Nieuws

Alpenmasters 2023 – Intro

Welkom op de Stilfser Joch, beter bekend als de Stelvio! Het centrale punt van de Alpenmasters 2023! Liefst zestien motorfietsen treden aan in de voorrondes om via een knockout-test een plek in de grote finale te veroveren. In deel 1 aan de start de groepen mid adventures Japan, modern classics, elektro bikes en adventure XL.

Blader nog eens terug naar de voorgaande twee pagina’s. Heerlijk, toch? Zonsopgang, omring door imposante wolkenformaties, boven op het hoogste punt van de Stelvio. Dat moet je eens in je motorleven gedaan hebben. Met name als je eens goed kijk naar wat er zich in de haarspeldbochten onder de Tibet-Hütte rechts in beeld afspeelt: helemaal niets! Even serieus: je hebt de adembenemende 48 haarspeldbochten die zich naar een hoogte van 2.757 meter slingeren dan helemaal voor jezelf. Wat een luxe dat is, merk je pas als deze achtbaanrit een paar uurtjes later nog eens onderneemt. Dan stormt iedereen namelijk omhoog: motorrijders, fietsers, automobilisten, camperrijders. Zelfs een dapper draaiende Rolls-Royce van voor de oorlog, die meteen ook een naar oliespoor op het wegdek legt….

Ja, de Stelvio vormt weer het indrukwekkende decor voor onze grote Alpenmasters-test, die we eens per jaar met een aantal zusterbladen organiseren. Na de Dolomieten van afgelopen jaar en de Oostenrijkse Großglockner van de twee jaar er voor (2020 en 2021), keren we voor de negentiende editie van de Alpenmasters terug naar de plek waar het in 2005 allemaal begon. En niet zonder reden. Als de op een na hoogste Alpenpas, alleen de Col de l’Iseran is hoger, is de Stelvio niet alleen legendarisch, maar door het enorm krappe stuurwerk in de vele haarspeldbochten is het ook een echte beproeving voor een rijwielgedeelte én de rijder. Met name als het gedurende dag vanuit Prad en weer naar beneden richting Bormio drukker en drukker wordt, waardoor de bochten nog krapper worden en je soms ook wel eens midden in een bocht moet stoppen. Een goed gevoel voor balans is dan een must hier, en je zal de eerste niet zijn die dan onverhoeds toch een keer omkukelt. Ook dat soort drama’s hebben we hier boven op de Passo del Stelvio al meegemaakt.

In de beste Alpenmasters-traditie beginnen we dus met de voorrondes. Zestien motorfietsen, verdeeld over acht groepen, duelleren om een plek in de finale (MotoPlus 18/2023). In die finale treffen de groepswinnaars de winnaar van de 2022-editie van de Alpenmasters, de Ducati Multistrada V4 S. Maar voor het zover is moeten ze zich eerst bewijzen op een intensieve testronde, waar ze gemeten en beoordeeld worden.

Welke vier motoren plaatsen zich in deel 1 van de voorrondes: Honda XL750 Transalp of Suzuki V-Strom 800DE? Ducati Scrambler Icon of Fantic Caballero 700? Energica Experia of Zero DSR/X? En tenslotte de BMW R1250GS Adventure of de Ducati Multistrada V4 Rally? De vizieren zijn gepoetst, de motoren gestart, de berg roept – vooruit met die berggeit!

Gerelateerde artikelen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

4 juli, 2024

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform ...
Eerste Test QJ Motor SRK800RR

Eerste Test QJ Motor SRK800RR

4 juli, 2024

QJMotor debuteert dit jaar op de Benelux-markt met meteen al een behoorlijk complete modellenlijn. Het sportieve ...
Compacttest Zero DSR

Compacttest Zero DSR

4 juli, 2024

Minimaal 161 kilometer zonder bijladen belooft de A2-vriendelijke Zero DSR. Die uitdaging nemen we graag aan, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-