Nieuws

Bandentest 2022 deel 2: Toerbanden

Moderne radiaal-toerbanden zijn inmiddels ware alleskunners. Vooral qua sportieve eigenschappen zitten ze de echte sportbanden dicht op de hielen. Leiden andere eigenschappen daar wellicht onder, zoals hun natte en koude grip? Deel 2 van onze 2022-bandentest schept daarin duidelijkheid.

Hoe je het ook doet, je doet het altijd verkeerd. Dat gevoel kennen we waarschijnlijk allemaal wel. En we durven te voorspellen dat die uitdrukking ons na het publiceren van dit tweede deel van onze jaarlijkse bandentest om de oren zal vliegen. Waarom, vraag je je misschien af. Simpel antwoord: omdat we het wagen een toerbandentest te publiceren zonder slijtagemeting! Daarmee zeggen we maar direct wat je op deze pagina’s niet gaat vinden: harde uitspraken over de levensduur van deze zes bandensets. We zijn het er volledig mee eens dat dit aspect heel belangrijk is voor de kilometervretende doelgroep van deze bandencategorie, maar we hebben de ervaring dat ook sportmotorrijders en allroadrijders voor het maken van een aankoopkeuze erg geïnteresseerd zijn in de slijtage van hun categorie banden. Daarom moeten we elk jaar een keuze maken wie als bonusonderdeel de slijtagetest krijgt. Wie het vorige nummer heeft gelezen, heeft gezien dat die eer dit keer ten deel is gevallen aan de sportbanden.

Voordat we nu een ‘ja, maar’ krijgen toegeworpen: slijtagemetingen volgens ons concept zijn er niet zomaar eventjes bij te doen. Afwisselend een set op onze langeduurtestmotor leggen en dan na een paar duizend kilometer kijken hoeveel eraf is, dat levert slechts een geïsoleerd resultaat op: bandentype ABC heeft 5.678 kilometer gereden met zoveel slijtage. Dat is vervolgens niet te vergelijken met de volgende set van merk DEF die er 6.789 kilometer op heeft gelegen. Dat zijn allemaal op zichzelf staande meetresultaten die niet rechtstreeks met elkaar te vergelijken zijn, aangezien de rijders en bijbehorende rijstijlen verschillen, de omstandigheden anders zijn, er andere wegen zijn gereden enzovoorts. De ene keer heeft iemand zich volgas uitgeleefd op de Autobahn, met de andere set is iemand bloemetjes plukkend op boemelreis geweest. Er zijn daadwerkelijk ‘bandentesten’ die op deze losse wijze worden uitgevoerd, maar dat staat mijlenver af van de normen die we hanteren in onze slijtagemetingen.

Komen we nu dan bij het goede nieuws: we hebben vorig jaar nog een slijtagetest gedaan met deze bandencategorie, en vier modellen uit die test treden nu wederom aan. Kleine kanttekening: Continental doet nu mee met de GT-versie van de Road Attack 3, omdat alleen die voor de BMW R1250R is goedgekeurd. Bijna alle bandensets zaten destijds qua slijtage op gelijkwaardig niveau, alleen de Bridgestone T32 hinkte wat achteraan. De ervaring leert dat opvolgers meestal niet slechter worden, maar eerder duurzamer. Dus ook al hebben we nu in 2022 geen levensduur-update: de verschillen waren de vorige keer klein en dat zullen ze naar onze inschatting nu ook weer zijn.
Daarmee genoeg over inschattingen en op naar de echte meetwaarden: de test van zes sets toerbanden op bochtige droge en natte wegen, deze doen er mee:Bridgestone Battlax T32
Continental Road Attack 3 GT
Dunlop Roadsmart IV GT
Metzeler Roadtec 01 SE
Michelin Road 6 GT
Pirelli Angel GT

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-