+ Plus

Aangekleed staat netjes: Aprilia Pegaso

Net als het afgelopen jaar tuigen we ook dit jaar weer een aantal motoren op met originele, universele of typespecifieke accessoires. Aan de Aprilia Pegaso 650 Trail Touring de taak het accessoirebal te openen. Standaard is deze Touring voorzien van topkoffer en zijtassen, maar deze zijn ook los verkrijgbaar mocht je ze op een standaard Pegaso Trail willen monteren.

VALTERMOTO PADDOCKSTAND
Een paddockstand tref je al lang niet meer uitsluitend in een pitbox op een circuit. De handige standaard is in de loop der tijd uitgegroeid tot een accessoire dat ook in je eigen schuur of garage van nut kan zijn, bij het smeren van de ketting bijvoorbeeld. Dat je daarvoor niet perse een hitsige supersport in huis hoeft te hebben, bewijst deze Pegaso Trail wel, want hij is standaard voorzien van steunnokjes onder de swingarm. Die nokjes zijn trouwens wel een vereiste om deze robuust gevormde paddockstand te kunnen gebruiken. Door de soepel rollende grote wielen ‘bok’ je de motor in een oogwenk op en staat ‘ie superstabiel. Met een beetje oefening klaar je dat klusje in je eentje, maar makkelijker is het met twee man. 
Prijs: € 109,-
Info: www.motal.nl 
 
[Bild: Spiegel]
SW-MOTECH SPIEGELVERBREDERS
Ronduit irritant is het: een blik in de spiegels en niets meer zien dan je eigen armen en schouders of de vakantiebagage achterop de motor. Met een setje spiegelverbreders is dat probleem makkelijk te ondervangen. We probeerden een fraai setje CNC gefreesde aluminium exemplaren van SW-Motech, die op een groot aantal motorfietsen passen. Alhoewel de montage reuze eenvoudig is, zit er een duidelijke handleiding bij deze verbreders. Even de spiegels losdraaien, de verbreder op zijn plek zetten met de afstandsbus, de spiegel er weer in en je kunt weer zien wat er zich achter je rug afspeelt. SW-Motech heeft een breed arsenaal aan verbreders in huis voor kuip- of stuurmontage.  
Prijs: € 54,95
Info: www.splashdesign.eu
 
[Bild: Lenkrad Uhr]
BOOSTER MOTORKLOK
Op nieuwe motoren komt het bijna niet meer voor, maar er zijn natuurlijk zat motoren in omloop zonder klokje. Wil je toch bij de tijd zijn, dan kun je een handig klokje op het stuur monteren, zoals dit exemplaar van Booster. Het past zowel op 7/8” als 1” sturen en is met een beugeltje makkelijk te plaatsen. Een rubberen strip in de beugel beschermt je stuur tegen krassen. Prettig is ook dat dit klokje behoorlijk watervast is, want tijdens de pittige buien van de voorbije weken wist er geen druppel binnen te komen.
Prijs: € 49,95
Info: www.splashdesign.eu
 
[Bild: Handgelenkschoner]
BOOSTER CRUISE-HELP
Als je lang in het zadel zit, kun je nog wel eens last van je polsen krijgen. Nu zul je je rechterhand aan het gas moeten houden, tenzij je een cruise-control hebt natuurlijk, maar je linkerhand kun je wel ontlasten. Dat kan door hem even op de tank te laten rusten, maar veiliger is het om de hand aan het stuur te houden. Met deze Cruise-help kun je in dat geval toch je pols ontzien. Het kunststof steuntje is makkelijk om de stuurhelft te klemmen, waarna het alleen nog even aftasten naar de juiste positie is. Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.
Prijs: € 4,95
Info: www.splashdesign.eu
 
[Bild: Koffer]
APRILIA TOPKOFFER
Voorop lopen bij een missverkiezing zal ‘ie net snel doen, maar verrekte handig is ‘ie wel, deze topkoffer van Aprilia. De ruimte is enorm en twee integraalhelmen raak je er dan ook met gemak in kwijt. De koffer is verder eenvoudig op de drager te plaatsen en laat zich ook zonder tegensputteren weer loskoppelen. Het sluiten van het deksel gaat soepel en openen doe je met een druk op de knop, na het omdraaien van de sleutel uiteraard. Mooi detail is het fraaie Aprilia leeuwenlogo.
Prijs (incl. drager): € 304,95
Info: www.mototricolore.nl
 
[Bild: Tasche + Tankabdeckung]
APRILIA TANKTAS
Supergroot ogen doet hij niet, deze tanktas van Aprilia. Toch kun je er behoorlijk wat in kwijt. Het hoofdvak is middels een rits te vergroten en verder heeft de tanktas drie ruime extra bergvakken, allemaal voorzien van rits. Handig en goed toegankelijk is het grote kaartleesvak bovenop de tas. De tas wordt met solide sluitingen aan een mooi afgewerkt leren tankcover bevestigd. Nadeel van dat cover is dat tanken iets omslachtiger wordt. Om het compartiment met daarin de tankdop te openen moet je een eerst een flap van de cover wegklappen en vervolgens twee klittenbandverbindingen. En die laatste twee wil je nog wel eens vergeten bij het sluiten van het compartiment. 
Prijs (incl. tankcover): € 240,90
Info: www.mototricolore.nl
 
[Bild: Seitentasche]
APRILIA ZIJTASSEN
Net als de tanktas ogen de beide zijtassen erg compact, maar ook in deze stevige tassen past een stuk meer dan een schone onderbroek en een tandenborstel. De beide tassen zijn met een rits nog bovendien nog iets te vergroten. Even doordacht als eenvoudig is het bevestigingssysteem, waarbij je de koffers met een simpele beweging achter het rek haakt en vervolgens vast klikt. Met een drukknop pak je beide tassen weer probleemloos van het rek af. Nadeeltje van dit sleutelloze systeem is natuurlijk wel dat de tassen  diefstalgevoelig zijn.
Prijs (incl. dragers): € 434,90
Info: www.mototricolore.nl
 
[Bild: Auspuff + Grafik; im Grafik: (Rot) Standaard; (Blau) Remus met dB-killer; (Grun) Remus zonder dB-killer. Wie im Grafik von Heft 17/2006]
REMUS FREERIDE
Een echte prater is de Pegaso Trail van huis uit niet, maar met een setje vervangingspijpen wordt de eenpitter aanzienlijk mondiger. Het Oostenrijkse Remus heeft voor de Pegaso een mooi gelijnde Freeride-set, in aluminium of titanium uitvoering. Wij monteerden de prima afgewerkte, duurdere titanium versie, waarbij het draagrek van de zijtassen overigens voor wat problemen bij de montage zorgde. In volle actie produceren deze slip-ons dempers, die prima bij de Trail smoelen, heerlijk vette eenpitterklappen, maar laat de dB-killers vooral op hun plek als je de ramen in de sponningen wilt laten zitten. De Freerides zijn in titanium uitvoering 3,6 kg lichter dan de originele dempers en tekenen ook voor een bescheiden vermogenstoename. Met dB-killers komt er 1,2 pk bij en zonder restrictie komt het maximum vermogen op 49,5 pk bij 6000 toeren, een toename van krap 2 pk. Wel liggen vermogen en koppel bijna continu boven dat van de standaard versie en wordt de dip in de koppelkromme tussen 3500 en 4500 toeren mooi gladgestreken. De beide uitvoeringen van de Freeride zijn desgewenst met of zonder katalysator leverbaar.
Prijs: v.a. € 675,90
Info: www.hocoparts.com Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...