Nieuws

Barista motorblok

Mocht Disney voor een film ooit nog eens op zoek gaan naar een uitvinder dan is er geen betere keuze dan Gerhard Kienle. De charismatische uitvinder barst niet alleen van de ideeën, maar voert ze ook daadwerkelijk uit. Zoals dit koffiezetapparaat in het blok van een Moto Guzzi.

Enige tijd geleden dwarrelde een brief de digitale redactiemailbox in. De afzender stuurde ons een foto van een Moto Guzzi V50-motor met een geïntegreerd koffiezetapparaat. Hij schreef: “Uw artikel in Fuel 3/2019 heeft me geïnspireerd om een soortgelijk project op te starten. Het desbetreffende verhaal ging over een bouwer van custom-motoren die een espressoapparaat had laten samensmelten met een knucklehead-motor. We beloofden de briefschrijver langs te komen voor een kop koffie, maar het duurde uiteindelijk bijna anderhalf jaar voordat we onze belofte nakwamen.

Gerhard Kienle uit Altheim is net zestig jaar geworden. Degenen die het niet weten, schatten de werktuigbouwkundig ingenieur net boven de vijftig. De vader van twee is slank, alert en straalt altijd energie uit zonder zenuwachtig over te komen. Tussen zijn grijze sik en donkere haar turen nieuwsgierige ogen. Zijn handdruk is stevig en getuigt van wilskracht. Samen met zijn broer Franz Xaver runt hij al jaren het familiebedrijf, dat in 1982 is opgericht en zich volledig toelegt op speciale machinebouw.

De broers zijn niet eenkennig en produceren van alles: van losse kleine onderdelen tot grote componenten die tot 20 ton wegen. Hier in Altheim, waar de winters langer duren en mensen iets langer nodig hebben om zich aan te passen aan nieuwkomers, hebben de twee een imperium gecreëerd dat aan zeventig mensen werk geeft. Terwijl Franz Xaver veel tijd besteedt aan administratie, is Gerhard de knutselaar die je belt als er ergens iets mis gaat. “Als we een nieuwe machine kopen, haal ik hem bijvoorbeeld eerst helemaal uit elkaar om te kijken wat er verbeterd kan worden,” zegt Gerhard. Dat zegt eigenlijk alles over hem. Zijn levensmotto is: het simpelweg doen, in plaats van het jezelf te simpel maken. “Toen ik de foto van de Harley-koffiemachine zag, wist ik meteen dat het beter kon”, zegt de hartstochtelijke Guzzi-fan. Naast zijn California II heeft Kienle ook een California III zijspan, een Engels zijspan gebaseerd op de California II en een Falcone Nuoro. Die laatste kwam bij toeval in zijn garage terecht. Toen zijn vrouw vroeg waarom hij vier Guzzi’s nodig had, legde Kienle het haar haarfijn uit: “Om precies dezelfde reden dat sommige vrouwen vier parfums hebben – de juiste voor elke gelegenheid.”

Kienle staat in een hal voor zijn V50 koffiemachine en zet hem aan. Het is in de basis een ECM-koffieapparaat met twee circuits type Technika IV. Zijn eerste leven bracht het apparaat gewoon door in een roestvrijstalen standaard omhulling. “Het was al direct mijn plan alle onderdelen van mijn ECM te integreren in een motorblok in plaats van alleen de cilinders simpelweg op het apparaat te monteren.” Het motorblok is snel gevonden. Een collega heeft een defect V50-blok liggen, totallos door een kapotte klep. “Ik heb het helemaal gedemonteerd en gezandstraald. Toen het blok pal naast de onderdelen van de gedemonteerde koffiemachine lag, zag de V2 er uiteindelijk nogal er nogal iel uit,” herinnert Kienle zich. “Ik realiseerde me niet meteen dat werkelijk alle overbodige stangen, beugels en gegoten wanden uit de motorbehuizing gefreesd moesten worden om ruimte te maken voor de ECM-onderdelen. Vooral in het achterste deel, waar ik de watertank moest integreren, moest ik enorm veel ruimte creëren. Bij dit model van ECM bevindt het brouwgedeelte zich in de watertank. Die valt daardoor groot uit.”

Voor iemand die elk mechanisch probleem zonder blikken of blozen oplost, lijkt de zestigjarige behoorlijk opgewonden als hij dit vertelt. “Ik ben gewoon niet gewend om in het middelpunt van de belangstelling te staan,” zegt de knutselaar bescheiden. Bovendien is hij geen man van veel woorden, maar iemand die liever de handen uit de mouwen steekt en uitdagingen aangaat.
Natuurlijk bemerkt zijn vrouw de verdwijning van het koffieapparaat uit de keuken. “Eerst vertelde ik haar dat het apparaat in de werkplaats stond om te ontkalken, omdat ik haar wilde verrassen”, lacht Kienle ondeugend. Driekwart jaar werkt hij aan het project want werkelijk niets past. Alle leidingen moeten zelf gemaakt en verlegd worden. Kienle draait de aansluitnippels van de leidingen, hij buigt ze, soldeert ze hard en denkt altijd na over het zinvol monteren van overbodige onderdelen uit zijn V-twin. Zo krijgen zuigers, drijfstangen, kleppen, stoterstangen, oliepan en bougiegaten nieuwe taken. “Dit moest een uniek ding worden dat een lust voor het oog zou zijn…”

De verrassing is daadwerkelijk een groot succes. Als Kienle de machine aan zijn vrienden presenteert, is iedereen enthousiast. Ze komen meteen op het idee om dit unieke koffiezetapparaat in een zijspan te monteren en voor de fabriekspoort in Maranello verse espresso te gaan zetten. Het woeste plan bleef bij een idee. Duizendpoot Kienle heeft gewoon te veel projecten op til staan. Onlangs is hij begonnen met het smeden van pannen om ’s winters in gepaste stijl amandelen te roosteren boven een open vuur. Of neem het ongelukje op een van zijn vele draaibanken. “De rem op de draaispindel was defect. Om die te vervangen hadden we minstens vier dagen nodig gehad. De bank zou dus per saldo bijna een week buiten werking zijn geweest. Gelukkig had ik nog een remklauw van een Guzzi 850 T3. Ik heb hem gemodificeerd, aangepast, een beugel gemaakt en een 300 remschijf aan de as bevestigd – hij remt nog beter dan voorheen.” Waar zo’n Guzzi allemaal niet goed voor is…

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test KTM 990 Duke

Eerste Test KTM 990 Duke

29 februari, 2024

Begin februari is het in Nederland grijs, druilerig en net boven het vriespunt. Een nieuwe motorfiets aan de tand ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-