+ Plus

Bandenoverzicht 2019

Banden voor cruisers, toermachines, sportfietsen, allroads, offroads of scooters. Banden voor high-end fans of spaarzame types. Banden voor alledag of voor zeer speciale gelegenheden. Wij namen dertig exemplaren onder de loep.

Fris rubber, het is en blijft één van de beste ingrepen om een qua rijeigenschappen wat ingekakte motorfiets weer met wat jeugdig elan aan de start van het nieuwe motorseizoen te laten verschijnen. Daarbij hebben de verschillende bandenfabrikanten ook voor 2019 weer een omvangrijk programma samengesteld, waarbij de gemiddelde motorrijder, ondanks een enorm brede variëteit aan smaken en eisen, op hun wenken bediend worden. Voorop natuurlijk weer de grote zes (Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Pirelli en Michelin), die bij de onderlinge concurrentiestrijd hun modelpallet de laatste jaren continu hebben uitgebreid en verfijnd. Iets dat voor ons motorrijders natuurlijk alleen maar positieve gevolgen heeft: het niveau van de premium banden (‘first-line’) kan eigenlijk bijna niet beter. En zelfs de types die inmiddels door een opvolger zijn afgelost en als budgettair aantrekkelijk alternatief in het programma blijven (‘second-line’), staan doorgaans onder de streep nog als solide allrounder te boek.
Uiteraard is er natuurlijk ook weer de nodige nieuwsgierigheid naar hoe de nieuwkomers in de klassieke segmenten (touring, sport en allroad) het er van af gaan brengen en met welke nieuwe accenten ze de bühne betreden. Bij Pirelli lost de nieuwer Angel GT II in het toersegment de Angel GT af, een band die ons tot op het laatst op hoog niveau heeft weten te overtuigen. Eigenlijk bijna niet te geloven dat diens prestaties nog overtroffen kunnen worden. De verschillende bandentesten van de afgelopen jaren hebben één ding echter onomstotelijk bewezen: een beetje beter kan altijd.
Het sportieve segment belooft daarbij in 2019 een bijzonder interessante te worden. De strijd om de kroon hier is de laatste jaren bikkelhard geworden, wat feitelijk gezien ook wel logisch is. Een beetje sportief gereden, en daar zijn ze immers voor, is dergelijk rubber relatief snel aan vervanging toe. Ofwel, de omloopsnelheid is hoog. Het wordt dus interessant welke van de drie nieuwkomers van Bridgestone (S22), Dunlop (Sportsmart Mk3) of Michelin (Power RS+) met de eer gaat strijken. Of blijft toch een ‘oudgediende’ de dienst uitmaken?
En net zo spannend gaat het er waarschijnlijk ook in de allroad klasse aan toe. Want ook hier zijn er interessante ontwikkelingen gaande. Bridgestone bijvoorbeeld komt met de AX41, terwijl Conti de Trail Attack 3 lanceert en Michelin de Anakee Adventure. Onder meer deze banden zullen dan ook acte de présence tijdens één van onze bandentesten dit jaar. Geschikte motorfietsen zijn al geregeld, de banden besteld en ook het banden (de)monteerapparaat is klaar voor gebruik. Daarover later in het seizoen meer, eerst is het tijd voor een beknopt overzicht. Dat vind je op navolgende pagina’s.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...