Nieuws

Bandentest 2024 (2) – Toerbanden

We vieren een feestje met een select gezelschap. De genodigde gasten zijn prominente vertegenwoordigers van de categorie toerbanden. Als danspartners staan zes identieke BMW R1250RS-en paraat om vanuit knusse blues via dynamische rock ’n roll te eindigen bij hectische techno-beats. Welke van de zes hoofdgasten komt er na afloop van 2.000 kilometers bochtendans als beste uit de bus?

Het dansen door de bochten is de mooiste, meest vermakelijke manier van motorrijden. Het samenspel van mens, motor en de meest uiteenlopende soorten bochten, het aanremmen, platleggen in en uitaccelereren van krappe en ruime bochten, daarin ligt de essentie van het rijden. Dit spel met alle krachten geeft het verslavende gevoel dat ons telkens weer op de motor doet stappen, ons er lang op houdt en dat zo enorm moeilijk te beschrijven is voor buitenstaanders. En een heel grote, bepalende invloed op dit gevoel hebben de gemonteerde banden. Ze vormen het contact tussen motor en wegdek en ze maken het verschil in allerlei subjectieve ervaringen en gevoelens, maar ook in meetbare opzichten. En dat ook nog afhankelijk van de staat waarin ze verkeren, want er zitten soms grote verschillen tussen de stuureigenschappen van nieuwe en deels versleten banden.

In 2024 richten we ons vizier op de toerbanden in de gangbare maten 120/70 ZR17 en 180/55 ZR17, nadat vorig jaar de banden in de allroadcategorie aan bod kwamen. Dit jaar doorlopen de zes sets toerbanden eerst een slijtagetest over 2.000 kilometer voordat ze worden beoordeeld in de vergelijkingstesten op droog (op straat) en nat wegdek (op het speciale permanent natgehouden testcircuit). Ja, dat lees je goed: we hebben de banden voor de puntenverdeling deze keer niet in nieuwstaat op hun rijeigenschappen beoordeeld, maar pas toen ze er tweeduizend kilometer op hadden zitten. En waarom? Omdat we uit ervaring weten dat de prestaties van premium-banden in nieuwstaat heel dicht bij elkaar liggen. Het voelen van verschillen is vaak deels moeilijk, wanneer het slechts nuances zijn. Tweeduizend kilometer later kan het karakter van een band in sommige opzichten echter al drastisch zijn veranderd. En dat heeft een grote invloed op het stuurgedrag van de motor en daarmee veelal een cruciale invloed op het rijgevoel van de man of vrouw in het zadel.

Hoe groot de verschillen tussen de verschillende fabrikanten worden, welke band hoeveel rubber op het wegdek achterlaat, hoe de stuureigenschappen veranderen en met welke band je het langste rijplezier hebt, dat zal blijken op de komende pagina’s.

 

De volgende banden nemen deel aan de test:
Michelin Road 6 GT
Pirelli Angel GT II
Dunlop Roadsmart IV GT
Metzeler Roadtec 02
Continental Road Attack 4 GT
Bridgestone T32

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-