+ Plus

8 leren pakken getest

Broek en jas, twee verschillende kledingstukken die samengevoegd een echte eenheid vormen. Dat is dé gedachte achter een leren combipak. MotoPlus ging op zoek naar de perfecte combinatie en testte 8 verschillende merken combipakken.
Het kopen van een goede leren combi is geen goedkope aangelegenheid. Voor een beetje exemplaar ben je al gauw rond de € 700,- kwijt. Houd je er echter een sportieve rijstijl op na en gaat het onverhoopt een keer mis, dan ben je blij dat je niet op je uitrusting hebt bezuinigd. Leer biedt dan de onder alle omstandigheden nog steeds de beste bescherming. Op veiligheid mag je immers nooit bezuinigen. Het voordeel van een combipak in plaats van een eendelig pak is dat je broek en jas ook afzonderlijk nog kunt dragen en dat je het jack kunt uitrekken als je onderweg eens ergens op een terrasje gaat zitten. De Alpinestars en Dainese blinken uit in pasvorm en draagcomfort. Toch gaat de eerste er met de overwinning vandoor, zij het met een minimale voorsprong. Voor beiden geldt dat je het liefst direct vol aan de bak gaat. De afwerking van deze in Oost-Europa gemaakte combi’s is zeer goed, met een paar kleine slordigheden in de uitrusting, zoals rommelige verbindingsrits bij de Alpinestars. Een goede snit is echter de belangrijkste eigenschap van een top-combi. En met goed toegankelijke zakken en een draagcomfort dat zich naast een sportieve rijstijl ook uitstekend leent voor een dagje rustig toeren, zijn beide fabrikanten daar prima in geslaagd. Er is echter wel een kanttekening bij de Alpinestars: de protectoren zijn maar van middelmatige kwaliteit en ontbreken op de heup en rug. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Büse en IXS zijn deze ook niet optioneel leverbaar. Helaas staat de Alpinestars hierin niet alleen, bij geen van de testpakken behoorde de rugbeschermer tot de standaarduitrusting. Sommigen zijn echter wel uitgerust met ingenaaide protector-ruimte, waarvoor tegen een meerprijs een beschermer kan worden gekocht. Meestal komt de totaalprijs dan wel op het niveau van de echte top-combi’s, die hiermee al standaard zijn uitgerust. Een bijzondere rol in dit gezelschap is weggelegd voor Büse. Dit pak ging weliswaar bij geen van de onderdelen met het meeste punten lopen, maar sprokkelde desondanks genoeg punten bij elkaar voor een derde plaats, met maar vier punten achterstand op de winnaar. Met een verkoopprijs van nog geen € 600,- blijft er dan eventueel nog geld over voor die extra protectoren. Niet alleen die protectoren spelen op het gebied van veiligheid een rol, ook het buitenmateriaal waarin de beschermer gekapseld zit, is van groot belang. Als koper moet je bijvoorbeeld letten op de plaatsen waar twee lagen leer verwerkt zitten – bij het zitvlak is dit bijna altijd standaard, maar bij de knieën en ellebogen zeker net zo belangrijk. Spijtig is bovendien dat het potentieel van de overige kandidaten niet tot uiting komt door het middelmatige draagcomfort. Ondanks de goede confectiematen (de testrijders probeerden van elk pak ook telkens een maat groter en een maat kleiner) bleek in de praktijk dat de bewegingsvrijheid soms sterk werd verminderd. Vooral de combinatie van Suomy viel tijdens de test door de mand. Deze veruit duurste van alle geteste combi-pakken, blonk uit in gebrekkig draagcomfort en fouten in afwerking en uitrusting. Veel erger is nog het gebruik van textiel inzetstukken op de schouders, een zone die bij een eventuele valpartij juist extra bescherming nodig heeft in plaats van het weinig slijtvaste textiel. Zo zou een combipak in deze prijsklasse er niet uit mogen zien. DEMPING De door MotoPlus uitgevoerde testen komen enigszins overeen met de CE-norm, waarbij de nadruk ligt op de dempingskarakteristieken van de verschillende protectoren. Bij de meting valt een gewicht van één meter hoog op drie verschillende zones van de protector. Net als bij de CE-norm mag de gemiddelde restwaarde niet hoger zijn dan 35 kN (kilonewton). Tevens mag de restkracht van iedere afzonderlijke klap de 50 kN niet overstijgen. Alleen de Spyke kwam gemiddeld boven de gestelde grens van 35 kN, afzonderlijk overschreed gelukkig geen van de testpersonen de limiet. Daarnaast wordt ook de grootte en vorm van de protectoren beoordeeld – deze moeten overeenkomen met de maat van het pak en er mogen geen gaten ontstaan in de veiligheid door uitsparingen die de bewegingsvrijheid ten goede zouden moeten komen. Alleen bij Büse, IXS en M-Tech kwam de grootte van de beschermers overeen met de maat van de combi. Ook wordt de afname van kracht onderzocht: loopt de curve te steil, veert de protector na (Büse en Berik) of begint de demping te laat, dan volgt aftrek van punten. Bij Dainese was er sprake van geïntegreerde, niet verwijderbare kniebeschermers. Deze zijn wel getest, maar de klap werd naast de protector, ook deels geabsorbeerd door het leer en de schuimlaag. Niet echt objectief, dus is het behaalde resultaat tussen haakjes geplaatst. Als laatste zijn er ook nog punten te verdienen voor de aanwezigheid van zakken bestemd voor de optionele extra beschermers.
PRAKTIJK Nog altijd geldt de oude wijsheid: proberen alvorens te kopen. Vooral bij leren combi’s, die in de regel jarenlang dienst moet doen en perfect op het lichaam moet aansluiten, is dit van belang. Vaak komen pas bij het rijden gebreken naar voren die bij het aanpassen niet opvielen. Waar het knijpt en drukt ondervonden de testrijders op een vooraf bepaalde testronde. Op de secundaire wegen, met opgelapt asfalt en nauwe haarspeldbochten, komen alle eigenschappen waarover een goed leren combi pak moet beschikken ruimschoots aan bod. Gelijktijdig wordt de positie van de protectoren bij een gangbare zithouding beoordeeld: drukken deze, worden de gewrichten goed beschermd en blijven ze goed op hun plaats zitten. Bovendien werd gekeken naar de uitrusting en de gebruiksvriendelijkheid. Bijvoorbeeld of de jas gemakkelijk van de broek te scheiden is en omgekeerd: of het jack makkelijk aan de broek geritst kan worden als je het pak aan hebt. Dat is immers belangrijk wanneer je het jack bij een langere pauze hebt uitgetrokken. Verder werd goed gekeken naar de zakken: beschikt het pak over de noodzakelijke opbergvakken voor portemonnee, GSM en sleutels en zijn deze goed toegankelijk? Natuurlijk werd er ook gekeken of het pak in combinatie met standaard laarzen en handschoenen in alle denkbare houdingen goed afsluit. De mouwen moeten dus altijd lang genoeg zijn. Duidelijk is dat een pak zich het beste laat testen in de praktijk. Ook al beschik je niet over de ideale testpiste, voor een goede beoordeling van een nieuw combi pak moet je het minimaal een half uur dragen en nog beter: een ruime proefrit maken. Twijfel je dus bij de aankoop, vraag dan bij je dealer naar de eventuele mogelijkheden voor zo’n proefritje

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-