Die FJ1200 was op zich ook een prima motorfiets, maar als ik er eens samen met mijn vrouw mee onderweg was en op snelheid door een kuil in de weg reed, zat ‘ie al snel met van alles aan de grond. Niet zo prettig. Ook duikt de GTS veel minder fors bij hard remmen. Hij stuurt in ieder geval niet zwaarder, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de banden die je er om hebt liggen.  Ik heb de GTS nu zeventien jaar en de teller staat inmiddels op ruim 122.000 kilometer en die zijn nagenoeg allemaal tijdens toerritten en vakantie- en weekendtrips gedraaid. Toen de teller op een ton sprong, heb ik er een filmpje van gemaakt. Dat staat op Youtube. Ach, je hebt er geen drol aan, maar het is wel leuk. In al die tijd ben ik nog niet echt in de verleiding gekomen om de GTS weg te doen. Dat komt deels natuurlijk ook doordat ik een gezin heb, waar ik in financieel opzicht rekening mee te houden heb. Neemt niet weg dat er tegenwoordig heel veel mooie motorfietsen zijn. Een FJR bijvoorbeeld, of een MT-09 Tracer. Allebei sneller en makkelijker, maar dan moet er zoveel geld bij. Wat zou ik voor de GTS terugkrijgen? 1.000, 1.500 euro misschien? Er staan veel kilometers op, dus wie wil zo’n ding hebben? Maar misschien krijgt hij ooit wel verzamelaarswaarde, weg doen zal hoe dan ook een zware afweging zijn.”

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.