+ Plus

Aanvulling test Garmin Zumo 590LM – TomTom Rider

In de vorige MotoPlus publiceerden we een vergelijkende gebruikerstest tussen de nieuwe Garmin Zumo 590LM en de TomTom Rider. Hier kwamen nogal wat reacties op binnen, daarom nog een kleine aanvulling op deze test tussen de twee huidige navigatiegrootheden.

Eén van de opvallendste zaken die in de test uit MotoPlus 13 wordt aangestipt is het feit dat de nieuwe Zumo slechts 29 viapunten per route aan kan. Op zich klopt dit
inderdaad, echter had er wel de toevoeging bij gemoeten dat dit harde viapunten betreffen. Sinds de komst van de Zumo 3-serie, of meer specifiek sinds de komst van Basecamp als vervanger voor de Mapsource software, alweer zo’n vijf jaar geleden, maakt Garmin namelijk verschil tussen harde en zachte routepunten. Eric Havinga van Garmin-specialist Waypoint: “Uit feedback van Zumo-gebruikers bleek namelijk dat men niet wilde dat alle viapunten werden uitgesproken. Met de komst van Basecamp is aan die wens voldaan. De harde routepunten worden door het systeem wel uitgesproken, terwijl de zachte enkel als vormingspunten dienen. Het begin en einde van de route zijn altijd harde punten, waarbij je er op de route ook nog een aantal kunt toevoegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een koffiestop of stempelpost. De zachte punten vormen daarbij als het ware de route richting die harde punten.”
Van die harde punten kunnen er maximaal 29 aan een route kunnen worden toegevoegd, van de zachte punten meer dan 3000. Ruim voldoende dus voor welke tourroute dan ook. Wanneer je echter een oude route in je nieuwe systeem upload – en het gros van de routes op internet of die je van een motorclub of reisorganisator krijgt valt daaronder – worden alle oude routepunten automatisch omgezet naar een hard viapunt. Bevat een route dus meer dan 29 viapunten, dan wordt deze opgedeeld. En dat is precies het probleem dat door Carlo Bankers van Horizon Motor Reizen werd aangestipt: “Waarom het systeem niet automatisch alle routepunten, buiten de eerste en de laatste, naar vormingspunten omzet, is helaas niet bekend. Net zo min waarom er een maximum van 29 harde punten aan een route zit en niet veel meer (bijv. 100), wat in beide gevallen het gebruik van oudere routes toch een stuk toegankelijker had gemaakt. Nu zijn niet alleen wij als motorreisorganisatie, maar ook iedereen die nog met bestaande routes werkt, genoodzaakt om deze routes om te zetten. Inmiddels hebben we het merendeel van de bijna 200.000 kilometer aan routes van Horizon Motor Reizen volledig opnieuw opgebouwd volgens de nieuwe standaarden. Iets dat begrijpelijkerwijs de nodige tijd kost en mijns inziens onnodig is als dit automatisch gedaan zou gebeuren.”

En hoe formatteer je nu die bestaande routes snel en simpel voor alle nieuwe Garmin navigatie-systemen (vanaf de Zumo 3-serie)? Dat begint met het installeren van Basecamp, want het nog altijd populaire Mapsource kent het verschil tussen beide routepunten niet. Wie dus nog altijd niet de overstap naar de nieuwe Garmin-software heeft gemaakt, dat niet alleen voor het uitzetten van motor-, maar bijvoorbeeld ook voor wandel-, fiets- en vaarroutes kan worden gebruikt, zal deze met de Zūmo 590LM dus alsnog moeten maken. Vervolgens open je de bewuste route, selecteert alle tussenliggende routepunten (dus niet de eerste en laatste) en markeert deze als ‘Niet waarschuwen bij aankomst (vormingspunt)’. Vervolgens is het een kwestie van opslaan en exporteren naar je navigatiesysteem. Sla je de route trouwens op als universeel GPX-bestand, dan zal een TomTom Rider zowel de harde als zachte punten als waypoints zien.
Op zich is deze vertaalslag dus prima te doen, al moet hij dus wel door jezelf gedaan worden achter de pc. Bovendien zullen velen zich eerst nog het programma Basecamp eigen moeten maken. Even simpelweg je nieuwe navigatiesysteem aan je computer koppelen en de route in het bewuste mapje slepen of kopiëren, is er helaas niet bij, op dit vlak blijven wij van mening dat Garmin veel te weinig rekening houdt met de gemiddelde gebruiker. En met het feit dat veel van de momenteel aangeboden routes dus niet zomaar geschikt zijn voor de nieuwe 590. Die vertaalslag had in onze ogen echt in het apparaat zelf moeten zitten!
Ben je niet bepaald GPS-goeroe en wil je zonder tussenkomst van allerlei software toch gewoon een leuk toertje maken, dan heeft de nieuwe Zūmo 590LM overigens nog wel een hele handige feature achter de hand: de rondritplanner. Je kunt dus niet alleen van A naar B over een leuke route, maar ook van A naar A. Je geeft enkel aan dat je vanuit je startpunt een rondrit van bijvoorbeeld tweehonderd kilometer wilt maken en de 590 schotelt je dan een aantal opties voor om zonder veel omhaal een leuke rit te maken. Zo zie je maar, het hoeft niet altijd heel ingewikkeld te zijn!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-