Nieuws

Bandentest 2022 deel 1 – 6 sets sportbanden

Even snel een sprintje trekken kunnen ze allemaal. Maar hoe hangt de vlag erbij wanneer lijf, leden en rubber enkele duizenden kilometers voor de kiezen krijgen? Of wanneer de regen met bakken uit de hemel komt? Daarom valt nu het startschot voor onze uitgebreide 2022-bandentest. Als eerste aan de beurt zijn zes supersportieve banden die zowel op het circuit als de openbare weg meer dan tweeduizend kilometer voor de kiezen krijgen!

Voordat we aandachtig naar de hoofdrolspelers op het wedstrijdparcours kijken, dwaalt onze verslaggever eerst nog eens door de rijen om de mening van het publiek te peilen. Op welk onderdeel, zo wil hij weten, moet sportief rubber vandaag de dag in eerste linie het meest overtuigen? ‘Een bijna ongelimiteerde hoeveelheid grip’, krijgt hij natuurlijk vaak te horen. ‘Stabiliteit over het volledig mogelijke hellingshoekbereik’, is ook een veelgehoord punt. En zo hier en daar klinken ook commentaren in de trant van ‘lange levensduur’ en ‘goede prestaties in de regen’. Wanneer je dit allemaal in aanmerking neemt, is het een zeer breed pallet aan disciplines die de deelnemers aan onze bandenolympiade moeten beheersen. Inderdaad is onze uitgebreide bandentest, waarmee wij traditiegetrouw elk jaar het nieuwe motorseizoen aftrappen, door de jaren heen steeds verder geprofessionaliseerd en verfijnd. Het doel is dan ook dat uiteindelijk elke motorrijder – man of vrouw, dat spreekt voor zich – de perfecte band voor zijn of haar wensen en behoeften uit het complete aanbod kan destilleren.

Dit geldt uiteraard ook voor de categorie waarop we ons in het eerste deel van de bandentest focussen: sportbanden. Ongeacht of de fabrikanten ze veredelen met marketingtechnische kreten als super of hyper, moderne sportbanden worden in de regel niet door MotoGP-coureurs gedurende een paar rondjes op het circuit onder een stralende zon, na te zijn opgewarmd door een paar bandenwarmers, volledig uitgekneed en aansluitend weggegooid. Nee, ze doen doorgaans dienst op normale (weliswaar sportieve) motoren die worden bereden door normale rijders onder de normale omstandigheden die het dagelijkse leven ze voorschotelt. Dat kan een secundair rondje om de kerk zijn, maar ook een stukje gassen op de snelweg. En bij gelegenheid wil de hobby sportrijder ook nog wel eens een uitstapje op het circuit maken. En dat alles bij drie graden in de regen, maar ook bij dertig graden in de brandende zon. Dat is daarom precies wat ze in deze bandentest voor de kiezen krijgen. Alle klassieke omstandigheden die een typisch motorseizoen van Pasen tot en met eind oktober met zich meebrengt, vatten we samen in vier onderdelen: binnenwegen/dagelijks verkeer, nat wegdek, circuit en slijtage.

Die vind je overzichtelijk geordend op de navolgende pagina’s. Aan het eind van deze moderne vierkamp staat er dan één (of misschien twee) band(en) op de hoogste trede van het ereschavot. ‘Everybody’s Darling’ om het maar zo te zeggen. Dat is dus de band die op alle onderdelen samen de meeste punten bij elkaar heeft gesprokkeld, maar dat betekent niet automatisch dat het de juiste band voor jou is. Wanneer je niet zo zeer op zoekt bent naar een allrounder, maar juist naar een uitblinker op één bepaalde discipline (prestaties op nat wegdek, snelle rondetijden etc.), doe je er verstandig aan om de verschillende onderdelen afzonderlijk goed te bekijken. En daarmee verklaren we nu de Spelen voor geopend!

Bridgestone Battlax S22

Continental Sport Attack 4

Dunlop Sportsmart MK3

Metzeler M9 RR

Michelin Power 5

Pirelli Diablo Rosso IV

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...