Nieuws

Bandentest (2) – A2-banden

Beginners, opgelet! Banden die als eerste montage op 125-ers en 48pk-motoren zitten, blinken niet altijd uit in stuureigenschappen, grip en optimale veiligheid. We onderwerpen een aantal uiteenlopende banden in de maat 110/70 R17 en 150/60 R17 voor dit segment op een 44 pk sterke KTM 390 Duke eens aan een grondige test, op zowel droog als nat wegdek.

Zonder dat we het nou precies zo gepland hadden, is onze KTM 390 Duke een goed voorbeeld van hoe weinig invloed een koper van een nieuwe motor aanvankelijk heeft op de keuze van de gemonteerde banden. We hebben het natuurlijk over de bekende eerste montage. Op de redactie hebben we soms het gevoel dat zelfs op-en-top gemotiveerde ingenieurs tijdens de ontwikkeling hierop weinig tot geen invloed hebben. Het wordt veel meer bepaald door boekhouders en inkopers, die uiteindelijk kiezen voor een bandentype waar bijzonder goedkoop aan te komen is. Vooral in de prijsgevoelige instapklasse geldt de oude zakenwijsheid: het succes ligt bij de inkoop. Hoe goedkoper, hoe meer winst er is onder de streep!

Oké, we overdrijven de zaak een beetje. Natuurlijk worden er tijdens de ontwikkeling van een nieuwe motor ook wel eisen gedefinieerd waaraan een band die als eerste montage wordt gebruikt moet voldoen. Bij sommige cruisers wordt veel waarde gehecht aan levensduur. Bij hoogvermogende powerbikes ligt de prioriteit vaak op stabiliteit. Reden waarom daar bijvoorbeeld bandentypes met speciale codering worden gebruikt, die minder fijn sturen, maar wel rotsstabiel op hoge snelheid rechtuit gaan. Heel Kawasaki’s bijvoorbeeld zijn door deze overweging (maximaal op zeker gaan) op niet al te lekker sturende banden afgeleverd. Wat tot nu toe echter amper in het eisenlijstje lijkt voor te komen, is natte grip. Als je dat belangrijk vindt, dan moet je bij de eerstvolgende wissel zelf daarop letten. Bijvoorbeeld door een van onze vele bandentesten erop na te slaan, waar het presteren in de regen een wezenlijk aandeel in de totale puntenscore heeft. Niet in de laatste plaats omdat naar onze ervaring veel motorrijders in ons veranderlijke weer juist kijken naar dit criterium, meer dan dat ze zoeken naar de ultieme levensduur of ultrastabiele banden op topsnelheid. Juist in de regen wordt ook het kaf van het koren gescheiden, want hierbij zijn er altijd een of twee bandenytypes die het significant beter doen dan de rest.

De reeds genoemde KTM 390 Duke voor deze test stond af-fabriek op de Continental ContiMotion. Wat ons verbaasde, want naar verluidt is men in Mattighofen inmiddels overgestapt op de modernere ContiRoad. Er schijnen echter nog aardig wat voorraden te zijn van de oorspronkelijke eerste montage, waardoor onze testmotor nog op de ContiMotion werd afgeleverd. Wat die banden kunnen, en wat alternatieven op de bandenmarkt kunnen, dat kun je zien in deze vergelijkingstest.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-