Terugroepactie Honda CB1000 (SP) Hornet

Na de 650-modellen heeft nu ook de Honda CB1000 (SP) Hornet problemen met de versnellingsbak. Een volgende terugroepactie staat al op de planning.
Pagina gaat door onder advertenties
In maart 2025 vroeg Honda eigenaren van een CB650R of CBR650R (beide bouwjaar 2024) om naar de dealer te komen. Reden: een mogelijk los zittend schakelpedaal. Dit keer kunnen de eigenaren van een Honda CB1000 (SP) Hornet naar hun dealer.
Symptoom: de schakelstang-draaipen kan losraken en eruit vallen. Oorzaak: door de nabijheid van het uitlaatsysteem wordt de schakelstang-draaipen blootgesteld aan verhoogde stralingswarmte. Door de warmteafgifte van het nabijgelegen uitlaatsysteem stijgt de temperatuur in het gebied van de gelakte draaipenzitting. Dit leidt tot blaarvorming of loslaten van de lak.
Hierdoor wordt de voorspankracht van de bout verminderd, wat ertoe kan leiden dat deze losraakt. De bout kan eruit vallen, het schakelpedaal kan doorzakken en de bestuurder kan niet meer schakelen. De oplossing bestaat uit het behandelen van het bevestigingsoppervlak op het frame, het vervangen van de bout en het aanbrengen van een schroefborgmiddel.
Eigenaren van een CB1000 (SP) Hornet worden uiteraard door Honda ingelicht over de terugroepactie.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties